کد خبر : 62982
تاریخ : 1401/9/5
گروه خبری : گردشگری

سرای صندوق‌سازها در بازار تاریخی اراک مرمت شد

«حسین محمودی» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: 9 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین بازار تاریخی اراک و نیز عملیات مرمت در سرای صندوق‌سازها در سال جاری اختصاص داده شد.
وی اظهار کرد: این عملیات شامل مرمت بام، طاق آسیب‌دیده سرا، اجرای پوشش بام، طاق‌های آسیب‌دیده، بام‌سازی است، یک ستون و یک تویزه که تخریب شده، 9 طاق از سمت بام پالانه، غوره و گل و کاهگل شد که تمامی مراحل با نظارت اداره کل اجرایی شد.
محمودی با بیان اینکه مجموعه تاریخی بازار تاریخی اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است، افزود: سال گذشته موضوع احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سراهای دارای اولویت مرمت شد و این رویه در سال جاری هم ادامه دارد.
معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به‌شمار می‌رود که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.
محمودی با تأکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای 20 سرا و تیمچه است که هریک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، تصریح کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی‌شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان‌آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.
مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از 200 سال در زمان فتحعلی‌شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا گذاشته شد که به‌نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.
این مجموعه که 14 هکتار است و به‌صورت دو راسته‌بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62982