کد خبر : 57452
تاریخ : 1401/4/15
گروه خبری : ورزشی

تیر خلاص شورای شهر بر پیکره تیم فوتبال شهرداری؛

پایان عروسی در کوچه فوتبال هگمتانه

امیدهای جوانان شهر پرپر شد

امروزه بحث داغ و چالش‌برانگیز ورزش پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، رأی اعضای شورای اسلامی شهر همدان به عدم تیم‌داری شهرداری در لیگ دسته اول فوتبال کشور مطرح است.

برای بررسی دقیق و جامع این موضوع باید برگردیم به یک سال گذشته و تقریباً چنین روزهایی در تیرماه 1400، گروه فوتبال شهرداری همدان بعد از نزدیک به یک دهه تلخ‌کامی و عدم موفقیت فوتبال دیار هگمتانه موفق شد با کسب تساوی برابر علم و ادب تبریز به‌عنوان گروه قهرمان گروه خود، به لیگ دسته اول فوتبال کشور صعود و کام ورزش استان همدان را بعد سالیان طولانی شیرین کند.

بعد از صعود گروه فوتبال شهرداری همدان به لیگ دسته اول فوتبال کشور، شور و نشاط اجتماعی خوبی در سطح استان همدان ایجاد شد اما در هیاهوی بعد از انتخابات شورای اسلامی شهر و زمزمه‌های تغییر شهردار، این گروه در برزخ انتخاب شهردار همدان و بلاتکلیفی قرار گرفت.

در نهایت در شهریورماه 1400 اعضای شورای اسلامی شهر همدان به حضور گروه فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور رأی مثبت دادند، موافقت ضمنی شهردار فعلی همدان دکتر حسینی با تیم‌داری در روند این گروه تأثیرگذار بود.

در فصل گذشته شهرداری همدان یک گروه بومی، با انگیزه، با هزینه‌های معقول را برای نخستین فصل حضور راهی لیگ دسته اول فوتبال کشور کرد و در پایان این مسابقات شهرداریچی‌های دیار الوند تنه به تنه تیم‌های بزرگ کشور زدند و با کسب 9 پیروزی، 9 شکست و 16 تساوی در مجموع با 43 امتیاز در رده دهم جدول جا خوش کردند. این در حالی بود که گروه صاحب نامی مانند سایپا تهران به‌سختی در لیگ دسته اول فوتبال کشور حفظ شد.

غیرت بازیکنان، دانش مربیان در کنار مدیریت مناسب دکتر حسینی؛ شهردار همدان و هادی بلاغی، علیرضا شریفی؛ رئیس و معاون‌ ورزش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان یک فصل خوب را برای این گروه رقم زد.

اما با پایان یافتن این رقابت‌ها بعد از یک سال فوتبالی زمزمه مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر همدان برای تیم‌داری شهرداری در فصل آتی لیگ دسته اول فوتبال کشور شنیده شد.

این خبر به‌مانند برق و باد در گوشه‌گوشه‌ شهر پیچیده شد. کم‌کم مصاحبه‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر صفری افلاکی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان به این شایعات و شنیده‌ها رنگ واقعیت داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان پرچم‌دار مخالفان شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر تیم‌ فوتبال شهرداری همدان بود و در این مدت نیز در فضای مجازی در مخالفت با تیم‌داری شهرداری مباحث زیادی را مطرح کرد.

اما در آن طرف گود، مسعود حسینی؛ شهردار کلان‌شهر همدان و مدیران شهرداری از عزم جزم خود برای تیم‌داری در فصل آینده پرده‌ برداشتند و اعلام کردند با قدرت به‌دنبال تیم‌داری هستیم و از همین رو لایحه تیم‌داری شهرداری را به صحن شورای اسلامی شهر همدان ارسال کردند.

یکشنبه 12 تیرماه در صحن شورای اسلامی شهر همدان در بررسی آخرین نامه‌ها، لایحه تیم‌داری شهرداری همدان قرائت شد، خواندن این نامه همانا و آغاز جنگ و جدل در صحن شورا و رأی‌های عجیبی که در این میان داده شد همان.

ناصر صفری افلاکی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در مخالف با تیم‌داری شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور صحبت‌هایی را مطرح کرد و گفت: شهرداری نیازی به گروه فوتبال ندارد و باید این گروه واگذار شود و ما شور و نشاط اجتماعی را با تقویت رشته‌های بومی محلی و شهروندی در شهر ایجاد کنیم.

مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز دومین فردی بود که در مخالفت با گروه فوتبال شهرداری همدان صحبت و اعلام کرد در حالی که شهرداری در پرداخت حقوق‌های خود مانده هزینه چندمیلیاردی برای این گروه معنا ندارد.

سعید حاجی‌بابایی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی در دفاع از گروه فوتبال شهرداری همدان تأکید کرد: این گروه شور و نشاط زیادی در شهر همدان ایجاد کرده و به‌عنوان یک برند در ورزش کشور برای همدان شناخته می‌شود و واگذاری یا انحلال این گروه را درست نمی‌دانم و قاطعانه با حضور گروه فوتبال شهرداری همدان موافق هستم.

اکبر کاووسی؛ رئیس برنامه‌وبودجه شهرداری نیز در موافقت با تیم‌داری شهرداری ادامه داد: لیگ دسته اول فوتبال کشور حرفه‌ای نیست و کاملاً تیم‌داری ما قانونی است و دوستان فضا را به سمت دیگر نبرند.

