کد خبر : 72322
تاریخ : 1402/5/19
گروه خبری : ریحانه آفرینش

زهره مریانجی؛

ایران اسلامی اقلیم حیات عزتمندانه زنان

در برنامه هفتم، بندهای خوبی برای ارتقا و رفع موانع شکوفایی زنان، ارتقای وضعیت خانواده، حمایت از زنان با توجه به شرایط مختلف کاری و شغلی و مسئولیت‌های چندگانه‌ای که برای خانواده، فرزندپروری و فرزندآوری دارند، دیده و به بهره‌وری زنان توجه شده است حال آنکه اهمیت این امر بدان جهت است که متأسفانه امروزه در جهانی که هویت، وجود، هستی و داشته‌های زن را به چالش می‌کشد، تلاش می‌شود در صورت معرفی زنان نمونه، این زن نمونه در قالب یک مرد معرفی شود که این امر با ساخته‌ها و پرداخته‌هایی که خداوند در وجود زن به ودیعه نهاده، تفاوت و فاصله فراوان دارد.

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، وظیفه ما است که در حوزه زنان مطالبه‌گری داشته باشیم. ظلمی که در دنیا به زن، اجحافی که در حق او، سوء‌استفاده و ابزارانگاری و بهره‌برداری که از زن می‌شود، ازجمله موانع بین‌المللی است که باید جلویش گرفته شود و ما مطالبه‌گر در این زمینه باشیم.

بر این اساس در این شماره برآن شدیم به معرفی یک بانوی فرهیخته همدانی یعنی زهره مریانجی؛ دانش‌آموخته دکتری تخصصی تغییرات آب و هوا بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

  خودتان را کامل معرفی کنید؟

من متولد شهریور ماه سال 1355 بوده و دو دختر دارم.

در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه با مرتبه دانشیاری در دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی هستم اما پیشتر برای چند سال رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی استان بودم.

اگر بخواهم به سوابق تحصیلی‌ام اشاره کنم باید بگویم کارشناس اقلیم‌شناسی در برنامه‌ریزی محیطی را از دانشگاه تبریز با معدل 11/17 دریافت کرده و بعد کارشناس ارشد اقلیم‌شناسی در برنامه‌ریزی محیطی از دانشگاه تهران را با معدل 33/18 و درنهایت مقطع دکتری تخصصی اقلیم‌شناسی دانشگاه اصفهان را با معدل 91/18 گذراندم.

درخصوص سوابق شغلی نیز باید بگویم مدیر پژوهش و فناوری، عضو هیئت علمی و عضو کمیته انظباطی دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی، عضو رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات هواشناسی همدان، مسئول کمیته اقلیم‌شناسی آمایش سرزمین استان همدان، دبیر کارگروه بلایای جوی استان همدان، سرپرست گروه اقلیم‌شناسی در سال 1383، مسئول نظام پیشنهادات اداره کل هواشناسی استان همدان، مسئول امور بانوان اداره کل هواشناسی استان همدان، مسئول امور پژوهشی سازمان بازرسی استان همدان، مسئول امور پژوهشی بسیج کارمندان، عضو بسیج اساتید، عضو کمیته گردشگری شورای پژوهشی شورای اسلامی شهر همدان ازجمله عناوین کاری بنده طی این سال‌ها است.

در خصوص کسب عناوین و افتخارات نیز باید بگویم دانشجوی رتبه نخست در دورهای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تبریز و دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، کسب عنوان رئیس نمونه در جشنواره شهید رجایی 1385 در استان همدان، کسب عنوان کارمند نمونه در جشنواره شهید رجایی1386 در سازمان هواشناسی کشور (استان همدان)، پژوهشگر برتر کشوری (وزرات راه وترابری) در سال1387، مقام نخست تحقیق و پژوهش در مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی در سال1383، پژوهشگر نمونه سال 1382-1381 در استان همدان، پژوهشگر نمونه سال 1383-1382 در استان همدان، پژوهشگر نمونه سال 1384-1383 در استان همدان، پژوهشگر نمونه سال 1385-1384 در استان همدان، پژوهشگر نمونه سال 1389-1388 در استان همدان، کسب عنوان بانوی بصیر نخبه استان در سال 1390، پژوهشگر برتر گروه علوم انسانی دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی از سال 96 تا 98 ازجمله موفقیت‌هایی است که کسب کرده‌ام.

البته در کنار کار اداری انجام انجام طرح‌های مطالعاتی بسیاری را نیز چه در قامت مجری و چه در قامت همکاری در رزومه‌ام دارم.

ازجمله آن می‌توان به طرح جامع سیل در استان همدان، طرح تهیه اطلس اقلیمی در استان همدان با استفاده از GIS، طرح تهیه اطلس بلایای جوی و تأثیر فعالیت‌های انسان در آن در استان همدان، بررسی و مطالعه سری‌های زمانی دما و بارش به‌منظور آشکارسازی تغییرات اقلیمی در استان همدان، بررسی تأثیر یخبندان از شاخص‌های جهانی در استان همدان، بررسی پتانسیل انرژی باد در استان همدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در سال 1397 و غیره اشاره کرد.

البته دراین اثنا بیش از 100 مقاله، در قالب ISI، علمی پژوهشی، علمی ترویجی و شرکت در کنفراس‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه دارم.

