کد خبر : 75926
تاریخ : 1402/8/25
گروه خبری : شهر

محلول‌پاشی، تجربه نخست شهرداری همدان در سال جاری

حامد جلیلوند با بیان اینکه روش جدید محلول‌پاشی هم‌زمان با نخستین بارش برف و در راستای یخ‌زدایی معابر اجرا می‌شود، افزود: این طرح به‌صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از روش‌هایی که همواره در برف‌روبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پخش خشک ماسه و نمک است که آسیب‌های جدی به محیط‌زیست، سیما و منظر و زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند و لازم بود با استفاده از ظرفیت نخبگان علمی و دانشگاهی، از روش‌های نوین برف‌روبی استفاده شود.

معاون شهردار همدان خاطرنشان کرد: از محلول‌پاشی یا Anti-icing برای برف‌روبی استفاده می‌شود که مصرف نمک را تا 17 برابر کاهش می‌دهد، مصرف ماسه را به صفر می‌رساند و قدرت مانور را تا 23 درجه زیر سانتیگراد افزایش می‌دهد و ازلحاظ مالی مقرون به صرفه خواهد بود.

وی سیستمی بودن را از ویژگی‌های مهم این روش دانست و افزود: علاوه‌بر تأمین نیروی انسانی و ماشین‌آلات، آموزش، نحوه اجرا و تنظیم میزان محلول‌پاشی و حساسیت موضوع، از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جلیلوند اظهار امیدواری کرد: با اجرای این روش شاهد کاهش مسائل زیست‌محیطی، حفظ بیت‌المال و افزایش رضایتمندی شهروندان باشیم.

* به‌کارگیری 700 نیروی برف‌‎روب در معابر همدان

شهردار همدان نیز با تأکید بر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مکانیزه کردن خدمات شهری، افزود: بالاترین سرمایه شهرداری همدان، نیروی انسانی است و 700 نفر و صدها دستگاه برای برف‌روبی پیش‌بینی شده و تلاش داریم با بهره‌گیری از این ظرفیت و تجربیات بزرگ و بررسی نقاط قوت و ضعف، عملکرد بهتری داشته باشیم.

سیدمسعود حسینی ابراز کرد: باید از ظرفیت و تجربیات پیشکسوتان در قالب دستورالعمل‌های برف‌روبی استفاده شود و با توجه به توقع شهروندان، جلب رضایتمندی آن‌ها در برف‌روبی بسیار اهمیت دارد.

وی به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: 67 دستگاه ماشین‌آلات برف‌روبی و 12 گروه مجزا کار تنظیف معابر اعم از معبر درجه یک، دو، سه و اصلی را طی سال‌های گذشته انجام می‌دادند و امسال علاوه‌بر افزایش تعداد ماشین‌آلات، از روش یخ‌زدایی نوین استفاده می‌شود.

این مقام مسئول به نحوه اجرای این روش اشاره کرد و ادامه داد: با ماشین‌های مجزا و مخصوصی که در اختیار داریم، هشت ساعت قبل از بارش، محلول نمک با غلظت 23 درصد در معابر پاشیده می‌شود که باعث آب شدن یخ می‌شود.

حسینی افزود: در این روش نوین علاوه‌بر کاهش نمک، استفاده از ماشین‌آلات کاهش می‌یابد و بعد از تبریز، دومین شهری هستیم که از این روش به‌صورت آزمایشی در یکی از شهرک‌ها استفاده می‌کنیم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/75926