کد خبر : 67382
تاریخ : 1401/12/27
گروه خبری : گردشگری

چین محدودیت سفر به ایران را لغو کرد

فعال گردشگری ایرانی مقیم چین؛ در این‌باره گفت:‌ بنابر اعلام رسانه‌های چین، از 15 مارس 2023 برابر با 24 اسفندماه 1401، شهروندان چینی اجازه دارند به 60 کشور، ازجمله ایران سفر توریستی داشته باشند.
حسین خلیفی کیوی افزود:‌ بنابر آنچه دولت چین اعلام کرده این محدودیت‌ و ممنوعیت از سال 2020 همزمان با همه‌گیری کرونا برقرار شد و اکنون به تدریج لغو شده است. در مرحله نخست محدودیت‌ و ممنوعیت سفر گردشگران چینی به 20 کشور، ازجمله تایلند، اندونزی، کامبوج، مالدیو، سریلانکا، فیلیپین، مالزی، سنگاپور، لائوس، امارات متحده عربی، مصر، کنیا، آفریقای جنوبی، روسیه، سوئیس، ‌ مجارستان، نیوزیلند، فیجی، کوبا و آرژانتین لغو شد و در ادامه نام 40 کشور دیگر اضافه شده که ایران جزو آن‌هاست.
وی این 40 کشور که به فهرست مقاصد سفر گردشگران چینی بازگشته‌اند، شامل نپال، برونئی، ‌ ویتنام، مغولستان، ایران، ‌ اردن، تانزانیا، نامیبیا، موریس، زیمباوه، اوگاندا، زامبیا، سنگال، قزاقستان، ازبکستان، گرجستان، ‌ آذربایجان، ارمنستان، صربستان، کرواسی، فرانسه، یونان، اسپانیا، ایسلند، آلبانی، ایتالیا، دانمارک، پرتغال، اسلوونی، وانواتو، تونگا، ساموآ، برزیل، شیلی، اروگوئه، پاناما، دومینیکا، السالوادور و باهاما، ‌ است.
او اضافه کرد:‌ محدودیت‌های سفر گردشگران به ایالت متحده آمریکا از سوی دولت چین هنوز لغو نشده و پیش‌بینی شده است که آمریکا جزو آخرین کشورهایی باشد که محدودیت‌های سفرهای توریستی چین به آن لغو می‌َشود.
به گفته این فعال گردشگری، در ادامه گفت: طبق این دستور دولت چین، از 15 مارس 2023 تمام آژانس‌های گردشگری چین می‌توانند تمام امور مربوط به فروش تور، سفر و یا بلیت را به این 60 کشور از سربگیرند.
خلیفی در چین این توضیح را اضافه کرد که اگرچه دولت چین از ماه ژانویه و ابتدای سال 2023 محدودیت‌های مسافرتی کرونا را لغو کرده بود، ‌ اما تنها سفرهای تجاری به خارج از کشور ممکن بود.
علاوه‌بر این، ‌ چینی‌ها بسیار دولت‌محور هستند و تأیید مقاصد سفر از سوی دولت برای شهروندان چینی اهمیت زیادی دارد و سفر به خارج از این کشور نیز بر اساس فهرست مقاصد تأییدشده از سوی دولت، انجام می‌شود. دولت چین نیز این مقاصد را براساس سطح امنیت و نوع روابط با دولت‌های آن کشورها، تأیید می‌کند.
این فعال گردشگری همچنین تأکید کرد:‌ با توجه به بازگشایی مسیر توریستی بین ایران و چین، ‌ انتظار می‌رود چینی‌های بیشتری به ایران سفر کنند و لازم است ایران برای پذیرش این گردشگران زودتر آماده شود، اگر شرایط مهیا نباشد و چینی‌ها در سفر به ایران با مشکلاتی مواجه شوند، یقیناً ایران را از فهرست مقاصد سفر خارج می‌کنند، اتفاقی که قبلاً برای یکی از کشورها رخ داد و دولت چین برای همیشه آن کشور را از فهرست مقاصد سفر حذف کرد.
خلیفی اظهار کرد: چینی‌ها پس از سه سال محدودیت و ممنوعیت تشنه سفر هستند، اگر اطلاعاتی درباره ایران در اختیارشان قرار گیرد، ‌حتماً بیشتر از گذشته سفر می‌کنند. مسئله این است که در این سال‌ها هیچ کار چشم‌گیری از سوی متولیان گردشگری در چین انجام نشده است و شاید یک اینفلوئنسر نقش بیشتری به نسبت وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی کشورمان در چین داشته باشد. چینی‌ها به‌شدت تحت تأثیر فضای مجازی و رسانه‌ها هستند، درحالی‌که جای ایران در این فضا کاملاً خالی است. باید از این فرصت استفاده کرد و با تولید محتوای بیشتر، ‌ چین و ایران را بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک کرد و چهره فرهنگی دو کشور را به مردم نشان داد.
وی اضافه کرد: برخورد با گردشگران چینی در مقصد نیز بسیار اهمیت دارد؛ پس از رفع محدودیت‌ها زمانی که سفر گردشگران چینی به برخی کشورها از سرگرفته شد، ورود نخستین گروه‌های چینی با استقبال پرشوری همراه بود که در رسانه‌های چینی بازتاب گسترده‌ای داشت و روی میزان سفر به این مقاصد هم تأثیر قابل توجهی داشته است.
ایران از سال 1398 روادید را برای اتباع چینی لغو کرده و شهروندان چینی مجازند بدون روادید 21 روز به ایران سفر کنند. انگیزه ایران از این اقدام یک‌طرفه، افزایش شمار گردشگران چینی تا یک میلیون نفر بود. در سال 1398 پیش از همه‌گیری کرونا، طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از 44 هزار چینی به ایران سفر کردند. پیش‌بینی‌ها بر این بود که با لغو روادید سفر چینی‌ها به ایران افزایش یابد، هرچند طبق همین آمار در آن سال شمار سفر چینی‌ها در قیاس با سال 97 حدود 15 درصد کاهش داشت که گفته شد تحت تأثیر وقایع داخلی ایران در آن سال بود. فعالان گردشگری چین همچنین گفته‌اند ایران در رسانه‌های چینی بیشتر با اخبار سیاسی مطرح است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/67382