کد خبر : 57676
تاریخ : 1401/4/23
گروه خبری : جامعه

دبیر عملی همایش:

پذیرش 230 مقاله علمی در همایش بین‌المللی هورامان

90 داور آثار را ارزیابی کردند

نادر نادری 22 تیرماه در نشستی خبری با اشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان در پنجم مردادماه سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به بزرگی این رخداد، دانشگاه رازی با همکاری این پایگاه جهانی و میراث فرهنگی استان بر آن شد تا همایشی بین‌المللی برگزار کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش مد نظر بود، معرفی این منظر ارزشمند فرهنگی تاریخی به مردم کشورمان و جهانیان بود.

دبیر عملی همایش با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این همایش از اسفندماه سال گذشته با امضای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین دانشگاه رازی، پایگاه جهانی هورامان و میراث فرهنگی آغاز شد، عنوان کرد: با وجود اینکه برگزاری یک همایش بین‌المللی حدود یک سالی زمان نیاز دارد، اما به‌دلیل احساس مسئولیت دانشگاه و به‌واسطه ارزشمندی ثبت جهانی این اثر تلاش کردیم تا در زمان نزدیک به سالگرد ثبت جهانی آن، همایش را برگزار کنیم و درنهایت مقرر شد این همایش در تاریخ 25 و 26 تیرماه در آستانه ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی هورامان برگزار شود.

وی تصریح کرد: در این مدت مجوزهای بین‌المللی لازم را برای برگزاری همایش گرفتیم و یک کمیته علمی متشکل از حدود 80 نفر از اساتید برجسته داخلی و خارجی و نیز کمیته اجرایی همایش تشکیل شد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه این همایش فراتر از یک همایش معمول دانشگاهی است، عنوان کرد: همایش هورامان دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی است و با بخش‌های مختلف جامعه ارتباط دارد؛ بنابراین در این مدت با دستگاه‌های مختلف استان همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، فرمانداری، دهیاران، نخبگان فرهنگی و غیره ارتباط گرفتیم و ده‌ها نشست برگزار کردیم تا بستر لازم برای شناسایی و شناساندن جاذبه‌های عظیم هورامان فراهم شود.

دبیر عملی همایش به برگزاری 18 پیش‌نشست تخصصی قبل از برگزاری همایش اصلی هم اشاره کرد و گفت: این پیش‌نشست‌ها در حوزه‌های باستان‌شناسی، مرمت، کارآفرینی و اقتصاد، گردشگری، صنایع دستی، گویش‌های محلی، بازی‌های بومی محلی، دانش بومی و گیاهان دارویی و غیره بوده که با حضور اساتید و چهره‌های برجسته ملی و بین‌المللی برگزار شد.

وی از شرکت دو هزار نفر در این پیش‌نشست‌ها خبر داد و افزود: برگزاری این پیش‌نشست‌ها و استقبالی که از آن صورت گرفت، زمینه‌ای شد برای اینکه تشویق شویم تا همه پیش‌نشست‌ها و سخنرانی‌هایی که در آن ارائه شده بود را مستند کنیم که اکنون درحال تدوین، چاپ و نشر آن به‌عنوان دستاوردهای همایش هستیم و در کنار آن چکیده مقالات دریافتی را هم چاپ کرده و نشر خواهیم داد.

وی ادامه داد: در نوبت ظهر این روز و روز بعد (26 تیرماه) برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57676