کد خبر : 60617
تاریخ : 1401/7/7
گروه خبری : استان‌ها

غارها به عنوان یک منبع ذخیره آب سرمایه‌ای برای آیندگان هستند

مهدی مصطفوی در اراک به مناسبت فرارسیدن 2 مهرماه روز غار پاک اظهار کرد: در کشور ما بیش از سه هزار غار تخمین زده شده است که بسیاری آنها پس از میلیون‌ها سال شکل گرفته و با جلوه‌های کم‌نظیر در شمار میراث‌های طبیعی ارزشمند محسوب می‌شوند.
وی افزود: غارهای کشور ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان‌شناسی و فرهنگی و طبیعت‌گردی دارند و از جمله زیستگاه‌های منحصر به فردی هستند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع آن از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردارند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان گرد: غارها از جهات مختلفی در زندگی بشر و چرخه طبیعت اهمیت دارند و نقش آنها در منابع آب، منابع معدنی، باستان شناسی، دیرین‌شناسی، زیستگاه جانوران، شناخت اقلیم، گردشگری و... تنها تعدادی از کاربردهای غارهاست که مدیریت حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آنها مستلزم شناسایی و آگاهی از ارزش‌های چندجانبه آن‌هاست.
مصطفوی با اشاره به اینکه شعار امسال «غار، تنوع زیستی و منابع آبی»، نام‌گذاری شده است، افزود: غارها نقش بسزایی در تأمین منابع آب‌های زیرزمینی دارند، با مطالعه غارها می‌توانیم سطح منابع آب‌های زیرزمینی را بسنجیم و اینکه در چه وضعیتی قرار دارند و در آینده به چه صورت خواهند بود، در واقع غارها ارتباط بین محیط زیست بیرون و درون زمین که از چشم ما پنهان است را ایجاد می‌کنند.
وی افزود: منابع آب زیرزمینی در مناطق کارستی که غارها در آن قرار دارند بهترین و ایمن‌ترین منابع آب آشامیدنی هستند که حدود 25 درصد آب آشامیدنی جهان را تأمین می‌کنند و همچنین غارها در کنترل سیلاب‌ها، طغیان رودها و تغییرات اقلیمی نقش اساسی دارند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تأکید بر اینکه غار‌ها جزئی از سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شوند بیان داشت: تعداد 80 غار در استان مرکزی شناسایی شده که به منظور تعیین درجه حفاظتی مورد مطالعه قرار گرفته و برای تعدادی از آنها نیز نقشه تهیه شده است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60617