کد خبر : 62850
تاریخ : 1401/9/1
گروه خبری : زیست بوم

چالش‌های محیط‌زیستی در کرمانشاه؛

از ریزگردها تا ورود فاضلاب به رودخانه قره‌سو

احد جلیلیان روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محیط‌زیست متعلق به همگان است.

وی با اشاره به چالش‌های محیط‌زیست استان، گفت: بروز پدیده ریزگردها از مهم‌ترین چالش‌های محیط‌زیست استان است، به‌طوری که امسال تا به امروز بیش از 100 روز شرایط هوایی ناسالم را تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: بیش از 24 جلسه در بحث کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استان برگزار شده، البته در قانون هوای پاک برای بیش از 16 سازمان‌ و وزارتخانه وظایفی مشخص شده که سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان ناظر، بر حُسن اجرای بحث آلودگی هوا ورود پیدا می‌کند.

خشک شدن جنگل‌های بلوط، برداشت بی‌رویه از منابع آبی و فقدان مدیریت مصرف آب در استان، نبود الگوی کشت زراعی در استان، کمبود نیروی اجرایی در مناطق و عدم نظارت بر پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست‌محیطی، ازجمله چالش‌های مهم زیست‌محیطی استان است که جلیلیان به آن‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به ورود فاضلاب به رودخانه قره‌سو کرمانشاه، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات سطح استان به‌خصوص شهر کرمانشاه، بحث رودخانه قره‌سو است؛ حوزه آبریز آن کرخه بوده و طول رودخانه حدود 160 کیلومتر است و متأسفانه درحال حاضر روزانه در حدود دو هزار و 200 لیتر در ثانیه فاضلاب به رودخانه سرریز می‌شود که حدود 700 لیتر بر ثانیه (یک‌سوم) آن از طریق مدول شماره یک تصفیه می‌شود.

جلیلیان ادامه داد: به‌دلیل عدم بارش‌های مناسب دیگر نمی‌توان از قره‌سو به‌عنوان یک رودخانه یاد کرد و از آن به‌عنوان کانال فاضلاب آبی یاد می‌شود.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی و تأکید استاندار، درحال حاضر شرکت آب و فاضلاب سه پمپاژ خریداری کرد و بیش از یک‌هزار لیتر در ثانیه پمپاژ به خارج از محدوده شهر را انجام می‌دهد و براساس جلسات، مقرر شده آب و فاضلاب طی سه ماه با همکاری شهرداری و آب منطقه‌ای نسبت به سامان‌دهی قره‌سو اقدام کنند.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62850