کد خبر : 81147
تاریخ : 1403/1/20
گروه خبری : استان‌ها

میزان بارش در استان همدان 40 درصد افزایش یافت

«حسین عابد» روز دوشنبه با بیان اینکه میزان بارش‌ها در این استان از ابتدای سال آبی جاری ( مهرماه 1402) تاکنون 250 میلی‌متر ثبت شده است که نسبت به سال آبی گذشته 40 درصد افزایش دارد، ابراز کرد: این میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در بین شهرستان‌های استان همدان شهرستان‌های مرکزی و جنوبی فراتر از نرمال و مناطق غربی و شمالی کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

* بارش فراتر از نرمال برای همه شهرستان‌ها

مدیرکل هواشناسی استان همدان اظهار کرد: شهرستان نهاوند 29 میلی‌متر بیشتر از نرمال و رزن 50 میلی‌متر کمتر از نرمال بارش داشته است.

عابد خاطرنشان کرد: همه شهرستان‌های استان نسبت به سال قبل فراتر از نرمال بارش داشتند.

وی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در کشور 143 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به بلندمدت 23 درصد و نسبت به سال قبل هشت درصد کاهش را تجربه کرده است.

این مقام مسئول درخصوص دمای هوا نیز افزود: دمای هوای کشور در این مدت 1.8 درجه سلسیوس نسبت به نرمال افزایش و استان همدان 1.9 درجه سلسیوس نسبت به نرمال افزایش داشته است.

عابد اظهار کرد: بیشترین افزایش دما در استان همدان مربوط به شهرستان همدان با 2.2 درجه سلسیوس و کمترین مربوط به نهاوند با 1.4 درجه سلسیوس ثبت شده است.

* همدان بارانی می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: از اواخر وقت سه‌شنبه سامانه بارشی استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بارش‌های آن نسبت به قبل به‌خصوص در مناطق جنوبی و غربی قابل ملاحظه است و پیش‌بینی می‌شود 20 میلی‌متر بارش ثبت شود.

عابد خاطرنشان کرد: براساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی انتظار می‌رود دو ماه آینده استان همدان در حد نرمال و کمتر از نرمال بارش دریافت کند.

آب‌وهوای استان همدان درنتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به‌شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پُربرف‌وباران و تابستان‌های معتدل دارد.

سال آبی جاری از ابتدای مهرماه 1402 تا پایان شهریورماه 1403 است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/81147