شناسه خبر:17461
1398/11/27 08:40:49

سپهرغرب، گروه خبر: کتاب سرودهای بی‌تکرار، روایتی از خاطرات و زندگی‌نامه شاعران انقلابی استان کردستان به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی این استان، چاپ و روانه بازار شد.

روند انتشار کتب از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ادامه دارد و این‌بار کتاب جدیدی با عنوان سرودهای بی‌تکرار از سوی حوزه روانه بازار نشر شده‌است.

سروده‌های بی‌تکرار، کتاب جدید حوزه هنری استان کردستان دربرگیرنده خاطرات و زندگی‌نامه شاعران انقلابی این استان به همت و کوشش شیلان اویهنگی، توسط انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار شده‌است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در این خصوص، اظهار کرد: در راستای ثبت خاطرات هنرمندان تأثیرگذار بر عرصه هنر و فرهنگ استان با همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کردستان، خاطرات جمعی از شاعران انقلابی کردستان هم‌زمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به قلم شیلان اویهنگی در انتشارات سوره مهر با شمارگان یک هزار و 250 نسخه چاپ و روانه بازار شده‌است.

امین مرادی در خصوص ویژگی اصلی این کتاب، گفت: تحلیلی بر شعر کردستان در دو مقطع پیش از انقلاب و بعد از انقلاب با درآمدی بر شعر پایداری در کردستان که در آن نویسنده کتاب سعی کرده‌است خواننده را با پیشینه این نوع شعر در کردستان، جریان‌شناسی شعر انقلاب، ظرفیت‌ها و ظرافت‌های شعر پایداری و درنهایت جایگاه شعر کردستان در انقلاب اسلامی آشنا کند.

وی ادامه داد: در این کتاب 310 صفحه‌ای، نویسنده در دو فصل به معرفی 19 شاعر متعهد و انقلابی کردستان پرداخته‌است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان خاطرنشان کرد: در فصل نخست کتاب در قالب مصاحبه‌های حضوری، زندگی 13 شاعر کردستانی از نقاط مختلف استان که در زمینه ادبیات پایداری صاحب اثر هستند را ازجمله اکرم بهرامچی، طاهره تختی (نسیم)، بهروز خیریه، منصور دولتی، محمد رحیمی‌رضوان، سالار شریعتی، مهدی صفی‌یاری، علی احسان فریدونی، علی‌اصغر فریدونی، مسعود مطهری، ابوالقاسم معمار، منصور ملاولی و عمر صالحی صاحب با درج نمونه‌ای از آثار آنان به رشته تحریر درآمده‌است.

مرادی گفت: شرح زندگی این هنرمندان از زبان خود آن‌ها و با پرداختی زیبا توسط نویسنده، جذابیت داستانی زیبایی را به این کتاب داده‌است که با توجه به اینکه در استان کردستان نخستین اثر از این نوع است، می‌تواند به‌عنوان مرجع و منبعی مستند مورد مطالعه و استفاده علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی یادآوری کرد: در فصل دوم کتاب، نویسنده شرح زندگی 6 شاعر انقلابی که رُخ در نقاب خاک کشیده‌اند ازجمله شاهرخ اورامی، شیخ حسینعلی رحمانی‌گروسی، سید ابراهیم ستوده، سید محمود گلشن‌کردستانی، شیخ علی‌اکبر کوماسیان و عبدالغفار وارستگان را به رشته تحریر در آورده‌است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ابراز کرد: کتاب سرودهای بی‌تکرار حاصل دو سال تلاش نویسنده کتاب شیلان اویهنگی بوده که با طرح جلدی از امیر غلامی توسط انتشارات سوره مهر با قیمت 45 هزار تومان وارد بازار نشر شده‌است.

شیلان اویهنگی متولد 1370 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران و کارشناس‌ارشد ادبیات پایداری دانشگاه لرستان است.

وی از سال 93 در زمینه ادبیات پایداری به‌صورت تخصصی آغاز به فعالیت کرده که حاصل آن نگارش و چاپ کتاب سید عطاء (زندگی‌نامه داستانی سید عطاء‌الله حسینی) از شهدای سیران‌بند بانه، فهمیده کردستان زندگی‌نامه داستانی یدالله محمدی از شهدای شاخص دانش‌آموز کردستان و هشت شهر حماسه پژوهشی در باب بررسی مونولوگ در هشت رمان دفاع مقدس بوده‌است.

از این نویسنده علاوه بر این کتاب، اثر دیگری با عنوان رادیوسنه، خاطرات دوران دفاع مقدس دکتر بهروز خیریه، معاون وقت رادیوی صداوسیمای مرکز کردستان آماده چاپ است.

شناسه خبر 17461