کد خبر : 60538
تاریخ : 1401/7/6
گروه خبری : جامعه

دفاع مقدس تنها مختص سال‌های جنگ تحمیلی نبوده و همچنان ضرورت دارد

هشت سال دفاع جانانه ملت در برابر تجاوز وحشیانه دشمن به خاک ایرانمان، نشان‌دهنده غرور ملی پایان‌ناپذیر مردم سلحشور کشور است. این سال‌ها نشان داد که ملت ایران در مقابل هرگونه توطئه دشمنان خود ایستادگی می‌کنند؛ رشادت‌‏های جوانان برومند، انقلاب و نظام را بیمه کرد و نشان داد که با داشتن پشتوانه مردمی و در پرتو حاکمیت اسلام و وحدت نیروها، می‌‏توان هر دشمن خیره‌سری را ناکام کرد.
هفته دفاع مقدس یادآور خون‌‏های مقدسی است که در هشت سال دفاع مقدس برای حفظ هر وجب از خاک میهن عزیزمان ریخته شد. جنگ از 31 شهریورماه سال 1359 و با حمله عراق به ایران آغاز شد، این رخداد با گذشت زمان به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شد، به‌طوری که بیشتر قدرت‌های آن روز با صدام همراه شده بودند و سپس در تابستان سال 1367 با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف، جنگ به پایان رسید.
مردم در این سال‌ها با همدلی از میهن خود دفاع کردند؛ درخشش مردم ایران در سال‌های جنگ تحمیلی، سرشار از تجربیات و دلاور‌مردی‌هایی است که در کنار شیرزنانی به وسعت جغرافیای ایران، رقم خورده، به‌طوری که هر لحظه این ایام دارای درس‌هایی از رشادت و ایستادگی است.
حال با توجه به قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس، سپهرغرب گفت‌وگویی با یکی از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس داشته است که در ادامه می‌خوانیم:
امیر ربانی‌یکتا (خانزاده) با بیان اینکه دفاع مقدس یک هویت برای انقلاب اسلامی و ملت ایران است، گفت: سال 59 جنگ توسط ابرقدرت‌های جهانی بر ما تحمیل شد که ضمن هم‌پیمانی صدام با کشورهای شرق و غرب بود؛ کشور درحالی وارد جنگ شد که انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود و دشمن به خیال نابودی و به زانو درآوردن انقلاب اسلامی جنگ را بر ما تحمیل کرد. این جنگ با هدف‌هایی چون سرنگونی جمهوری اسلامی، جلوگیری از صدور انقلاب و حضور برخی قدرت‌های آن زمان آغاز شد.
وی هدف بعدی این جنگ را تجزیه ایران خواند و افزود: الحاق خوزستان و بخش‌هایی از جنوب و غرب پس از جداسازی به عراق، از دیگر هدف‌های دشمن بود.
ربانی‌یکتا با اشاره به بحران‌هایی که در زمان جنگ به‌وجود آمده بود، گفت: نقش امام خمینی (ره) در این برهه از تاریخ بار دیگر خود را نشان داد؛ امام (ره) در این خصوص با توکل به خدا و نیروی مردمی، بیان کردند «یک دزدی آمده و سنگی زده و رفته است»، یعنی موضوع هولناکی نیست که این نوع برخورد با مسئله، به مردم و مسئولین نیز آرامش منتقل کرد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بنده در آن دوران نوجوان دبیرستانی بودم، تصریح کرد: همه ما با آنکه آموزش‌های نظامی ندیده بودیم، بنا بر موقعیت پیش‌آمده آن روز‌ها، مثل همه مردم در دفاع از کشور به‌عنوان یک تکلیف الهی و دینی، در کنار یکدیگر بودیم.
وی ادامه داد: در آن روزها بسیاری از جوانان این مرزوبوم احساس تکلیف کردند و برای دفاع از کشور و نظام، وارد این عرصه می‌شدند.
