کد خبر : 58876
تاریخ : 1401/5/26
گروه خبری : استان‌ها

سیب «دورنیان» رزن روی میز عمان و امارات!

یکپارچه‌سازی اراضی، مکانیزه بودن باغات و اراضی کشاورزی و نیز به‌روز بودن کشاورزان و باغداران از نقش مؤثری در ارتقای هرچه بیشتر تولید همراه با ارزش‌افزوده دوچندان و کیفیت بالای محصول کشاورزان در شرایط موجود بحران آب و خشک‌سالی‌ها خواهد داشت که همه این عوامل دست در دست هم موجب آن خواهد شد تا تولید کشورمان در سطح دنیا همواره درخشیده و خودنمایی کند.

داوود شیخلر، یکی از بهره‌برداران و کشاورزان نمونه و موفق ملی از شهرستان رزن در تولید سیب درختی است. این تولیدکننده به‌واسطه باغ سیب یکپارچه‌سازی‌شده و مکانیزه و با استفاده از روش‌های نوین و ارقام اصلاح‌شده به‌لحاظ نوع درختان پایه کوتاه مالینگ و میزان افزایش چهار تا پنج برابری عملکرد تولید در هر هکتار و کیفیت محصول، کاهش و مصرف بهینه آب، در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده و هرساله بخشی از تولیدات سیب درختی این تولیدکننده برتر ملی با برند برادران شیخلر به کشورهایی چون امارات و عمان صادر می‌شود.

شیخلر 36 ساله، کارشناس ارشد رشته کشاورزی ارگانیک از شهرستان رزن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مجموعه اراضی کشاورزی ما در روستای «دورنیان» افزون‌بر یک‌هزار و 500 هکتار بوده که 54 هکتار آن به باغ سیب پایه کوتاه مالینگ اختصاص دارد.

وی با اشاره به احداث این باغ سیب در سال 92، افزود: پیش از آن بیشتر فعالیت کشاورزی ما در اراضی یک‌هزار و 500 هکتاری در زمینه زراعت بود.

این تولیدکننده نمونه سیب درختی کشور تصریح کرد: با توجه به خشک‌سالی‌های‌ اخیر و کاهش بارندگی‌ها و مشکلات آب، تصمیم بر آن گرفتیم تا به سمت کشت محصولات کم‌آب‌بر با ارزش‌افزوده بیشتر حرکت داشته باشیم.

شیخلر گفت: با تحقیقاتی که انجام دادیم در تولید سیب درختی با استفاده از روش‌های نوین و با استفاده از ارقام اصلاح‌شده، به پایه‌های مالینگ رسیدیم که نژاد این نوع سیب، با سایر درختان و پایه‌ها متفاوت است و این تحقیقات انجام‌شده منجر به احداث باغ سیب 54 هکتاری در مجموعه اراضی یک‌هزار و 500 هکتاری شد.

وی تصریح کرد: متوسط تولید کشور در هر هکتار از باغات سیب 25 تُن بوده، اما در این نوع سیب متوسط برداشت در هر هکتار 80 تُن بیشتر است.

شیخلر از پیش‌بینی برداشت یک‌هزار و 500 تُن سیب از باغ سیب پایه کوتاه مالینگ 54 هکتاری نمونه کشوری خود در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در این نوع از باغ سیب به نسبت‌ سایر باغ‌های سیب سنتی میزان تولید محصول چهار تا پنج برابر بوده و به‌علت زودبارده بودن، از سال دوم و یا سوم کشت باردهی آن آغاز می‌شود؛ درحالی که در باغ‌های سنتی درخت سیب این امر میسر نیست.

این تولیدکننده نمونه رتبه اول ملی کشور در تولید سیب درختی با اشاره به اینکه مزیت دیگر در این نوع از باغ آن است که وقتی عملکرد تولید بالا است مصرف آب پایین‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: هر کیلو سیب در هر هکتار 700 لیتر آب نیاز دارد، اما در باغ پایه مالینگ این نوع پایه هر کیلو سیب تنها 150 لیتر نیازمند آب بوده و میزان مصرف آب در هر هکتار به یک‌پنجم تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه این پایه از سیب درختی هرساله باردهی دارد، گفت: درحال حاضر بخشی از محصول باغ ما به سایر کشورها و بیشتر به کشورهای امارات و عمان با برندسازی انجام‌شده به نام بازرگانی و کشاورزی برادران شیخلر صادر می‌شود.

