کد خبر : 62991
تاریخ : 1401/9/5
گروه خبری : جامعه

امام جمعه همدان:

افراد باید در قبال ادعای خود پاسخگو باشند

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی- سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه یکی از مصادیق تقوا، آگاهی و بصیرت انسان نسبت به مسائل اجتماعی است اظهار کرد: گاهی جهل و ندانستن واقعیت‌ها انسان را دچار قضاوت و تصمیم‌گیری‌های غلط می‌کند.
وی با بیان اینکه عدم شناخت نسبت به وطن و عدم شناخت از رهبر مشکل جامعه زمان خلافت امام علی(ع) بود افزود: رهبر برجسته در جامعه آن روز در ظاهر نتوانست موفقیت به دست آورد چراکه مشکل اول جامعه این بود که مردم نسبت به وطن و میهن خود شناخت نداشتند، به ویژه اینکه وطن‌دوستی از مصادیق دین است که البته با ناسیونالیسم متفاوت است.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه به فرموده حضرت علی(ع) محبت به وطن باعث آبادانی کشور می‌شود تصریح کرد: اگر نخبه‌ای که به خاطر منافع خود، کشورش را رها نمی‌کند بخاطر حس وطن‌دوستی و جبران استفاده‌ای است که از بیت‌المال برای رشد خود کرده است.
وی تأکید کرد: در این میان نخبه هم باید از سوی کشور و مسئولان حمایت شود و بستر فعالیت او فراهم گردد اما آنچه نخبه را در وطن نگاه می‌داد، میهن‌دوستی و محبت به آن است.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه بنا بر فرمایش امام علی(ع) یکی از نشانه‌های انسان‌های باشخصیت این است که نسبت به روزگاری که از دست دادند اهل گریه هستند ادامه داد: ویژگی دوم انسان‌های باشخصیت و باهویت علاقه به وطن است، حضرت علی(ع) نیز وطن‌دوستی و علاقه به آن را نشانه هویت و کرامت می‌داند.
وی تأکید کرد: امروز متأسفانه در فضای مجازی برخی از افراد علیه وطن و کشور اسلامی خود موضع می‌گیرند، این افراد دچار تزلزل در شخصیت هستند و کرامت و هویت خود را از دست داده‌اند.
امام جمعه همدان با بیان اینکه اختلاف سلیقه‌هایی در جامعه هست که موضوعی طبیعی است اما آن کس که وطن خود را تضعیف می‌کند دچار ازخودبیگانگی است افزود: برخی آنچنان دچار تزلزل در هویت شده‌اند که در برابر فشار رسانه علیه کشور خود موضع می‌گیرند.
وی با بیان اینکه مشکل دومی که حضرت علی(ع) مطرح می‌کنند عدم شناخت رهبر جامعه است تصریح کرد: زندگی رهبر معظم انقلاب در سطح عموم مردم و حتی پایین‌تر است، ایشان فردی است که شخصیت معنوی او سردار سلیمانی‌ها را تربیت کرده، جامعه را به سمت ایجاد تمدن بزرگ اسلامی سوق داده، آینده‌نگری و مدیریت راهبردی دارد، سیاست‌های کلانش مبتنی بر عقلانیت است و به معنای واقعی کلمه به مردم اعتماد دارد.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی ادامه داد: افرادی که برخی از موضع‌گیری‌ها را علیه رهبری دارند، نسبت به موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های کلان رهبری که کشور را به سوی پیشرفت برده تحقیق کنند.
وی گفت: کافیست کمی فکر کنیم رهبر آن‌هایی که اغتشاشات را دنبال می‌کنند و حرف‌های تجزیه‌طلبانه می‌زنند، کیست؛ دشمنان به خوبی می‌دانند از کجا ضربه خورده‌اند بنابراین با دروغ‌پردازی‌های پی در پی دنبال ایجاد فاصله بین مردم و رهبر هستند که البته راه به جایی نخواهند برد.
امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: اینکه گاهی از موارد صحبت‌هایی مطرح می‌شود، همان گرفتاری بزرگ اجتماعی است که به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) نشأت گرفته از عدم شناخت کشور و وطن ماست، کشوری که تمدن بزرگ و برجسته دارد.
وی با بیان اینکه از کشورهای اروپایی و امریکایی بخواهید گزارشی از گذشته خود بدهند اما ایران اسلامی همواره در طول تاریخ سربلند بوده است گفت: ایران عزیز با وجود دشمنی دشمنان به پیش رفته است و در اغتشاشات اخیر هم در تولید علم و خدمت به مردم موفقیت‌های بزرگی داشته مانند دستیابی دانشمندان به روش جدید درمان سرطان خون، راه‌اندازی خط آهن بخش مهمی از بلوچستان، بهره‌برداری از 6 نیروگاه برق و رونمایی از موشک‌هایی که نیروهای مسلح با وجود تحریم‌ها و هجمه‌ها به آن دست یافته است.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه ما در مقابل قانون یکسان هستیم اظهار کرد: از منظر قانونی هیچ عنوانی مصونیت ندارد، اگر یک هنرمند، روحانی، ورزشکار، دانشجو و هر فرد دیگری در هر موقعیتی موضعی غلط بگیرد یا ادعایی مطرح کند در برابر قانون باید پاسخگو باشد، اگر تهمتی بزند باید پاسخ بدهد، از آزادی بیان نباید سوء استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه هرکس در جامعه موضع‌گیری می‌کند و حرفی را به نظام نسبت می‌دهد باید در دادگاه ثابت کند ادامه داد: در صورت اثبات اشتباه، خطاکار باید عذرخواهی کند و نسبت به مواضع خود پاسخگو باشد هر کس که می‌خواهد باشد در هر عنوان و مسئولیتی.
امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنان با محکومیت صدور قطعنامه علیه ایران گفت: آنهایی که پرونده حقوق بشر را علیه ایران مطرح کردند خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند، این افرادی که دم از حقوق بشر می‌زنند، ادعاهایشان طنز است.
وی با اشاره به سالروز تأسیس بسیج گفت: کارنامه درخشان بسیج در طول سالیان گذشته نشان دهنده حرکت این نهاد در راستای منافع کشور است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62991