  چطور وارد این رشته شدید؟

از دوران دبیرستان به این شاخه علاقه‌مند بودم بنابراین با دبیرانم در این خصوص مشورت کرده و از آنجایی که جزو دانش‌آموزان نخبه مدرسه بودم راهنمایی لازم را انجام دادند به طوری که علیرغم رتبه بسیار عالی و امکان انتخاب سایر رشته‌های علوم انسانی با عشق و علاقه‌ای که داشتم در این رشته ادامه تحصیل داده و بدون وقفه به‌عنوان دانشجوی نمونه، پله‌های ترقی را تا مقطع دکتری طی کردم.

جالب است بدانید از همان مقطع کارشناسی وارد مباحث پژوهشی شده و در سال 79 نخستین مقاله علمی خود را در مقطع کارشناسی ارشد تهیه کردم که در نشریه علمی پژوهشی سپهر به چاپ رسید.

  چطور توانستید فعالیت علمی و اجتماعی خود را با دیگر نقش‌هایتان هماهنگ کنید.

نخستین چیزی که به‌عنوان عامل موفقیتم می‌توانم از آن یاد کنم داشتن همسری همراه است چون وی نیز جزو افراد نخبه استان بوده و دانشیار گروه شهرسازی است پس همراه لازم را برای رشد و ترقی علمی من داشته و دارد.

البته در این بین نمی‌توان وجود دشواری بسیار در مسیر و حتی رسیدن به نقطه‌ای که در آن احساس کنیم کم‌آورده‌ایم را منکر شد اما آنچه نجات‌بخش بوده داشتن علاقه و برنامه‌ریزی و همراه بودن پدر و مادران ما در پرورش فرزندانمان است.

درخصوص اینکه چگونه دخترانم از این حجم از فعالیت اجتماعی، علمی و پژوهشی فعالیت اجتماعی‌ام و کمبود اختصاص زمان به آن‌ها گلایه نمی‌کنند باید بگویم به نظر من فعالیت اجتماعی و پویای مادر الگویی است برای دختران و تمامی اعضای خانواده به طوری که در حال حاضر دختر بزرگ من در مدارس سمپاد درس می‌خواند و همگام با من به‌دنبال ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی خویش است و دختر کوچکم نیز جزو دانش‌آموختگان نخبه مقطع ابتدایی است و از هیچ تلاشی برای پیشرفت فروگذار نمی‌کند.

  ارتباطاتان با دانشجویان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من وقتی تعلیم مؤثر واقع می‌شود که معلم و مدرس در مرحله نخست در قالب تربیت ورود کند؛ بنابراین من از آنجا که پیش از همه عناوین شغلی و جایگاه‌ام، یک مادر هستم، نقش مادری دلسوز را برای دانشجویانم ایفا کرده و از جایگاه عاطفی با آن‌ها ارتباط می‌گیرم، بین من و دانشجویانم یک رابطه دوستانه و مناسب برقرار است به طوری که در گفت‌وگو با آن‌ها اغلب مباحثی که در خصوص آینده مطرح می‌کنند به آن‌ها می‌گویم ممکن است در مسیر دشواری وجود داشته باشد اما آنچه مهم است اینکه باید بر حسب علاقه و شوق کارتان را دنبال کنید.

  چگونه این خودباوری را در خود ایجاد کرده‌اید زیرا در گفت‌وگو با بسیاری از بانوان آنچه به‌عنوان نقطه ضعف از آن می‌توان یاد کرد خودکم‌بینی است؟

به اعتقاد ما همه زنان و دختران ایران از توانمندی لازم برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف برخوردارند به طوری که در عرصه‌های مختلف طی سال‌ها به‌خوبی نشان دادند که می‌توانند استعدادهای خود را دنبال کنند و به خودباوری برسند.

امروزه در جامعه اسلامی ما دختران نشان دادند که با رعایت تمامی شئونات می‌توانند به موفقیت برسند و هیچ محدودیتی برای پیشرفت نداشته باشند زیرا امروز ایران اسلامی بستری را برای حیات عزتمندانه زنان فراهم کرده است. بنابراین دختران و زنان باید به عزت نفس و اعتماد به‌نفس کافی که یک مرحل تکاملی در رشد ذهنی انسان است، دست ‌یابند چون هرگاه انسان به خودباوری برسد هرگز کلمه نمی‌توانم برای او معنی ندارد و این زمینه رشد و پیشرفت خواسته‌ها و توانمندی‌های آنان است.

ما زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهیم و نقش‌های بسیار حساسی برعهده داریم که با توجه به توانمندی‌ها و احساسات عاطفی و ویژگی‌های خاص خدادادی بسیاری از آن نقش‌ها تنها از عهده یک زن برمی‌آید که بایستی با اعتماد به‌نفس و خودباوری به آن بپردازیم تا جامعه از نتیجه تلاش ما بهره بیشتری ببرد.

ما زنان امروز علاوه بر ایفای نقش خود در خانواده، در امورات اجتماعی نیز در کنار آقایان تلاش می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم در هر سطحی از سواد و در هر شغلی که هستیم سعی کنیم زمانی که در کانون خانواده قرار می‌گیریم در جایگاه واقعی به ایفای نقش بپردازیم.

بایستی علاوه بر داشتن نقش همسر، مادر، خواهر، دختر و همکار اجتماعی، به کسب علم و مهارت و خودشناسی بپردازیم، درواقع باید سعی کنیم توانمندی ما در راستای وظایف و در خدمت خانواده و جامعه باشد و ما را در رسیدن به خودباوری و اعتماد به‌نفس یاری کند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/72322