کد خبر : 62999
تاریخ : 1401/9/5
گروه خبری : جامعه

یک کارشناس حوزه بازی‌های رایانه‌ای:

والدین باید ببینند که یک کودک 8 ساله چه بازی‌ای می‌کند؟

بابک کرباسی‌زاده، بازی‌ساز و کارشناس رسانه با بیان اینکه طبق آمار رسمی وزارت ارشاد امروز حدود 30 میلیون گیمر در ایران داریم که میانگین یک ساعت و نیم بازی می‌کنند، گفت: میانگین رده‌سنی گیمرهای ایرانی 22 سال است که باید به عقب برگردیم؛ چرا که این فرد از سن 13 سالگی شروع به بازی کرده است.
این کارشناس رسانه ادامه داد: در پی عدم جدی گرفتن رده‌بندی بازی‌ها، کودکان 13 ساله حدود 8 سال درگیر مسائلی شدند و در نتیجه کودک، بازی رده سنی 18 ساله را تجربه کرد و خشونت را دید.
رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای از سال 92 رها شده است
وی با بیان اینکه رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در ایران را از سال 86 آغاز کردیم اما متأسفانه از سال 92 رها شده است، عنوان کرد: برخی بازی‌ها به جهت تعاملی بودن ذاتاً بار خشونت دارد. این خشونت برای من بزرگسال زود گذر و طبیعی است.
وی افزود: والدین باید ببینند که یک کودک 8 ساله چه بازی‌ای می‌کند و بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی مدرسه و خانه است.
بازی‌های رایانه‌ای با سطح غریزه نوجوان ارتباط برقرار می‌کند
شاهرودی، عضو شورای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای نیز با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای با سطح غریزه نوجوان ارتباط برقرار می‌کند و با فیزیولوژی ذهن و بدن مطابق بوده و با عقل او کاری ندارد، اظهار کرد: فرد در ساده‌ترین بازی تا سخت‌ترین نوع بازی‌ها برای بقا می‌جنگد و باید دستش روی ماشه باشد و شلیک کند؛ چرا که می‌خواهد بقا پیدا کند.
عضو شورای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه صنعت سرگرمی‌سازی مربوط به آمریکای شمالی است، اظهار کرد: در حال حاضر ما در حال بومی‌سازی هستیم. این صنعت سه مشتمل بر ضلع خانواده، مدرسه و حاکمیت است.
محمدصادق افراسیابی، معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان ساترا در تماس تلفنی به تهران 20 در خصوص تأثیرات بازی‌های رایانه‌ای به روی افراد و اهمیت رده‌بندی سنی این محصولات گفت: از دولت نهم شورای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای آغاز به کار کرد.
امروز سه نوع بازی در فضای مجازی و دیجیتال می‌بینیم. یک سری بازی‌ها کامپیوتری هستند و مشابه آن‌ها بازی‌های کنسول و فیزیکی است. نوع دوم بازی‌های موبایلی هستند که در مارکت‌ها به فروش می‌رسند. نوع سوم بازی‌هایی است که چه موبایلی و چه کنسولی به شکل زنده پخش می‌شود. اینجا جایی است که ساترا نظارت می‌کند.
افراسیابی خاطرنشان کرد: افرادی هستند که یک بازی را اجرا می‌کنند و دیگران بازی کردن این افراد را تماشا می‌کنند. آن‌ها از این راه درآمد کسب می‌کنند. مخاطبان بازی، هزینه‌های فرد را در درون پلتفرم‌هایی که امکان پرداخت را داشته باشد، می‌دهند.
پلتفرم باید ساز و کاری اتخاذ کند که بازی بدون رده‌بندی، اجرا نشود
معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان ساترا افزود: ما در ساترا بازی‌های استریم را دائم رصد می‌کنیم. اینجاست که باید آموزش داده باشد. خود پلتفرم باید ساز و کاری اتخاذ کند که بازی بدون رده‌بندی، اجرا نشود.
وی با بیان اینکه پلتفرم باید خود را در قبال بازی مسئول بداند، اظهار کرد: وقتی یک بازی با صحنه‌های مسهتجن و خشن پخش می‌شود، پلتفرم باید با هوش مصنوعی صحنه را تشخیص داده و حذف کند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62999