کد خبر : 62520
تاریخ : 1401/8/23
گروه خبری : سلامت

سپهرغرب گزارش می‌دهد؛

کمبود دارو درد بیماران را مضاعف کرد

دارویار هم نتوانست دوای درد کمبود دارویی در بازار باشد

گزارش‌های مردمی حاکی از آن بوده که در هفته‌های اخیر برخی از داروهای مهم در بازار کمیاب شده است و یا اصلاً وجود ندارند، زمانی هم که به‌صورت گذرا از کنار برخی داروخانه‌ها رد می‌شویم، با نوشته‌ای مبنی بر آنکه سرم و آنتی‌بیوتیک نداریم لطفاً سؤال نپرسید، مواجه می‌شویم؛ متأسفانه با آغاز فصل سرما و شیوع بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کرونا و غیره، نیاز مردم به این داروهای نایاب بیشتر شده، از طرفی کمبود برخی از داروهای کودکان، موجی از نگرانی‌ها والدین را به‌وجود آورده است، از سوی دیگر قیمت برخی از داروها به‌قدری افزایش یافته که بعضی از افراد که توان خرید دارو را ندارند، درمان خود را رها می‌کنند و از خیر خرید داروی مورد نیاز خود می‌گذرند؛ حال با این اوصاف روزنامه سپهرغرب بنا بر رسالت به برخی از داروخانه‌های سطح شهر رفته و با مردم، متصدیان و درنهایت رئیس انجمن داروسازان در این خصوص به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
یکی از متصدیان داروخانه‌ای با بیان اینکه وضعیت موجودی سرم، آنتی‌بیوتیک و سایر اقلام دارویی بحرانی است، ابراز کرد: شرکت‌های دارویی هم از وضعیت کمبود سوء استفاده می‌کنند و شرط توزیع سرم و سایر دارو‌ها را منوط به خرید دیگر محصولات آرایشی و دارویی اعلام می‌کنند.
وی با بیان اینکه برخی دارو‌ها مثل آنتی‌بیوتیک در شرکت‌های دارویی وجود ندارد، عنوان کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی، نبود این داروها چالش‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است.
این متصدی با بیان اینکه برخی از پزشکان داروهای جایگزین را برای بیماران تجویز می‌کنند، اذعان کرد: اما درصورتی که نتوان جایگزینی برای دارو‌های نایاب مشخص کرد، بیمار مجبور است ساعت‌ها و یا حتی روز‌ها به دنبال داروی تجویزشده و نایاب خود باشد.
   افزایش بی‌رویه قیمت دارو بلای جان مردم
وی با بیان اینکه قیمت اکثر داروها بیش از 100 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: قیمت یک داروی معمولی سفکسیماز 16 هزار تومان بوده که به 60 هزار تومان رسیده است.
این متصدی داروخانه درخصوص طرح دارویار ابراز کرد: این طرح تاکنون اجرا نشده است.
یک دکتر داروخانه نیز با بیان اینکه قیمت اکثر اقلام دارویی بیش از 300 درصد افزایش یافته است، مطرح کرد: تعداد زیادی از بیماران قادر به خرید داروهای خود به‌دلیل گرانی دارو نیستند.
وی ضمن اشاره به کمبود جدی برخی داروها و سرم، گفت: حدود دو ماه است که با این چالش مواجه هستیم و برخی دیگر از اقلام دارویی در بازار وجود ندارد.
این دکتر داروخانه با بیان اینکه درحال حاضر با کمبود خیلی جدی سرم و آنتی‌بیوتیک در بازار دارو مواجه هستیم، ابراز کرد: موجودی داروخانه‌ها فقط می‌تواند سه تا چهار درصد نیاز بیماران را تأمین کند.
وی افزود: دلایل زیادی تاکنون برای کمبود دارو بیان شده است و نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که دلیل آن چیست.
این داروساز با بیان اینکه بارها قول حل مشکلات و کمبود دارو‌ها داده شده است اما عملی نشده، اذعان کرد: طرح دارویار از همان ابتدا هم اجرا نشد.
یکی از متصدیان داروخانه نیز با بیان اینکه وضعیت موجودی سرم، آنتی‌بیوتیک و سایر اقلام دارویی خوب نیست، ابراز کرد: شرکت‌های دارویی شرط توزیع سرم و سایر دارو‌ها را منوط بر خرید با هزینه تعیین‌شده از سوی شرکت اعلام می‌کنند.
وی با بیان اینکه برخی دارو‌ها مثل آنتی‌بیوتیک در شرکت‌های دارویی وجود ندارد، عنوان کرد: با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی، نبود این داروها برای مردم مشکل ایجاد کرده است.
این متصدی با بیان اینکه برخی از پزشکان داروهای جایگزین را پیشنهاد می‌دهند، اذعان کرد: اما برخی داروها جایگزین ندارند و برای پیدا کردن دارو‌های نایاب بیمار با چالش روبه‌رو می‌شود.
این متصدی داروخانه درخصوص طرح دارویار ابراز کرد: این طرح تاکنون اجرا نشده است.
