شناسه خبر:17769
1398/12/5 09:35:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پایگاه فرهنگی هنری هورامان از اتمام عملیات مرمت و بازسازی طولانی‌ترین پُل چوبی استان کردستان در یکی از روستاهای تابعه شهرستان سروآباد خبر داد.

پویا طالب‌نیا روز گذشته اظهار کرد: پُل روستای دلمرز از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد که طولانی‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین پُل‌های چوبی استان کردستان به‌شمار می‌رود، ترمیم و بازسازی شد.

وی افزود: این پُل چوبی دارای 6 دهنه است که با توجه به ابعاد و شکل پایه‌های سنگی هزارساله آن، در نوع خود در سطح کشور منحصربه‌فرد است و قدمت آن مربوط به دوران کهن تاریخی بوده که تداوم استفاده از آن تا دوران متأخر ادامه داشته است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هنری هورامان یادآور شد: پُل چوبی روستای دلمرز در بررسی‌های اولیه پایگاه هورامان در سال 95 شناسایی شد و مستندنگاری آن در بررسی‌های باستان‌شناسی سال 96 به پایان رسید.

وی اضافه کرد: عملیات مرمت و بازسازی این پُل چوبی تاریخی طی سال‌های 97 و 98 با اعتباری بیش از یک میلیارد و 350 میلیون ریال با موفقیت به اتمام رسید.

طالب‌نیا تأکید کرد: با توجه به اهمیت این سازه در منطقه هورامان مرمت و بازسازی این پُل به‌عنوان یکی از طرح‌های اصلی مرمتی پایگاه هورامان و معاونت میراث استان کردستان قرار گرفته بود و عملیات آن توسط تیم کارشناسی حوزه حفظ و احیای میراث فرهنگی استان کردستان به سرپرستی خبات خلیلی انجام شد.

وی اظهار کرد: همچنین جهت حفظ امنیت گردشگران و اهالی روستای دلمرز و سایر افرادی که از روی این پُل تردد می‌کنند، نرده حفاظتی در دو طرف پُل با مصالح سنتی جهت هم‌خوانی با بافت محل تهیه و نصب می‌شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی هنری هورامان یادآور شد: ازجمله اهمیت‌های این سازه می‌توان به قدمت اثر و سبک خاص معماری آن اشاره کرد که به‌عنوان سبکی در معماری پُل‌سازی تاریخی ایران نمود دارد و همچنین اهمیت مرمتش در پرونده ثبت جهانی هورامان که در بحث حفاظت بسیار مهم بوده و به‌عنوان جاذبه‌ای گردشگری در رونق اقتصادی منطقه دارای اهمیت ویژه‌ است.

طالب‌نیا گفت: در باستان‌شناسی سه دوره اصلی پیش از تاریخ (از غارنشینی تا حکومت مادها)، تاریخی (دوران ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی) و اسلامی (بعد از ورود اسلام به ایران تا امروز) وجود دارد و با توجه به اینکه نمی‌توان دقیق گفت که این پُل مربوط به کدام دوره هخامنشی اشکانی یا ساسانی بوده، بهتر است از واژه دوران تاریخی برای قدمت اثر استفاده کرد.

شناسه خبر 17769