کد خبر : 62976
تاریخ : 1401/9/5
گروه خبری : استان‌ها

جانمایی هفت نقطه برای توسعه کشت گلخانه‌ای در ایلام

چهار میلیون و 200 هزار هکتار اراضی دیم زیر پوشش طرح جهش تولید قرار می‌گیرد

آذرنوش عموزاده روز پنجشنبه در نشست ستاد استانی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان اظهار کرد: تحقق توسعه پایدار در نظام‌های سیاسی و اقتصادی از مهم‌ترین اهداف کشورها محسوب شده که در این میان بخش کشاورزی از جایگاه و اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به برنامه دولت چین از سال 1978 برای واگذاری اراضی کشاورزی به مردم برای افزایش تولید افزود: این طرح باعث رونق چند برابری اقتصاد این کشور شد و امروز تبدیل به دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است و دولت سیزدهم نیز در جهش تولید این برنامه را در دستور کار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: 40 درصد محصولات کشاورزی در جهان به شکل قراردادی کشت می‌شوند ولی در کشورمان در ابتدای راه هستیم.
عموزاده با اشاره به اهمیت دیپلماسی غذایی تأکید کرد: ایلام به دلیل مرز گسترده با کشور عراق می‌تواند تأمین‌کننده بخش زیادی از نیازهای غذایی این کشور از طریق صادرات باشد.
وی مبارزه با آفات و امراض و تأمین سموم کشاورزی را از برنامه‌های این حوزه در استان برشمرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به موضوع خشک‌سالی و کمبود آب، توسعه کشت گلخانه‌ای را از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 13 هکتار از اراضی استان به گلخانه‌ اختصاص یافته که با جانمایی هفت نقطه این مقدار به 250 هکتار افزایش می‌یابد.
مدیر طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) گفت: چهار میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی دیم کشور امسال برای طرح جهش تولید مشخص و در مراحل کشت قرار دارند.
سعید اکبری اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) محرومیت‌زدایی و رسیدگی به نیازهای اقشار مختلف به‌ویژه در روستاها را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و در این مسیر تلاش دارد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارهای اراضی کشاورزی را اجرا کند.
وی افزود: این طرح سال 99 با تأکید ویژه مقام معظم رهبری در 6 استان در سطح 660 هزار هکتار آغاز شد که در سال گذشته به 15 استان در سطح دو میلیون و 600 هزار هکتار افزایش یافت.
مدیر طرح جهش تولید ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) یادآور شد: امسال این طرح در 21 استان عملیاتی می‌شود و قرار است چهار میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرند.
اکبری تأکید کرد: پنج میلیون و 500 هزار هکتار عرصه دیم و سه میلیون هکتار عرصه آیش در کشور وجود دارد که باید تلاش کنیم اراضی آیش را فعال و زیر کشت ببریم.
وی از راه‌اندازی صندوق توسعه حمایت از محصولات دیم خبر داد و گفت: قرار است ظرف مدت پنج سال منابع اعتباری و تسهیلاتی برای حمایت از کشت در دیمزارها از طریق این صندوق پرداخت شود.
مدیر طرح جهش تولید در ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: ایجاد پالایشگاه محصولات فسفاته با توجه به نیاز کشور و واردات این محصول از اولویت‌های این ستاد در حوزه کشاورزی است.
اکبری همچنین از اجرای پروژه تکمیل زنجیره دام و دیم با همکاری کمیته امداد خبر داد و افزود: افراد تحت پوشش در قالب دیم کاری به شکل دامداری از مراتع استفاده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وی توسعه کشت گیاهان دارویی را باتوجه به ارزش افزوده بالا از برنامه‌های ستاد و وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و یادآور شد: یک درصد اراضی دیم معادل 42 هزار هکتار امسال به کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در ایلام گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی در اراضی دیم استان با اجرای طرح جهش تولید 104 هزار تن اضافه می‌شود.
محمد زارع روز پنجشنبه اظهار کرد: با توجه به اراضی کشاورزی گسترده و مستعد کشور و استان نباید در محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم واردکننده باشیم و در صورت فعال کردن اراضی دیم می‌توان ایران را به قطب تولید محصولات کشاورزی در جهان تبدیل کنیم.
وی افزود: 170 میلیارد ریال امسال برای جهش تولید در دیمزارهای استان تخصیص یافته که در قالب آن اراضی دیم قابل کشت استان از 40 به 70 هزار هکتار افزایش می‌یابد.
مدیر ستاد اجرایی فرمان امام در ایلام یادآور شد: با اجرای این پروژه 104 هزار تن انواع محصولات کشاورزی همچون گندم، جو، دانه‌های روغنی، نخود و عدس به تولیدات استان افزوده می‌شود.
زارع ادامه داد: واگذاری 72 دستگاه ادوات کشاورزی با پرداخت 80 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.
وی حمایت از کارشناسان جهاد کشاورزی در جهش آموزش را از راهبردهای این برنامه عنوان کرد و تأکید کرد: 16 هزار و 800 کیلوگرم انواع کودهای شیمیایی نیز به کشاورزان واگذار می‌شود.
مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در ایلام اضافه کرد: پرداخت خسارت محصولات کشاورزی نیز امسال برای نخستین‌بار به موقع انجام گرفته تا بخشی از زیان‌های کشاورزان جبران شود.
زارع با اشاره به راه‌اندازی سامانه دیمزارها گفت: کمک به افزایش تولید محصولات غذایی، دانش‌بنیان کردن فرآیند کشت، تأمین معیشت کشاورزان دیم کار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و همچنین مهاجرت معکوس و خودکفایی در تولید چهار هدف اصلی این پروژه بزرگ در کشور است.
وی یادآور شد: سال گذشته ایلام در میان 15 استان اجراکننده طرح رتبه 9 را کسب کرد که امسال تلاش داریم ایلام جزو سه استان برتر کشور شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62976