کد خبر : 62981
تاریخ : 1401/9/5
گروه خبری : استان‌ها

استاندار:

استان کرمانشاه بهشت سرمایه‌گذاری در کشور است

«بهمن امیری‌مقدم» روز پنجشنبه در نخستین همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور که به میزبانی اتاق بازرگانی کرمانشاه و با حضور شماری از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برگزار شد، افزود: این استان به‌عنوان سرزمین فرصت‌های کلان، دارای زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و مجموعه مدیریتی استان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کند.
وی با برشمردن ظرفیت‌های استان در زمینه‌های گردشگری، صنعت، خدمات، معدن، تجارت، هم‌مرز بودن با کشور عراق، داشتن مناطق ویژه اقتصادی، بازارچه‌های مرزی، دارا بودن 75 شرکت دانش‌بنیان، 22 شهرک صنعتی، قطب کشاورزی غرب کشور، تولید 2.5 برابر میزان مصرف برق در استان و دیگر ظرفیت‌های مهم، گفت: استان با داشتن این ظرفیت‌های بزرگ می‌تواند به قطب تأمین مالی غرب کشور تبدیل و زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذاری در آن فراهم شود.
   سهم 6 درصدی استان کرمانشاه از صادرات کشور
استاندار کرمانشاه یادآور شد: این استان با سهم 6 درصدی از صادرات کشور سالانه افزون‌بر سه میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام می‌دهد، به‌طوری که هم‌اینک 43 درصد از کل صادرات کشور به عراق مربوط به استان کرمانشاه است.
وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی موجب عقب‌ماندگی این استان در مقایسه با سایر استان‌های غیر مرزی در کشور شده است، گفت: کرمانشاه استانی است که سال‌ها مردم آن از زن و بچه گرفته تا پیر و جوان درگیر جنگ بودند و خسارات زیادی را متحمل شدند که بحث بیکاری که پس از پایان یافتن جنگ گریبان‌گیر آن شد، ازجمله دلایل آن است.
امیری‌مقدم افزود: با وجود پایان جنگ تحمیلی اما هنوز برخی از شهرهای آن ازجمله قصر شیرین و نفت‌شهر با وجود تلاش‌های فراوان برای آبادانی و توسعه آن‌ها، هنوز به شرایط قبل از جنگ بازنگشته‌اند.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در یک عبارت ماندگار، از کرمانشاه به‌عنوان سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی تعبیر کردند، اما امروز این سینه ستبر آسیب دیده و نیازمند توجه ویژه است.
   بیکاری یکی از مشکلات مهم کرمانشاه است
امیری‌مقدم با بیان اینکه در هشت سال جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌های تولیدی و اقتصادی چندین شهر بزرگ و مرزی استان نابود شدند و ساکنانش در مرکز استان استقرار یافتند، ابراز کرد: در سال‌هایی که دیگر استان‌ها با استفاده از مزیت دلارهای هفت تومانی سرگرم توسعه صنایع خود بودند، استان کرمانشاه به‌دلیل بمباران مداوم و موشک‌باران از این حمایت‌ها محروم بود.
وی ادامه داد: این درحالی است که حوادث غیر مترقبه نیز لطمات زیادی به زیرساخت‌های استان وارد کرد، به‌طوری که شهر سرپل ذهاب دو بار تاکنون دچار خسارت‌های شدیدی شده که یکی در دوران جنگ تحمیلی و دیگری در اثر زلزله بوده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بیکاری یکی از مشکلات مهم استان است که شخص رئیس‌جمهور نیز همواره بر حل آن تأکید داشته‌اند، گفت: در یک‌سال گذشته براساس گزارش‌های مرکز آمار شاخص بیکاری در استان بهبود قابل توجهی داشته است، به‌طوری که نرخ بیکاری استان از 17.9 درصد در سال گذشته در سه ماه تابستان امسال به 13.6 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه جذب و حفظ سرمایه‌گذار از اولویت‌های مدیریت ارشد استان است، اضافه کرد: امروز کرمانشاه تشنه خدمت و آماده حرکت در مسیر توسعه با حضور نیروهای کارآمد، انقلابی، دلسوز و دغدغه‌مند است و همه امکانات را برای احیای جایگاه این استان در کشور به کار خواهیم گرفت.
امیری‌مقدم گفت: هم‌اینک رفع مشکل بیکاری 50 ساله کرمانشاه یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم است که با تسهیل سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، حمایت از تولید دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار محقق خواهد شد.