شیخلر با اشاره به اینکه از سال 92 با احداث باغ سیب فوق به دنبال بازاریابی بودم و در قطب‌های نمایشگاهی خارج از کشور شرکت داشتم، افزود: بعد از آنکه در این قطب‌های نمایشگاهی شناخته شدم و مشتریان خود را در این نمایشگاه‌ها پیدا کردم و بازاریابی لازم را انجام دادم، به محض به بار نشستن محصولات باغ سیب متفاوت خود برای صادرات اقدامات لازم را انجام دادم و از همان زمان نیز برندسازی باغ سیب خود در رزن را پیگیری کردم و به نتیجه رساندم.

این تولیدکننده برتر کشور اضافه کرد: این برندسازی صرفاً برای صادرات بوده و متأسفانه بازار کشور کشش برندسازی را ندارد که با برند محصول تولیدشده را در کشور عرضه کنیم؛ قیمت بسته‌بندی و کارتن یک کانتینر سیب درختی افزون‌بر 100 میلیون تومان خواهد بود که برای عرضه محصول در کشور هزینه بالایی است.

وی بیان کرد: فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته کشاورزی ارگانیک هستم و با وجود شرایطی که برای پذیرش در خارج کشور گرفته بودم، اما تصمیم به ماندن در کشور و فعالیت در عرصه رشته تحصیلی خودم در اراضی کشاورزی آبا و اجدادیمان گرفتم.

   اشتغال ثابت 15 نفر در باغ سیب دورنیان

شیخلر از اشتغال‌زایی برای 15 نفر به‌صورت ثابت و 200 نفر در زمان برداشت محصول در باغ سیب منحصربه‌فرد خود خبر داد و اظهار کرد: محصول این باغ به‌واسطه استفاده از روش‌های نوین و ارقام اصلاح‌شده دارای کیفیت بالایی بوده و کسی باور ندارد که در شهرستان رزن استان همدان چنین باغ سیبی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیستم برداشت و بسته‌بندی محصول نیز از باغ سیب ما کاملاً به‌روز بوده و این امر را با کمک نیروی انسانی جذب شده خودمان انجام می‌دهیم.

 باغ سیب دورنیان باغ‌ برتر ملی کشور

شیخلر یادآور شد: باغ سیب ما در سال 1400 جزء باغ‌های برتر ملی کشور در بحث سیب درختی شد و همدان با آنکه استانی نبود که در تولید سیب در کشور مطرح باشد، اما باغ ما برتر کشوری در تولید سیب درختی شناخته شد.

   باغ سیب نمونه کشوری در معرض خشک شدن

وی در ادامه با اشاره به مشکلات خود در عرصه تولید، افزود: در بحث آب با آنکه کاهش مصرف داشتیم، مجوز چاه‌های آب ما را کم کرده‌اند و مجوز چاه آب ما از 35 لیتر در ثانیه به 23 لیتر در ثانیه رسیده و باغ ما در معرض خشک شدن و از بین رفتن قرار گرفته است.

این تولیدکننده برتر کشاورزی کشور همچنین اظهار کرد: بارها تصمیم گرفته‌ام که میوه شب عید استان همدان را با پایین‌ترین قیمت اتحادیه تعاونی روستایی که خریداری می‌کند، تأمین کنم، اما متأسفانه به‌دلیل مشکلاتی که اداره تعزیرات برای ما به‌وجود آورد، این برنامه میسر نشد.

شیخلر گفت: با وجود اینکه انبار سیب ما ثبت سامانه جامع انبارها شده، اداره تعزیرات شهرستان به جرم احتکار هفت میلیارد تومان برایمان جریمه بسته است و همین امر موجب گرفتاری‌ها و مشکلات عدیده‌ای در تولیدمان بوده و با رفت‌وآمدهای متعدد، با پیچ‌وخم اداری مواجه شده‌ایم که می‌گویند حق با شما است، اما تاکنون راه به جایی نبرده‌ایم.

وی بیان کرد: نبود صنایع تکمیلی، افزایش قیمت سرسام‌آور سموم و نهاده را نیز می‌توان از دیگر مشکلات حوزه فعالیت ما در سطح استان و شهرستان دانست.

شیخلر با بیان اینکه در کنار باغ سیب در مابقی اراضی یک‌هزار و 500 هکتاری یکپارچه خود محصولات دیگری نیز کشت کرده‌ایم، گفت: درحال حاضر عضو کانون تولید سیب زمینی بذری هستیم که در کل کشور شناخته شده است و به این امر نیز اشتغال داریم.

