کد خبر : 62705
تاریخ : 1401/8/28
گروه خبری : فرهنگی

روشن شدن چراغ نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس با سه کتاب

دکتر زلفی‌گل: وضعیت مطلوب ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

و بر ماست که برای مصون‌سازی نسل‌ها از کید دشمنان، سبک زندگی این بزرگ‌مردان و زنان نیک را پیش چشم نه‌تنها ملت ایران، بلکه دنیا قرار دهیم تا فطرت‌های پاک فرصت اعتلا بیابند؛ نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس یکی از راه‌هایی انجام این وظیفه است که اخیراً توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان و دیگر نهادهای ذی‌ربط چراغ آن روشن شده و روز پنجشنبه با حضور فرهیختگانی از 20 کشور همایش اختتامیه برگزار شد و از ترجمه کتاب‌های «حاج‌جلال» در وصف زندگینامه پدر شهیدان حاجی‌بابایی و «الکرخ»، ترجمه کتاب شهید «الکرخ» در وصف شهید «احمد روستایی» و «من رضا هستم» در وصف زندگینامه شهید «داریوش (رضا) ساکی» رونمایی شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه در اختتامیه این همایش در دانشگاه ملایر با اشاره به رتبه نخست علمی کشور در منطقه، گفت: امروز کشور ما در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ارزشی بالا دارد و انتظار داریم موفقیت در عرصه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود.
محمدعلی زلفی‌گل اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جریان سلطه متوجه شد نظامی شکل گرفته که قرار است شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را محقق کند‌؛ نظامی که قرار است مبتنی بر «نه شرقی و نه غربی» باشد و در میان مرزهای جغرافیایی خود برای مدیریت خودش تصمیم بگیرد.
وی با بیان اینکه دنیای سلطه با کشورهای مستقل مشکل دارد بنابراین تلاش می‌کند به‌گونه‌ای کشورها به‌ویژه آن‌هایی که دارای منابع هستند را زیر سلطه خود ببرد، عنوان کرد: دشمنان بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی جنگ را بر ما تحمیل کردند و تمام‌ تلاششان را به‌کار بستند تا این نظام را سرنگون کنند؛ اما مردم اجازه ندادند وجبی از خاک کشور به دشمن واگذار شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: شهدا نخبگانی بودند که اگر امروز حضور داشتند، حتماً در تمام عرصه‌های مختلف اثرگذار بودند؛ آن‌هایی که خالصانه بزرگ‌ترین سرمایه زندگی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و از ناموس کشور دفاع کردند.
وی با بیان اینکه برای این کشور و نظام هزاران جانباز، شهید و آزاده تقدیم انقلاب کردیم، بر لزوم جهاد تبیین تأکید کرد و گفت: چقدر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را قدر می‌دانیم؟ چرا برخی نمی‌خواهند این‌ها را ببینند و فقط دنبال تزریق یأس و ناامیدی هستند؟
زلفی‌گل با بیان اینکه در کشور مشکلات و محرومیت‌هایی هم داریم که باید برطرف کنیم اما داشته‌های زیادی هم داریم و باید آن‌ها را نیز ببینیم، افزود: چرا داشته‌هایمان را به نسل جوان منعکس نمی‌کنیم و به آنان نمی‌گوییم چطور مردم با دست خالی این کشور را حفظ کردند؟ زمانی ما نمی‌توانستیم حتی سیم خاردار بسازیم، اما امروز پیشرفته‌ترین تجهیزات را داریم.
وی با اشاره به پیشرفت علمی کشور، گفت: قبل از انقلاب اسلامی دوره دکتری نداشتیم، اما اکنون دوره پسادکترا و پارک‌های علم و فناوری داریم. وجود 840 دانشمند یک درصد بین‌المللی و دو برابر این تعداد دانشمند دو درصد بین‌المللی، باعث افتخار کشور است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی با مرجعیت علمی در دنیا شناخته شده است، افزود: دانش‌آموزان ما در المپیاد‌های مختلف رتبه علمی کسب می‌کنند و صداوسیما و رسانه‌های مختلف باید این توفیقات را معرفی و مقایسه کنند.
وی تأکید کرد: باید به جوانان امید دهیم، باید بگوییم تلاش کنند چون آن‌ها آینده‌سازان این مملکت هستند و یقیناً بهتر از ما می‌توانند این کشور را بسازند؛ بنا بر فرمایش رهبر انقلاب باید روحیه جوانی وارد سیستم حکومتی شود.
زلفی‌گل با اشاره به رتبه نخست علمی کشور در منطقه، گفت: امروز کشور ما در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ارزشی بالا دارد و ما انتظار داریم موفقیت در عرصه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود.
وی با بیان اینکه دانشجویان و دانش‌آموزان موفق باید معرفی شوند، افزود: در معرفی شخصیت‌های جامعه باید بر شخصیت‌های جامع‌الاطراف و متوازن تمرکز کنیم و در معرفی الگوها دقت داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید در معرفی استعدادها در رشته‌های‌ مختلف توازن را رعایت کنیم، امسال برای توزیع استعدادهای بنیاد ملی نخبگان برنامه‌ریزی کردیم؛ نخبگان در رشته‌ای که در المپیادها مقام آورده‌اند، بورسیه شوند و ادامه تحصیل دهند.
