کد خبر : 57351
تاریخ : 1401/4/13
گروه خبری : جامعه

برداشت گندم و جو از مزارع شهرستان فامنین 41 هزار تُن برآورد می‌شود

«منصور خزایی» روز یکشنبه با بیان اینکه در سال زراعی جاری 53 هزار و 531 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فامنین به کشت گندم و جو اختصاص یافته است، افزود: از این سطح پنج هزار هکتار از کشت جو دیم و 20 هزار هکتار از کشت گندم دیم به‌دلیل بحران کم‌آبی و خشک‌سالی، غیر قابل برداشت است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم و جو از سطح مزارع کشاورزی شهرستان فامنین از 22 خردادماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت جو آبی سه هزار و 157 هکتار، جو دیم هفت هزار و 272 هکتار، گندم آبی پنج هزار و 172 هکتار و گندم دیم 37 هزار و 930 هکتار است.

خزایی اظهار کرد: با توجه به بارندگی 185 میلی‌متری در سال زراعی جاری، شاهد خسارت خشک‌سالی در مزارع هستیم و متوسط عملکرد قابل برداشت در مزارع گندم دیم 300 کیلوگرم و در مزارع جو دیم 250 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اعمال نظارت دقیق بر روند خرید گندم در سطح مراکز خرید، خاطرنشان کرد: درحال حاضر سه مرکز خرید شرکت تعاونی روستایی فامنین، ابوریحان و زرقان در حوزه این شهرستان محصول تولیدی گندم دیم را با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم 115 هزار ریال خریداری می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین اظهار کرد: این مراکز خرید ازلحاظ امکانات سخت‌افزاری مجهز هستند تا کار خرید زیر نظر بهره‌برداران در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی به‌درستی انجام شود.

خزایی با تأکید بر تحویل گندم مازاد به مراکز خرید مجاز، از کشاورزان خواست که از تحویل محصول به افراد واسطه و سودجو خودداری کنند.

وی با بیان اینکه از تعداد 222 دستگاه کمباین فعال در منطقه تعداد 132 دستگاه بومی و بقیه مهاجر است، گفت: واحد مکانیزاسیون مدیریت جهاد در سطح شهرستان فامنین برای بازدید کمباین‌ها و ضایعات آن فعال بوده و نظارت بر کاهش ضایعات کمباین و صدور کارت معاینه فنی برعهده تعاونی تولید سراوک این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین نظارت کشاورزان بر عملکرد کمباین هنگام برداشت را ضروری دانست و ادامه داد: درصورت رعایت نکردن مسائل فنی برداشت توسط راننده کمباین، موضوع به مسئول مکانیزاسیون اطلاع‌رسانی شود.

خزایی تصریح کرد: سطح کل مبارزه با سِن مادر و پوره در سال زراعی جاری در مزارع گندم و جو شهرستان فامنین 33 هزار و 576 هکتار است که این سطح مبارزه با حضور کارشناسان شبکه مراقبت در پهنه‌های تولیدی، برگزاری دوره‌های آموزشی و همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی امکان‌پذیر شده است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57351