   قرارگاه ملی اشتغال فرصتی بی‌نظیر برای رفع معضل بیکاری کرمانشاه
وی افزود: در همین راستا قرارگاه ملی اشتغال در استان ایجاد شد تا معضل چند دهه بیکاری این استان را مرتفع کند؛ قرارگاهی که 95 درصد از اعتبارات 270 هزار میلیارد تومانی آن از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و دولت کمترین سهم را دارد.
امیری‌مقدم اضافه کرد: قرارگاه ملی اشتغال یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های سفرهای استانی رئیس‌جمهور است که در استان کرمانشاه ایجاد شده و اجرای مصوبه‌های این قرارگاه می‌تواند موجب رونق کسب‌وکار جوانان استان شده و شاهد کاهش بیش‌ازپیش نرخ بیکاری در استان بود.
به گزارش ایرنا، در نخستین همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر کشور، نایب‌رئیس اتاق ایران و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و جمعی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران غرب کشور حضور دارند.
تأمین مالی پروژه‌های استانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان کرمانشاه، از اهداف این همایش است.
در این همایش یک‌روزه میزگردهای تخصصی مختلفی به‌منظور اطلاع‌رسانی از دستاوردها و ظرفیت‌های استان کرمانشاه در بخش دانش‌بنیان، فناوری، شرکت‌ها و کارخانه‌ها با حضور مدیران بخش خصوصی و اجرایی و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد و برگزار می‌شود.
رئیس اتاق کرمانشاه در آیین افتتاح این همایش در حضور مدیران ارشد بورس ایران اظهار کرد: حدود یک‌سال پیش مطالعاتی را در واحدهای صنعتی داشتیم که مهم‌ترین معضل آنان نقدینگی بود.
کیوان کاشفی با بیان اینکه نقدینگی عمدتاً به تسهیلات بانکی متصل است و آن نیز شرایط خاص خود را دارد، افزود: در سالیان اخیر اتکای اصلی بخش خصوصی به تأمین مالی از طریق تسهیلات بانکی بوده، بی‌شک بانک‌ها سیاست خود را دارند؛ بنابراین طی بررسی‌هایی اتاق کرمانشاه تلاش کرده در کنار تأمین مالی از طریق تسهیلات سایر روش‌های تأمین مالی ازجمله بازار سرمایه را نیز برای فعالان اقتصادی جا بیندازد، تأمین نقدینگی از طریق بازار بورس جذاب بود.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: بر این اساس تلاش و درخواست داشتیم که مسئولین کمک کنند تا به این مهم برسیم و الحمدالله همکاری خوبی نیز داشتند.
کاشفی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد، ادامه داد: رتبه نهم کرمانشاه در زمینه حجم معاملات بازار سرمایه، بیانگر ظرفیت عظیم این بازار برای تأمین مالی بخش تولید است.
این مقام مسئول با اشاره به رتبه 26 کرمانشاه در استفاده از بازار سرمایه، اضافه کرد: این رتبه خوب نیست، بورس می‌تواند به پویایی اقتصاد کرمانشاه با قدمتی که در حوزه تولید و تجارت دارد، کمک کند.
وی با بیان اینکه عدم استفاده از این بازار سرمایه دلایل مختلفی دارد، گفت: یکی از این دلایل عدم اطلاعات از بورس است که در این راستا کلاس آموزشی برگزار کردیم.
کاشفی خاطرنشان کرد: تعامل بسیار سازنده‌ای با بورس منطقه‌ای کرمانشاه داریم که انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و برپایی این همایش خروجی همین تعامل بوده؛ این همایش قدم اصلی برای حرکت تولید کرمانشاه به سمت بازار سرمایه است.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه باید خلأها را پُر کنیم، گفت: باید در همایش امروز تعداد واحدهای مختلف را تطبیق دهیم و پذیرش بورس داشته باشیم تا تولید استان به سمت بازار سرمایه برود.
کاشفی با بیان اینکه استان کرمانشاه در بحث تولید و صادرات جایگاه خوبی دارد، خاطرنشان کرد: سالانه سه میلیارد دلار صادرات داریم، قدمت مرز و اتاق بازرگانی داریم، انسان‌های خوش‌فکر و تولیدات خوبی داریم؛ بنابراین باید تلاش کنیم که مشکلات نقدینگی رفع شود.
وی با تقدیر از استاندار و معاون اقتصادی وی، تأکید کرد: اگر دست به دست دهیم، بی‌شک موفق خواهیم بود و ان‌شاء‌الله در پایان این همایش پنل‌ها را تشکیل خواهیم داد تا واحدهای صنعتی استفاده کنند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62981