دیگر متصدی داروخانه ضمن اشاره به کمبود دارو‌های مهم و اساسی، اذعان کرد: اثر این کمبود بر کودکان نسبت به سایر افراد بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر این چالش به‌زودی حل نشود باید منتظر بحران باشیم، ابراز کرد: چرا عادی‌ترین دارو برای کودکان که آینده این مملکت به آن‌ها بستگی دارد وجود ندارد؟
این متصدی گفت: متأسفانه اکثر داروها افزایش قیمت بی‌سابقه داشته‌اند.
   چهار ساعت است که دنبال داروی پسرم هستم
یک بانوی همدانی درحالی که نسخه داروهای کودک خود را در دست داشت و از پیدا کردن داروی مورد نیاز فرزندش ناامید شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بیش از چهار ساعت است که دنبال داروهای پسرم که شامل شربت سرماخوردگی، ژلوفن کودکان و سرم بوده، هستم؛ اما گویی این اقلام در همدان نایاب شده است.
وی افزود: کودکم در تب می‌سوزد و منِ مادر نمی‌توانم برایش کاری کنم، شما بگویید چرا دارو نیست؟
دیگر بیمار که به‌دلیل گرانی دارو از خرید آن‌ها پشیمان شد، ابراز کرد: قیمت یک برگ داروی بیماری آسم از 50 هزار تومان به 450 هزار تومان رسیده! من که باید بمیرم چه امروز و چه فردا!
* سوء مدیریت عامل اصلی چالش‌های اخیر دارویی
رئیس انجمن داروسازان ایران نیز درخصوص کمبود دارو در کشور گفت: چند عامل باعث شده است که در ماه‌های اخیر شاهد کمبود و یا نبود برخی اقلام دارویی در کشور باشیم که در این راستا می‌توان به ضعف مدیریتی شدید، عدم اعتقاد به نظر کارشناسان و پیش‌بینی‌هایی که باید انجام می‌گرفت و غیره، اشاره کرد.
محمدباقر ضیاء ضمن اشاره به چالش عدم قیمت‌گذاری صحیح و واقعی از طرف سازمان غذا و دارو که این موضوع تأثیر بسزایی بر کمبود دارو دارد، ابراز کرد: به‌دلیل آنکه داروهای تولیدی با هزینه‌های جاری ناشی از تورم برای صنعتی‌ها ضررده است، بنابراین داروسازان برای تولید دارو از خود اشتیاقی نشان نخواهند داد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت تمام‌شده داروها با قیمت دارویی که از طریق سازمان غذا و دارو تعیین شده هم‌خوانی ندارد، اذعان کرد: اختلاف قیمت داروها تأثیر بسزایی بر کمبود آن‌ها در بازار داشته است؛ برای حل چالش نبود دارو در بازار باید ابتدا این مشکل حل شود و همچنین مواد اولیه داروسازان را هم تأمین کرد.
رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: تفاوت ارز ترجیحی نقدینگی مورد لزوم شرکت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد که تولیدکنندگان این نقدینگی را اغلب ندارند و تأمین آن نقدینگی هم به مؤلفه‌هایی مانند تسهیلات و اعتبارات بانکی بستگی دارد که درحال حاضر در این بخش با مشکل مواجه هستیم.
ضیاء با بیان اینکه طرح دارویار درحال اجرا است اما موفقیت آن بستگی به انجام به‌موقع تعهدات سازمان تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌ها در مقابل مطالبات داروخانه‌ها دارد، اذعان کرد: چراکه یارانه دارو به انتهای زنجیره سیستم دارویی منتقل شده است.
وی با بیان اینکه «دارویار» از 23 تیرماه امسال اجرایی شد، عنوان کرد: درصورت اجرا پیش‌بینی می‌شد که دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم، اما این موضوع طی هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است.
با توجه به آنچه گفته شد، نبود و یا کمبود دارو در شهرستان همدان به‌قدری مشهود است که به اذعان اکثر داروخانه‌داران فقط می‌تواند دو درصد نیاز مردم را تأمین کند و از طرفی افزایش قیمت 100 تا 300 درصدی داروها باعث شده که مردم ندانند درد بیماری را باید تحمل کنند یا درد گرانی‌ها را! با آنکه قرار بود طرح دارو گره‌گشای این مشکلات و نبود دارو باشد، اما گویی این طرح هم در نطفه خفه شده و مشخص نیست سرنوشت به این طرح به کجا می‌رسد؛ چالش‌های مختلف و مشخص دارویی تنها یک عامل دارد و آن‌ هم بی‌برنامه بودن و سو ء مدیریت مسئولان امر است. البته مشکلات دیگر هم مانند تحریم‌ها، نبود مواد اولیه، تفاوت نرخ ارز، تفاوت قیمت تمام‌شده داروی تولیدی و مصوب، افزایش نرخ دلار و غیره، بی‌تأثیر نبوده است. با توجه به اینکه دارو نقش مهم در روند تکمیلی درمان دارد، لازم است هرچه زود تر مسئولان فکری به حال گرانی و کمبود آن بکنند، در غیر این صورت باید منتظر فاجعه جبران‌ناپذیری باشیم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62520