کد خبر : 57485
تاریخ : 1401/4/16
گروه خبری : خانواده

نمره 20 مادر بزرگ؛ بهانه‌ای برای انس خانواده با قرآن

پدر خانواده، کلمات نمی‌توانند حسم را که پدر خانواده قرآنی هستم را توصیف کنند

سپهرغرب، گروه - عطیه صفی‌زاده : قرآن دستورالعمل و برنامه جامع و کامل زندگی، چراغ راه هدایت مهم‌ترین وسیله ارتباط انسان با خدا و عامل سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت است. از سوی دیگر بر اساس آیات و روایات، قرآن بهترین مونس انسان در تنهایی‌ها و نگرانی‌ها، شفای تمام دردها و درمان همه مشکلات روحی و روانی زندگی و تأمین‌کننده همه نیازمندی‌های معنوی انسان است پس بر هر مسلمانی لازم است با این کتاب آسمانی انس بگیرد و آن را کتاب زندگی خودش قرار بدهد.

یکی از ویژگی‌های قرآن، این است که هر کس به اندازه اُنس با آن و تدبر و تفکر در آیات و حتی تلاوت و روخوانی آن، از این کتاب عظیم، بهره‌مند می‌شود. همین روخوانی عادی نیز بر دل‌ها اثر می‌گذارد و حتی نگاه کردن به آن نیز دارای فوایدی است. بنابراین، سعی کنید که روخوانی را مقدمه تدبر و تفکر در آیات الهی قرار دهید.

تردیدی نیست که خواندن قرآن و دعا، با توجه به معانی آن‌ها، تأثیر بسزایی در نفس و جان انسان دارد و این تأثیر خاص، بدون توجه به معانی، حاصل نمی‌شود؛ ولی به هر حال، خواندن قرآن و دعا، بدون توجه به معانی آن‌ها نیز ثواب و ارزش دارد؛ اما در مرحله پایین‌تری قرار دارد.

در این میان نمی‌توان از تأثیر مادر خانواده بر تربیت قرآنی فرزندان به‌راحتی گذشت؛ به عبارتی مادران تأثیر بسزایی بر آینده خانواده و فرزندان دارند؛ در واقع مادر می‌تواند سبب تعالی و یا انحراف کودکان شود و راه زندگی را به خانواده نشان دهد.

در همین راستا با موضوع حفظ قرآن و تأثیر آن بر خانواده با یک خانواده قرآنی به گفت‌وگو پرداختیم؛ جالب این است که حفظ قرآن از مادر خانواده که هم‌اکنون مربی قرآن است به‌صورت اتفاقی و همزمان با زهرا؛ دختر بزرگ خانواده که در حال حاضر مربی پرورشی و نمونه استانی است، آغاز شده و سپس مهسا دختر کوچک‌تر خانواده که در حال حاضر دانش‌آموز ممتاز مدرسه است به حفظ قرآن می‌پردازد اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود اکنون نیز تنها نوه این خانواده هم به آموختن پرداخته اما در این میان نمی‌توان نقش پدر خانواده که مدرس زبان انگلیسی آموزش و پرورش و مداح به نامی هم است گذشت. او با حمایت‌ها و تشویق‌های خود توانست مسیر درست را نشان اعضای خانواده دهد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار سپهر را با این خانواده قرآنی را به تفصیل می‌خوانید:

به‌عنوان مادر خانواده بفرمایید که از چه زمانی فعالیت قرآنی خودتان را آغاز کردید و چه اتفاقی افتاد به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید؟

بنده تا دوم راهنمایی درس خواندم و بعد از ازدواج مدتی درس و مدرسه را کنار گذاشتم. با تولد دخترم زهرا مجدد درس خواندن را شروع کردم. جرقه حفظ قرآن هم زمانی در ذهنم زده شد که معلم دینی و قرآن کلاس از ما خواست که برای گرفتن نمره کامل امتحان یک سوره از قرآن را حفظ کنیم؛ من هم شروع به حفظ کردم، این کار حس خوبی در من ایجاد کرد که تا آن روز تجربه نکرده بودم، وقتی زهرا هفت ساله شد و خواندن و نوشتن یاد گرفت با دیدن تبیلغی مبنی بر آموزش قرآن به این فکر افتادم که همراه با دخترم به آموختن قرآن و شرکت در کلاس‌های قرآنی بپردازیم اما وقتی برای ثبت‌نام مراجعه کردم متصدی گفت هیچ کلاسی جز حفظ قرآن نداریم؛ در ابتدا به متصدی گفتم ما نمی‌توانیم، حفظ سنگین و سخت است و با داشتن یک بچه نمی‌توانم از پس آن بربیایم، اما لطف خدا باعث شد که همزمان با دخترم حفظ قرآن را شروع کنیم و بعد از چند سال تلاش به فضل و رحمت الهی حافظ کل قرآن شویم.