دیگر اعضای شورای اسلامی شهر همدان علی رحیمی‌فر، سعید نظری، سعید شهابی‌نیا نیز دفاع‌های جانانه و زیادی را از بقای این گروه انجام دادند.

حمید بادامی‌نجات نیز با اعلام موافقت با تیم‌داری بیان کرد: بودجه این گروه باید از سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان جدا شود.

محمود مسگریان ریاست شورا و مرتضی کرباسیان دیگر عضو شورا اظهار نظری نداشتند.

هادی بلاغی؛ رئیس و علیرضا شریفی معاون‌ ورزش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به‌عنوان مدافعان و نمایندگان شهرداری در دفاع از تیم‌داری موضوعاتی را مطرح و از این لایحه دفاع کردند. در این صحبت‌ها با بیان اینکه امروز گروه فوتبال شهرداری به نقطه امید هزاران نونهال، نوجوان و جوان تبدیل شده و شور و نشاط اجتماعی در شهر ایجاد می‌کند بر لزوم حفظ این گروه تأکید کردند.

در نهایت بعد از چندین ساعت بحث و جدل آرای تأمل‌برانگیزی داده شد تنها مخالفان تیم‌داری شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر صفری افلاکی و مهدی حیدری بودند.

علی رحیمی‌فر، سعید حاجی‌بابایی، سعید شهابی‌نیا، علی‌اکبر نظری و سعید نظری به گروه فوتبال شهرداری همدان رأی مثبت دادند.

و محمود مسگریان، حمید بادامی‌نجات، اکبر کاووسی و مرتضی کرباسیان رأی‌های ممتنع و خاکستری شورا بودند.

نکته قابل توجه این بود که در کنار پنج موافق، تنها دو نفر به طور واضح مخالف گروه فوتبال شهرداری همدان بودند و چهار نفر از اعضا به طور واضح موضع خود را مشخص نکردند تا با این شرایط رأی به عدم تیم‌داری شهرداری داده شود.

حضرت امام خمینی (ره) در مخالفت با رأی ممتنع می‌فرمایند: «باید اکثریت، اقلیت را قانع کند. اقلیت هم باید بداند که تعداد زیادتری از برادرانش به یک مطلب رسیده‌اند و به حق نزدیک‌ترند و برای قانع شدن از درون آمادگی داشته باشند و بداند اگر درست کار کند، می‌تواند یک روزی اکثریت شود، اما اگر به حذف همدیگر شروع کنند، هیچ‌کدامشان نمی‌مانند. کسانی هم که رأی ممتنع می‌دهند باید توجه کنند در مسائل اجتماعی و اسلامی ممتنع معنا ندارد. باید اگر کسی توضیح می‌خواهد، توضیح بگیرد، یا موافق بشود یا مخالف.»

اعضایی که رأی ممتنع دادند باید به طور واضح موضع خود را مشخص می‌کردند. نکته قابل توجه این بود که اکبر کاووسی‌امید در صحن شورای اسلامی شهر همدان کاملاً موافق صحبت کرد اما رأی ممتنع داد.

اما طبق بررسی‌های ما قانون فقط تیم‌داری حرفه‌ای را برای منابع دولتی منع کرده که با توجه به اعلام نظر وزارت کشور و وزارت ورزش تنها 16 گروه لیگ برتر کشور حرفه‌ای هستند و لیگ دسته اول فوتبال کشور غیرحرفه‌ای است از این منظر شهرداری همدان منع قانونی برای حضور در لیگ دسته اول فوتبال کشور ندارد همانطور که فصل گذشته هم با این مبنا اعضای شورای اسلامی شهر همدان رأی به حضور این گروه دادند حال در دومین فصل حضور گروه فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور چه اتفاقی افتاده ما هم بی‌خبر هستیم.

همچنین فصل گذشته گروه شهرداری آستارا و شاهین شهرداری بوشهر در کنار شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور حضور داشتند، در سایر لیگ‌ها نیز شهرداری‌های ماهشهر، نوشهر، بندرعباس در فوتبال تیم‌داری می‌کنند در لیگ‌های والیبال و بسکتبال و سایر رشته‌ها نیز امروز شهرداری‌ها کشور در حال فعالیت هستند پس مشخص می‌شود که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

امروز گروه فوتبال شهرداری همدان به‌عنوان یک برند در ورزش کشور، ایجاد امید‌آفرینی در بین جوانان، شور و نشاط اجتماعی و یک سرمایه بزرگ برای نه‌تنها شهر همدان بلکه استان است و اعضای شورای اسلامی شهر همدان می‌توانند با تدبیر مناسب برای ادامه فعالیت شهرداری راهکاری تهیه کنند و با تجدید نظر در رأی خود این گروه به حیات خود ادامه دهد.

بعد از منتشر شدن اعلام رأی شورای اسلامی شهر همدان موجی از انتقاد و ناامیدی در سطح شهر ایجا شد که البته شهردار همدان و ریاست و معاون‌ ورزش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان اعلام کردند مجدد برای بررسی بیشتر و اعلام رأی مثبت لایحه تیم‌داری را روانه شورای اسلامی شهر همدان خواهند کرد.

در پایان؛ ما نیز امیدواریم گروه فوتبال شهرداری همدان به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی با خرد جمعی اعضای شورای اسلامی شهر همدان حفظ شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57452