ربانی‌یکتا با تأکید بر اینکه ما در آن دوران از ایستادگی مذکور به‌عنوان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی یاد می‌کردیم، افزود: این موضوع باعث شد تا مردم برای دفاع از خود به یک انسجام برسند و مقابل دشمن خارجی بایستند؛ این احساس وظیفه با رهبری خوب امام (ره)، باعث شد تا همه ملت پای کار باشند.
این یادگار دوران جنگ در توضیح بیشتر نقش مردم طی این دوران گفت: جوانان و کسانی که توانایی داشتند، در جبهه‌ها حاضر می‌شدند و افرادی که آمدن به جبهه برایشان مقدور نبود، با کمک‌های مالی و هر آنچه در توانشان بود، پشتیبانی می‌کردند.
ربانی‌یکتا با بیان اینکه تحریم‌­های موجود علیه کشور موضوع تازه‌ای نیست، افزود: محاصره اقتصادی تنها مختص به سال‌های اخیر نیست و از زمان انقلاب وجود داشته است. آن زمان نیز فشارهای اقتصادی برای مردم مشهود بود، اما آنان با وجود این مشکلات از زن و مرد گرفته تا کوچک و بزرگ، در سراسر کشور به پشتیبانی از جبهه‌ها پرداختند.
وی با اشاره به اینکه هم‌زمان که افراد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند پشتیبانی‌های مردمی را نیز به جبهه‌ها می‌فرستادند، اظهار کرد: مردم سال‌های جنگ تحمیلی برای رزمندگان سنگ تمام گذاشتند، به‌طوری که برخی زنان با پخت نان یا اهدای طلاهای خود، در کنار مردان به دفاع از میهن می‌پرداختند.
ربانی‌یکتا با بیان اینکه مردم با استقامت شهدای خود را در آغوش می‌کشیدند و در برابر دشمن ایستادگی می‌کردند اما سر خم نمی‌کردند، گفت: این ایستادگی‌ها امروز به‌عنوان زیباترین و درخشان‌ترین یادگارها از آن روزها است.
این رزمنده در توضیح اینکه چرا ما آغاز جنگ را گرامی می‌داریم درصورتی که در سایر کشورهای جهان پایان آن را جشن می‌گیرند؟ ابراز کرد: زیرا دفاعی که مقدس بود، از همان نخستین روزهای جنگ آغاز شد. نام‌گذاری دفاع مقدس براساس مبانی و اصول دینی شکل گرفت و این ایستادگی باعث شد تا دشمنان ما نتوانند به اهداف خود برسند؛ دفاع ما از اعتقاداتمان سرچشمه می‌گرفت، همان‌طور که طی تاریخ جهان، ملل مختلف از عقاید خود دفاع کرده‌اند.
وی انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان الگویی برای جوامع مختلف جهان برشمرد و گفت: این الگو در کشورهایی مثل یمن، سوریه و عراق برای دفاع در برابر استکبار استفاده می‌شود.
ربانی‌یکتا با اشاره به اینکه همان‌طور که رهبری دفاع را همچنان لازم می‌دانند، اذعان کرد: دفاع باید جریان داشته باشد، چراکه امروز هم دشمن دست از خباثت‌های خود نکشیده و با شیوه‌های دیگر مانند جنگ اقتصادی و تهاجم فرهنگی درحال فعالیت است.
وی در ادامه به اتفاقات اخیر کشور اشاره کرد و افزود: اخیراً با فوت یک خانم، شاهد اغتشاشاتی به‌صورت سازمان‌دهی‌شده که نشأت از خارج کشور می‌گیرد، هستیم که نشان می‌دهد دشمن امروز هم دست از دسیسه برنداشته است؛ در طول تاریخ جنگ حق و باطل همیشه بوده و خواهد بود. انقلاب اسلامی به‌عنوان یک پدیده حق و اسلامی همیشه دشمنانی دارد که مردم ما به‌خصوص جوانان باید با آگاهی و بصیرت، به آن توجه داشته باشند. هجمه‌های دشمن همچنان بعد از شکست‌های فراوان، وجود دارد که برای خنثی‌سازی آن‌ها، هوشمندی ملت، جوانان و نخبگان کشور لازم است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60538