   مهسا دختر کوچک‌تر شما حفظ قرآن را از چه زمانی آغاز کرد؟ آیا خودشان علاقه و تمایل به این کار داشتند؟

مهسا هم با اصرار و علاقه‌ای که به این حوزه داشت، قرآن‌ را از سن چهار سالگی با زبان اشاره آموخت و پس از طی مراحل مختلف حفظ را آغاز کرد و در حال حاضر با عنایت و لطف خدا 26 جز را حفظ کرده و با کمک و لطف خداوند به‌زودی به جمع حافظان قرآن خواهد پیوست.

   از چگونگی برنامه‌ریزی و مدیریت خودتان در خصوص حفظ قرآن و به طور همزمان انجام وظیفه مادری و همسری توضیح دهید؟

خوشبختانه دخترم از همان ابتدا بسیار درس‌خوان و مؤدب بود؛ در درس خواندن به من و همسرم متکی نبود و حفظ قرآن را هم با برنامه منظم انجام می‌داد در هر دو مورد ممتاز بود.

من هم با برنامه‌ریزی به تمام کارهای خانه و حفظ می‌رسیدم، اکثر اوقات بعد از اذان صبح کارهای خود را با برنامه‌ریزی منسجم انجام می‌دادم و در این راه حمایت و همکاری همسرم هم بسیار تأثیرگذار بود.

   در این راه شیرین و پر مشقت چه کسانی شما را حمایت و تشویق کردند که ادامه دهید و نا امید نشوید؟

همسرم اولین فردی است که بسیار تشویقم کرد تا ادامه تحصیل دهم و بعد از آن حفظ قرآن را آغاز کنم و در نهایت حافظ کل شوم.

  چه‌کار کردید که دختران و خانواده‌تان به‌صورت دائمی و نه مقطعی به انس با قرآن و حفظ علاقه‌مند شوند؟

این لطف و عنایت خدا بوده و در این راستا شاکر ایزد منان هستم اما حمایت و تشویق همسرم هم بسیار مؤثر بود تا دخترانم و همچنین خودم در این راه نا امید نشویم.

  قرآن چه قدر به شما در حوزه تربیتی کودکان کمک کرد؟

در بسیاری از بحران‌ها و مشکلات زندگی همواره قرآن و یاد آن آرامش‌دهنده بوده؛ در واقع آیات و روایات قرآنی به مثابه چراغ راهی در زندگی در حوزه‌های مختلف ازجمله تربیت کودکان روشنایی راه است و در این راستا تاکنون از نکات تربیتی بسیاری از این کتاب الهی بهره‌مند شدم.

  به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین مشکل حافظان و فعالان قرآنی چیست؟

متأسفانه در حال حاضر مسئولان در خصوص اعطای مدرک حافظان خیلی سخت‌گیری می‌کنند و تاکنون ما موفق به گرفتن مدرک حفظ خود نشدیم؛ به عقیده بنده قوانین دست و پاگیر و سخت‌گیری‌هایی که در این خصوص وجود دارد باعث شده که ارزش حافظان زیر سؤال برود،

از طرفی دیگر بیمه نبودن مربی قرآنی به یک چالش بزرگ تبدیل شده و هر چند خبرها حاکی از آن است که مقرر شده مربیان قرآنی هم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

  به نظر شما به‌عنوان فعال قرآنی آیا استان همدان توانسته به ظرفیت واقعی خود در حوزه قرآن برسد؟

به عقیده بنده خیر. تاکنون مسئولان در حوزه قرآنی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و بسیاری از فعالیت‌ها به‌صورت خودجوش توسط مردم انجام می‌شود؛ کلاس و امکانات قرآنی در شأن قرآن نیست.

در ادامه با پدر خانواده که نقش مهم و حمایتی از همسر و فرزندان خود داشته تا آن‌ها به هدف خود برسند نیز گفت‌گو کردیم:

   شما به‌عنوان پدر خانواده بفرمایید که داشتن چنین خانواده قرآنی چه حسی دارد؟

نمی‌توانم حسم را به زبان بیاورم، در قالب کلمات حس نمی‌گنجد؛ من همیشه به همسرم در درجه اول و سپس فرزندانم افتخار می‌کنم که در این راه قرار گرفته‌اند؛ از خدا می‌خواهم تا قیامت قرآن در نسل ما جا داشته باشد.

   چه نکات تربیتی را رعایت کردید که خانواده علاقه‌مند به این حوزه شدند؟

بنا بر احادیث و روایات تدبر در قرآن امر بسیار مهم و پسنیده‌ای است و من بارها به خانواده‌ام توصیه می‌کنم که عامل قرآن باشند و فقط به حفظ تکیه نکنند چراکه این افراد، الگوی جامعه هستند و مهم‌ترین نکته که چند سال است سر لوحه کارم قرار دادم صداقت، راستگویی و درآمد حلال بوده است.

