کد خبر : 62841
تاریخ : 1401/8/30
گروه خبری : استان‌ها

چرخش صادرات کردستان از کشاورزی به بخش خدمات

سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات کردستان روز یکشنبه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تشکیل شد و در این جلسه گزارشی از روند مبادلات تجاری با تمرکز بر صادرات ارائه شد.

بر اساس این گزارش اعلام شد میزان مبادلات تجاری که شامل رویه‌های صادرات، واردات و ترانزیت است طی هفت ماهه سال جاری در کردستان نسبت به مدت مشابه آن سال گذشته از لحاظ وزنی 24 درصد و از نظر ارزشی هم 30 درصد کاهش داشته است.

در این بین صادرات انجام شده استان 566 هزار تن به ارزش 227 میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به هفت ماهه سال گذشته از نظر وزنی دو درصد و از لحاظ ارزشی هم هشت درصد کاهش یافت.

ارائه این آمار و ارقام در قالب گزارش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار را راضی نکرد و از چنین روالی در پرداختن به وضعیت صادرات در استان انتقاد و بر اصلاح این شیوه تأکید کرد.

حامد قادرزاده گفت: باید مشخص شود کدام محصول صادراتی با کاهش قیمت در بازار خارجی مواجه شده است و عدم اطلاع از چنین مسئله ای که تهدید صادراتی به شمار می‌رود؛ به روند صادرات کالا در استان آسیب وارد می‌کند.

وی بر شناسایی چالش‌های صادراتی تأکید کرد و افزود: اگر عملکرد کشورهای همسایه در تولید بسیاری از کالاهای صادراتی ما افزایش یابد آنگاه روند صادرات استان چگونه خواهد بود؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه مدیران در مقابل ارائه آمار و اطلاعات به مردم مسئول هستند، اضافه کرد: باید روی داده‌ها تحلیل انجام شود تا بر اساس آن‌ها پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد.

قادرزاده ادامه داد: زمانی که تحلیلی از داده‌ها داشته باشیم آنگاه هم برای تولید نوع محصولات و هم اختصاص انبارها به چه کالا و محصولاتی می‌توانیم تصمیم بگیریم و سپس مردم را در جریان آن قرار دهیم تا اینگونه هم افزایش درآمد و هم رشد صادرات را داشته باشیم.

از آنجا که افزون بر 50 درصد صادرات کردستان مربوط به بخش کشاورزی است و صادرات این محصولات هم به شیوه‌ای انجام می‌شود که کاهش کیفیت را به‌دنبال دارد در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد حمل یکسره کالا از مرزهای استان به اقلیم کردستان عراق خواهیم بود.

قادرزاده یادآور شد: بر اساس ظرفیت‌های استان در آینده‌ای نزدیک بیشتر صادرات استان به بخش خدمات اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه محصولات آب‌بر دیگر در کشورهای توسعه یافته تولید نمی‌شود، گفت: بر اساس طرح الگوی کشت هم سطح زیرکشت محصولات آب‌بر در استان هم کاهش می‌یابد و کشت محصولات زراعی استراتژیک هم چون گندم افزایش پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده سطح زیرکشت محصولات جالیزی کاهش یابد و این مسئله منجر به افزایش قیمت این محصولات خواهد شد بنابراین کارشناسان اقتصاد کشاورزی در این رابطه باید وارد عمل شوند و نظر کارشناسی دهند تا تعادل بازار حفظ شود.

به گفته وی اگر اقتصاد استان دارد آسیب می‌بیند به این دلیل است که فکر اقتصادی و براساس تغییرات، برنامه‌ریزی نمی‌شود و این آسیب‌زا است.

ناظر گمرکات کردستان هم در این جلسه از کاهش صادرات خبر داد و اظهار کرد: از هفت مرزی که کشورمان با اقلیم کردستان عراق دارد 6 مرز کاهش صادرات داشتند و تنها مرز پیرانشهر با افزایش این رویه در هفت‌ماهه سال جاری مواجه بوده است.

خلیل حیدری ادامه داد: مسئولان آذربایجان غربی تاکنون سه جلسه با استاندار اربیل اقلیم کردستان تشکیل دادند و ماحصل آن حمل یکسره کالا از این مرز است که این مهم منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش کیفیت کالا و درنتیجه آن رشد صادرات شد.

وی با اشاره به اینکه صادرات کالا در مرزهای کردستان ترانشیپ (کالا از یک وسیله حمل و نقل تخلیه و در وسیله حمل و نقل دیگری بار گیری می‌شود) می‌شود، اضافه کرد: حمل یکسره کالا در مرزهای استان جزو اختیارات مسئولان کشوری (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور) است.

  رشد 75 درصدی صادرات پتروشیمی در کردستان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: در هفت‌ماهه سال جاری پتروشیمی استان سه میلیون و 270 هزار دلار صادرات داشته که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 75 درصد رشد داشت.

طاها سمیعی ادامه داد: صادرات بخش صنعت هم 75 میلیون و 370 هزار دلار بوده که این میزان نسبت به هفت ماهه سال گذشته پنج درصد کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: صادرات فرش و صنایع دستی در استان طی هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 47 درصد افزایش و صادرات کشاورزی و صنایع غذایی 11 درصد کاهش و در بخش معدن هم پنج درصد افزایش یافت.

از دیگر مشکلات حوزه صادرات که در این جلسه مطرح شد بازگشت ارز حاصل از صادرات بود که با توجه به اینکه تجارت بین کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق با ریال انجام می‌شود بنابراین بازگشت ارز چندین سال است به معضلی برای تجار این استان تبدیل شده است.

گفته می‌شود همین مسئله موجب شده بسیاری از تجار به طور مستقیم فعالیت نداشته باشند و از طریق واسطه و بدون اینکه نامی از آن‌ها در جایی ثبت یا برده شود فعالیت می‌کنند که اینگونه خود را از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات معاف کنند.

تجارت به شیوه قدیمی و منسوخ شده از دیگر مشکلات صادرات در مرزهای استان بود که در این جلسه بیان شد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62841