وی عنوان کرد: نسل جوان باید به‌وسیله پیشکسوتان با عرصه حفظ کیان کشور آشنا شوند؛ بنابراین باید تجربه‌نگاری از دوران دفاع مقدس و ترجمه آن به زبان‌های مختلف را مد نظر قرار دارد.
زلفی‌گل با بیان اینکه باید در تمام زمینه‌ها تجربه‌نگاری کنیم، خاطرنشان کرد: علم تاریخ برای این ارزشمند است که به ما کمک می‌کند برای یک بحران چندبار هزینه نکنیم و یک تصمیم‌گیری اشتباه را دوباره مرتکب نشویم؛ تجربه‌نگاری و تاریخ‌نگاری در دوران گذشته حائز اهمیت بوده و این یک کار علمی و بسیار قابل ستایش است.
وی بیان کرد: جوانان ما نیاز به نشاط و تقویت هویت دارند، این‌ها با معرفی داشته‌ها و هم‌فکری با جوانان و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای آینده کشور محقق می‌شود، خوشبختانه کشور ما ظرفیت بالایی دارد و باید دست به دست هم دهیم و آن را آباد کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با قرائت بیانیه‌ای با امضای رئیس‌جمهور در این همایش، گفت: این بیانیه نشان از توجه ویژه رئیس‌جمهور به شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد، اگر امروز ما مسئولیتی داریم، به‌دلیل ایثار آزادگان و رزمندگان ما است.
استاندار همدان نیز ابراز کرد: آنچه که مایه مباهات کشور بوده و امروز به‌عنوان میراث گران‌بها از شهدا به ارث رسیده، این است که دنیا باید بداند تمدن ایرانی نسبت به حقوق بشر بیشترین تکریم را قائل است.
علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: نهضت ترجمه از درون باید اتفاق بیفتد، از این جهت که باید ارزش‌های خودمان را به دنیا معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه کسانی که ضد انسانی‌ترین اقدامات را انجام می‌دهند امروز با کشور ما مبارزه می‌کنند، اظهار کرد: دشمنان به‌دلیل کینه و عداوت با مردم تلاش می‌کنند در کشور ما اغتشاش ایجاد کنند.
قاسمی‌فرزاد یادآور شد: دشمنان در این خیال هستند که با تحریک اقشار مختلف می‌توانند در بین مردم رخنه کنند، اما آن‌ها خیال باطل دارند؛ چراکه مردم هرگز از مسیر انقلاب فاصله نمی‌گیرند.
استاندار همدان گفت: کشور ما در مسیر متعالی قرار گرفته است و روزبه‌روز این مسیر را بهتر طی می‌کند و دشمنان از این موضوع به‌شدت ناراحت هستند و نمی‌خواهند نمونه و الگو برای دیگر کشورها باشیم.
وی افزود: امروز انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که در آسمان پُرفروغ آن هزاران ستاره می‌درخشد که از تلألو خون پاک شهدا است.
قاسمی‌فرزاد گفت: هشت هزار شهید را در استان همدان تقدیم این شجره طیبه کردیم و در رأس آن‌ها شهید همدانی، علی چیت‌سازیان، شهید حاجی‌بابایی، سردار شهید حاج‌حسن تاجوک، شهیدان سردار حیدری، طالبی بیات و سلگی و سردار شمسی‌پور و هزاران سردار به خون خفته است که خون پاک خود را برای اعتلای این کشور هدیه کردند.
استاندار همدان با اشاره به هفته کتاب و کتاب‌خوانی، افزود: آثار گران‌بهایی در رابطه با زندگینامه شهدا باید به زبان‌های مختلف ترجمه و به دیگر کشورها و ملت‌ها معرفی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: شهدا الگوی کامل و مجسمی هستند که باید رفتار و منش آن‌ها به رشته تحریر درآید.
«محمدمهدی مجذوبی» ادامه داد: امروز در نهضت ترجمه کسانی که هنرش را دارند، بخشی از این الگوها را به رشته تحریر درآوردند.
وی با بیان اینکه الگوهای بزرگی چون ائمه معصومین (ع) را هم می‌توانیم در قالب نهضت ترجمه به دنیا معرفی کنیم، تأکید کرد: باید بتوانیم الگوهای خود در زمینه دین‌داری و اخلاق را به‌عنوان یک نمونه ناب فرهنگی به سایر جوامع معرفی کنیم.
مجذوبی با تأکید بر توجه به سبک زندگی شهدا، خاطرنشان کرد: در زمینه تبیین سبک زندگی خانواده شهدا خیلی کار نشده و ضروری است این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
آیین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس با عنوان «پرواز اندیشه‌ها، روایت ماندگار» روز پنجشنبه و با حضور 350 فرهیخته از 20 کشور جهان، وزیر علوم، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، استاندار همدان و جمعی از مسئولان در ملایر برگزار شد.
پیام آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این همایش توسط زلفی‌گل وزیر علوم،تحقیقات و فناوری قرائت شد.
محوریت این همایش آثار مکتوب حوزه ادبیات پایداری و با معرفی و رونمایی از ترجمه کتاب‌های شهید «الکرخ»، «من رضا هستم» و «حاج‌جلال» است.
کتاب‌ «حاج‌جلال» در وصف زندگینامه پدر شهیدان حاجی‌بابایی، «الکرخ»، ترجمه کتاب شهید «الکرخ» در وصف شهید «احمد روستایی» و «من رضا هستم» در وصف زندگینامه شهید «داریوش (رضا) ساکی» است که در این همایش رونمایی شد.
همچنین قبل از آغاز همایش مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی با حضور در گلزار مطهر شهدای گمنام دانشگاه ملی ملایر با ادای احترام به این شهدا، مزار آنان را غبارروبی و عطرافشانی کردند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62705