   از مباحثه و فعالیت قرآنی اعضای خانواده با یکدیگر خسته یا کلافه نمی‌شوید؟

خیر اتفاقاً بسیار هم خوشحال می‌شدم و در اکثر مواقع خودم هم به آیات قرآن گوش می‌دادم، زمانی که خانواده من به مباحثه می‌پرداختند من هم فعالیت مداحی خودم را دنبال و تمرین می‌کردم.

  چه توصیه‌ای به خانواده‌ها و زوجین دارید؟

توصیه من برای آقا پسر‌ها این است که در انتخاب همسر خودم ملاک‌هایی همچون حجاب و دیدگاه‌های قرآنی را رأس ملاک خود قرار دهند چراکه فردی این مؤلفه‌ها را رعایت کند در زندگی صبورتر و سازگارتر خواهد بود و به عبارتی تصمیمات خود را بر اساس دستورات الهی می‌گیرد.

در ادامه به سراغ زهرا دختر بزرگ خانواده رفتیم؛

  بفرمایید که چه قدر طول کشید تا حافظ کل قرآن شوید؟

من حفظ را از سال اول دبیرستان شروع کرده و به لطف خدا موفق شدم به مدت چهار سال کل قرآن را حفظ شوم.

  شما در سال 1393 موفق شدید رتبه 110 کنکور انسانی را کسب کنید؛ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید که در حوزه درسی و قرآن ممتاز شدید؟

وقتی انسان چند تا کار به‌صورت همزمان باهم انجام می‌دهد با مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم و مستمر می‌تواند به اهداف خود برسد اما حفظ قرآن در تمام مراحل زندگی به من کمک کرده و حتی زمانی هم که کنکور داشتم با توجه به اینکه مهم‌ترین درس رشته انسانی عربی است آشنایی و انس با قرآن باعث تا درصد بالایی در کنکور کسب کنم.

بیشتر وقت‌ها چون درس و قرآن را به‌صورت همزمان انجام می‌دادم احساس می‌کردم که زمان و وقت من برکت پیدا کرده است، در واقع حفظ قرآن سبب شده که حافظه‌ام تقویت شود.

  حفظ و انس با قرآن چه‌قدر شما را از آسیب‌های اجتماعی مرسوم بر جامعه مصون کرده است؟

به دلیل آنکه از کودکی در مسیر قرآن و معنویت قرار داشتم تاکنون از بسیاری از صدمات و انحرافاتی که در جامعه رواج یافته در امان بوده‌ام، بسیاری از افرادی که درگیر این آسیب‌ها شدند چون در جریان بودند من حافظ قرآن هستم اصلاً با من ارتباط برقرار نمی‌کردند.

  خاطره‌ای از دورانی که قرآن حفظ می‌کردید دارید؟ در این راه ناامید هم شدید؟

همان طور که می‌دانید حفظ قرآن بسیار سخت است و احتمال دارد که به دلیل سنگینی کار هر فردی بعد از مدتی ناامید شود و نخواهد ادامه دهد، من هم بارها ناامید شدم اما با تشویق‌های مربی و خانواده‌ام توانستم این مسیر را با موفقیت طی می‌کنم.

  اینکه با مادرتان همزمان شروع به حفظ کردید چه‌قدر تأثیرگذار بود که حافظ شوید؟

بسیار زیاد؛ از یک طرف حمایت و تشویق‌های مادرم و از طرفی چون با هم مباحثه و مرور می‌کردیم باعث می‌شد که حفظ زودتر رخ دهد.

  حافظ بودن شما چه تأثیری بر دانش‌آموزانتان داشته است؟

بسیاری از دانش‌آموزان زمانی که می‌فهمند من حافظ قرآن هستم بسیار استقبال کرده و برخی بیان می‌کنند که دوست دارند حافظ شوند؛ البته تعداد بی‌شماری از آن‌ها هم در کلاس‌های قرآن ثبت‌نام کردند.

  مهسا خانم شما چند سال است که حفظ را آغاز و در حال حاضر چند جز حفظ کرده‌اید؟

بنده از چهار سالگی با زبان اشاره، روخوانی قرآن و حفظ را از 6 سالگی شروع کردم و هم‌اکنون بعد از چهار سال به لطف خدا 26 جز قرآن را حفظ کرده‌م.

  چه شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید؟

تدریس یکی از اساتیدم و از طرفی مادر و خواهرم که الگوی من در زندگی بودند باعث شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شوم و به‌صورت مستمر به یادگیری آن اهتمام بورزم.

  برخورد سایر دوستان و هم‌کلاسی‌ها با شما چگونه است؟

اکثر افراد همیشه از من می‌پرسند که چگونه قرآن را حفظ کردی و دوست دارند که جای من باشند. در فضای مدرسه هم معلم و کادر مدرسه اعتماد بیشتری به من دارند و تاکنون هدایای زیادی از آن‌ها دریافت کردم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57485