وی با بیان اینکه امسال یک نوع از ارقام جدید بذر جو را با عملکرد دو برابر کشت کرده‌ایم که در سال آینده کل عملکرد محصول جو استان را به دو برابر افزایش خواهد داد، ابراز کرد: سالیانه علاوه‌بر آن به‌طور متوسط یک‌هزار و 500 تُن تولید جو و گندم در اراضی یکپارچه ما انجام می‌شود.

   دورنیان قطب مهم کشاورزی کشور به‌واسطه یکپارچه‌سازی اراضی

شیخلر در رابطه با یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی روستای دورنیان اظهار کرد: در سال 68 پدر و عموهای بنده با همت خود کل اراضی 15 هزار هکتاری کشاورزی روستا را یکپارچه‌سازی کردند که امروز سود و منفعت آن در بحث کشاورزی به تمام اهالی روستا رسیده و دورنیان جزء روستاهای قطب کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سیب زمینی و سیب درختی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی شهرستان رزن محسوب می‌شود، یادآور شد: کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه شهرستان رزن بوده و از جایگاه مهمی برخوردار است و به همین منظور باید مسئولان زیرساخت‌ها را برای این امر فراهم آورند.

مدیر جهاد کشاورزی رزن هم با بیان اینکه باغ سیب شیخلر در گذشته زمین زراعی بوده که آقای شیخلر آن را تبدیل به باغ سیب کرده است، افزود: آبیاری این باغ مکانیزه و به‌صورت قطره‌ای و رقم‌های تولیدی در این باغ پایه کوتاه است.

محمود فتحی با اشاره به اینکه در شهرستان رزن محصولات مختلف باغی چون آلو، سیب، زردآلو، بادام، گردو و انگور تولید می‌شود، یادآور شد: سطح زیر کشت باغ‌های شهرستان‌های رزن و درگزین 6 هزار هکتار است که از این میزان 800 هکتار را باغ‌های سیب تشکیل می‌دهد.

   پیش‌بینی برداشت 24 هزار تُن سیب درختی در شهرستان رزن

وی از پیش‌بینی برداشت 24 هزار تُن سیب درختی از باغات رزن و درگزین در سال جاری خبر داد و گفت: درحال حاضر 70 درصد از باغات سطح شهرستان به‌صورت مکانیزه و مابقی به‌صورت سنتی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت سیب از باغات مکانیزه چهار برابر باغات سنتی است، افزود: در باغات مکانیزه با کاشت درختان پایه کوتاه،آبیاری قطره‌ای و کاشت ارقام پُربازده توانسته‌ایم تولید محصول را بالا ببریم و سودآوری بیشتری برای باغداران داشته باشیم.

فتحی با اشاره به اینکه استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کنار کشت ارقام مناسب باعث افزایش کمیت و کیفیت این محصول شده، گفت: ترویج نهال‌های پایه کوتاه و آبیاری قطره‌ای موجب پُربازده بودن باغات و برداشت آسان‌تر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رزن تصریح کرد: بخشی از محصولات تولیدشده به شکل مستقیم به بازار ارسال شده و بخشی دیگر در سردخانه‌ها ذخیره و به‌مرور به بازار ارسال می‌شود.

   رزن از شهرستان‌های پیشرو در وجود سردخانه میوه

فتحی با اشاره به اینکه رزن یکی از شهرستان‌های پیشرو استان همدان در رابطه با بحث سردخانه میوه به‌شمار می‌رود، ابراز کرد: خوشبختانه با وجود ظرفیت 100 هزار تُنی سردخانه میوه در شهرستان، باغداران رزن مشکل سردخانه و انبار میوه ندارند و تاکنون این میزان ظرفیت انبار و سردخانه‌های شهرستان پاسخگوی نیاز باغداران رزن بوده است.

وی یادآور شد: اما در درگزین واحد سردخانه وجود نداشته که در همین رابطه از سرمایه‌گذاران و متقاضیان برای اقدام به ساخت و احداث سردخانه حمایت لازم انجام می‌گیرد.

به گزارش ایسنا؛ باغ سیب شیخلر یکی از بارزترین نمونه‌های کشاورزی الگو بوده که با معرفی آن به کشاورزان، می‌توان سایر باغداران را نیز به سمت کشاورزی مکانیزه و نیز یکپارچه‌سازی اراضی سوق داده و با حمایت دولت و مسئولان، چرخ اقتصاد کشور را به دست توانمند کشاورزان ایرانی رونق دوچندان داد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58876