کد خبر : 62902
تاریخ : 1401/9/2
گروه خبری : کشاورزی

مجری طرح گیاهان دارویی خبر داد:

کشت قراردادی گیاهان دارویی اجرایی شد

حسین زینلی با اشاره به این که کشت گیاهان دارویی تا پایان سال گذشته به 260 هزار هکتار رسیده است، گفت: میزان تولیدات این محصول در سال گذشته 400 هزار تن بوده است.
وی با بیان این که این میزان سطح زیر کشت گیاهان و برخی درختچه‌ها مانند زرشک، عناب، سنجد و برخی دیگر را شامل نمی‌شود، یادآور شد: در مجموع 280 هزار هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات گیاهان دارویی است‌.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه در راستای اهداف وزارتخانه کشت قراردادی در گیاهان دارویی انجام شده و نخستین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران اجرایی شده است.
زینلی تصریح کرد: براساس این قرارداد که برای نخستین‌بار با مشارکت اتحادیه ملی تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی ایران، اتحادیه تعاونی کشاورزی همدان و همکاری دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شده بنا است تا در این کشت قراردادی 200 هکتار کشت گل‌محمدی، 500 هکتار سیاه‌دانه، 500 هکتار زیره سبز، 500 هکتار سیاهدانه، 500 هکتار خاکشیر، 300 هکتار خارمریم و 300 هکتار بابونه کشت انجام شود.
وی با توجه بر اهمیت نهاده‌ها یادآور شد: سعی شده انواع نهاده‌های مورد نیاز از جمله بذر، سم و کود در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مطابق دستورالعمل فنی دفتر طرح گیاهان دارویی عملیات کاشت و فرآوری آن اجرایی شود.
وی با تأکید بر ممنوعیت واردات گیاهان دارویی که در داخل کشت می‌شوند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت‌ها و همچنین علاقه‌مندی کشاورزان به تولید، در زمانی موجود بودن محصول ایرانی در بازار از واردات جلوگیری خواهد شد.
وی تصریح کرد: واردکنندگان ضمن مراجعه به وزارت جهاد کشاورزی و دفتر گیاهان دارویی برنامه واردات خود را به‌منظور تنظیم بازار بررسی کنند و در صورتی که بدون هماهنگی اقدام به ثبت و ورود کالا کنند مجوز واردات آن‌ها داده نخواهد شد.
**کاهش قیمت سیاه‌دانه از 110 به 70 هزار تومان با تکمیل زنجیره ارزش
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال گذشته با تلاش وزارت جهاد کشاورزی 2500 هکتار کشت گیاه سیاه‌دانه انجام شده است، یادآور شد: زنجیره ارزش این محصول نیز توسط بخش خصوصی تکمیل شده و این مهم سبب شد تا قیمت سیاه‌دانه از 110 هزار تومان به 70 هزار تومان کاهش یابد.
زینلی افزود: وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد با استفاده از منابع موجود کشور به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان با کشت گیاهان دارویی ازجمله تخم شربتی، زنجبیل، موسیر و آویشن شیرازی بازار مناسب برای داخل کشور و صادرات را فراهم سازد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62902