کد خبر : 57105
تاریخ : 1401/4/6
گروه خبری : اقتصادی

کاهش شدید صادرات زعفران

60 درصد فقط در فروردین‌ماه

غلامرضا میری از کاهش شدید صادرات زعفران در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: فقط در فروردین‌ماه صادرات طلای سرخ 60 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته صادرات زعفران 19 درصد کاهش یافته است، افزود: در ماه‌های دی، بهمن و اسفند 1400 صادرات زعفران به‌ترتیب 58، 33 و 38 درصد کاهش داشته است.

میری میزان کاهش صادرات زعفران را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 1401 به‌ترتیب 60 و 19 درصد اعلام کرد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به دلایل این اتفاق، تأکید کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد، شاهد شدت کاهش صادرات طلای سرخ خواهیم بود.

وی با بیان اینکه صادرات یک کیلوگرم زعفران برای هر صادرکننده رسمی حدود 12 میلیون و 810 هزار تومان هزینه سربار دارد، توضیح داد: اولاً نرخ پایه گمرکی یک‌هزار و 598 دلار است، درحالی که صادرکنندگان زعفران را کیلویی یک‌هزار و 300 دلار می‌فروشند؛ بنابراین باید 300 دلار دیگر از بازار آزاد تهیه کنند و تحویل سامانه نیما دهند.

میری با انتقاد از این سیاست، گفت: وقتی ارز حاصل از صادرات وارد کشور می‌شود، صادرکنندگان باید آن را با قیمت 26 هزار تومان تحویل سامانه نیما بدهند؛ درحالی که قیمت ارز در بازار آزاد 32 هزار تومان است. بنابراین در همین مرحله فقط صادرکننده 9 میلیون و 600 هزار تومان زیان می‌کند، ضمن اینکه برای آوردن ارز به کشور نیز باید سه درصد هزینه شود.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این عنوان شده که برای صادرات محصولات کشاورزی و در بحث آب مجازی نیز نیم‌درصد تعرفه برای زعفران اعمال شده است.

میری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فوق صادرکنندگان تمایلی به صادرات زعفران ندارند، تأکید کرد: قاچاقچی‌ها از این شرایط سوء استفاده و زعفران را از کشور خارج می‌کنند و آن را 20 درصد زیر قیمت در بازارهای هدف به فروش می‌رسانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیمت زعفران نیز اشاره و حداقل نرخ آن را 24 میلیون و حداکثر قیمت آن را 38 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این نرخی است که ما زعفران را از کشاورزان خریداری می‌کنیم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57105