کد خبر : 62971
تاریخ : 1401/9/5
گروه خبری : استان‌ها

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

تولید و مصرف مرغ سایز، تأمین‌کننده سلامت و اقتصاد جامعه

مرغداری سمیعی واحد فعال تولید تخم مرغ، همچنان چشم‌انتظار مسئولین ذی‌ربط

علیرضا قراگوزلو پنجشنبه سوم آذرماه 1401 در نشست خبری اصحاب رسانه با موضوع وضعیت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ استان و اهمیت فرهنگ‌سازی مصرف مرغ سایز، تصریح کرد: پروتئین نقش ارزشمندی در تأمین سلامت جوامع دارد، زیرا پروتئین به افزایش قدرت تعقل و سیستم ایمنی افراد بسیار کمک می‌کند.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ترقی کشور‌ها در گرو مصرف پروتئین حیوانی و به‌خصوص گوشت سفید است، اظهار کرد: با توجه به اینکه گوشت قرمز باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، بنابراین گوشت سفید از اهمیت بالاتری برخوردار است. پروتئین حیوانی علاوه‌بر افزایش قدرت تعقل با توجه به داشتن ویتامین ب 12، به کاهش آلزایمر نیز (که امروزه با توجه به افزایش سن، جامعه به سمت کهن‌سالی می‌رود) کمک خواهد کرد؛ همچنین مصرف پروتئین به‌صورت گوشت سفید و با وزن کم، به کاهش کبد چرب در جامعه منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری برای تأمین هزینه‌ها درخصوص تولید پروتئین 99 درصد توسط بخش خصوصی تحقق یافته است، ابراز کرد: این صنعت در جایگاه دومین صنعت مهم در کشور ازنظر سرمایه‌گذاری قرار دارد.
قراگوزلو تأکید کرد: کاهش مصرف پروتئین در جامعه علاوه‌بر آسیب به اقتصاد کشور، به سلامت جامعه نیز آسیب خواهد زد؛ کاهش مصرف پروتئین در برنامه غذایی مردم سیستم ایمنی افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌طوری که کشور در مواجهه با بیماری‌هایی مثل کرونا آسیب‌پذیرتر خواهد شد.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در راستای تأمین امنیت غذایی مردم تا امروز هیچ‌گونه کمبود جوجه‌ریزی نداشته‌ایم، اذعان کرد: در ماه گذشته دو میلیون و 964 هزار و 580 قطعه در 128 واحد تولیدی جوجه‌ریزی شده است.
وی با تأکید بر اینکه تولید و مصرف مرغ سایز تأمین‌کننده سلامت و اقتصاد جامعه است، تصریح کرد: در این راستا موضوع پرورش مرغ سایز درنظر گرفته شده که علاوه‌بر اقتصادی بودن، به سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد؛ زیرا میزان چربی و آنتی‌بیوتیک در مرغ سایز کمتر است؛ البته درحال حاضر به جهت حفظ سلامت مردم مصرف آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک برای دام و طیور وجود نخواهد داشت.
قراگوزلو در ادامه ابراز کرد: درحال حاضر 90 درصد نهاده وارداتی است. این موضوع نیز خود همانند یک کشت فراسرزمینی و ورود آب مجازی به کشور بوده و در پرورش مرغ پیگیری می‌شود؛ برنامه آن به بخش خصوصی داده شد که امسال با مردمی‌سازی یارانه‌ها مشکلی درخصوص واردات نهاده‌ها وجود نداشت.
وی اذعان کرد: میزان مصرف نهاده تا زمان 42 روزگی جوجه اقتصادی است که هر جوجه با مصرف یک کیلو و 600 گرم نهاده به وزن یک کیلویی می‌رسد و ضریب خوبی است؛ همه دنیا برای رسیدن به این ضریب تلاش می‌کنند. اما ما با توجه به ذائقه مردم تا 65 روز نگهداری می‌کنیم که با مصرف دو کیلو و 200 گرم دان، یک کیلو گوشت به جوجه اضافه شود و 600 گرم دان اضافی مصرف می‌شود که به‌لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست و می‌توان این ارز نیمایی را به دارو و یا سایر آنچه مورد نیاز است، اختصاص داد.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مرغ سایز دارای اهمیت جهانی است، گفت: یکی از عواملی که باعث کاهش صادرات مرغ است، افزایش وزن مرغ‌ها بوده که مورد تأیید در بازار جهانی نیست.
وی تأکید کرد: میزان ضایعات مرغ‌های با وزن بالا بیشتر خواهد بود و مرغ سایز به اقتصاد خانواده کمک خواهد کرد تا علاوه‌بر سلامت، بیشتر اقتصادی باشد. در همین راستا دامپزشکی موظف شده با همکاری مدیریت صنایع نسبت به تجهیز کشتارگاه‌ها به سورتینگ، سردخانه، تونل انجماد و باسکول آنلاین در دو ماه آینده اقدام کند تا مرغ‌ها سرت شوند.
قراگزلو با بیان اینکه در دو ماه آینده در بازار شاهد مرغی بیشتر از وزن یک کیلو و 900 گرم نخواهید بود، گفت: این مرغ‌ها به‌صورت کامل خواهند بود و مرغ‌های بیشتر از این وزن به‌صورت قطعه‌بندی در سطح شهر توزیع خواهند شد.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص حفظ واحدهای تولیدی و به‌خصوص مرغداری سمیعی گفت: سایر ارگان‌های ذی‌ربط پای کار نیستند تا این واحد قدیمی و ارزشمند حفظ شده و تحت تأثیر حضور ضایعاتی‌ها قرار نگیرد.
وی در پایان با بیان اینکه دولت در همین راستا نیز گام‌های مؤثری برداشته است، افزود: میزان تأمین نهاده و بیمه طیور بیشتر از 42 روز نیست تا سلامت مردم و اقتصاد جامعه را حفظ کند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62971