کد خبر : 63642
تاریخ : 1401/9/21
گروه خبری : استان‌ها

19 درصد شرکت‌های دانش بنیان کردستان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند

پیمان اسکندری روز یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی کشاورزی دانش‌بنیان با حضور مخترعان، نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بر لزوم استفاده از استعداد و توانایی جامعه نخبگان در حوزه‌های مختلف کشاورزی تأکید کرد و اظهار کرد: 47 شرکت دانش‌بنیان در سطح استان در بخش‌های مختلف وجود دارد که از این تعداد 9 شرکت به عبارتی 19 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه کردستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی ششمین استان کشور است، افزود: 6 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور در بخش کشاورزی فعالیت دارند بنابراین توجه به زیرساخت‌های بنیادی و استفاده از شرکت‌های فناور باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: این سازمان به‌عنوان متولی امر تولید غذای جامعه با همفکری نخبگان کشاورزی روش‌های نوین و فن آوری‌های داخلی را به‌کار گرفته است تا گامی مهمی در افزایش تولید بردارد.
اسکندری با بیان اینکه اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان، دو مؤلفه مهم تولید ملی هستند، گفت: بررسی آمارهای اشتغال کشور نشان‌دهنده این است که بخش عمده مشکل کشور در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، نرخ اشتغال هم کمتر می‌شود.
وی در ارتباط با تمایل کمتر شرکت‌های دانش بنیان به حضور در بخش کشاورزی اضافه کرد: دلایل متعددی در این رابطه دخیل است که مهمترین آن‌ها عدم تمکن مالی و توانایی بهره‌برداران (کشاورزان و دامداران) برای استفاده از فناوری‌های نوین در مزارع و باغات و دامداری‌ها است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: عمده کشاورزان ما از نوع خرده‌پا و معیشتی هستند، بنابراین قدرت ریسک‌پذیری برای فناوری‌ها و موضوعات دانش‌بنیان جدید با توجه به هزینه‌های اولیه بالای آن‌ها را ندارند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63642