شناسه خبر:40789
1400/2/28 11:20:06

سپهرغرب، گروه خبر: استان ایلام درحالی از وجود سینما بی‌بهره است که وعده‌های وزارت ارشاد برای اجرای سینما امید در شهرهای بدون سینما نیز در این استان راه به جایی نبرده است.

درحالی که از سینما به‌عنوان یکی از راهکارهای جمعی گذراندن اوقات فراغت نام برده می‌شود، جوانان ایلام از این بخش محروم هستند؛ چراکه سال‌ها است سینما در این استان وجود ندارد.

شهر ایلام با معضل فرهنگی به‌نام نبود سینما روبه‌رو است، مطالبه چندساله شهروندان در این زمینه تاکنون بی‌ثمر بوده و نتیجه‌ای در بر نداشته است.

سینما قدس شهر ایلام چند سال پیش به بهانه ساخت مجدد تخریب شد و حالا سال‌ها بوده که به پارکینگ ماشین تبدیل شده است.

علاوه‌بر این قرار بود شهر ایلام در طرح پردیس سینمایی امید در راستای تحقق برنامه کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و افزایش توان زیرساختی سینماهای کشور در شهرهای فاقد سالن سینما که دارای جمعیت بیشتری هستند، با محوریت شهرداری‌ صاحب سالن سینما شود که این طرح نیز بعد از سال‌ها در حد ساخت چند ستون به حال خود رها شده است.

16 مردادماه سال 1398 کلنگ احداث سینما امید شهر ایلام توسط شهرداری با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به زمین زده شده تا شاید بتوان نبود سینما را در این شهر جبران کرد، اما با گذشت نزدیک به دو سال، سینما امید شهر ایلام همچنان سرنوشتی نامعلوم دارد.

یکی از جوانان ایلامی گفت: نبود سینما به‌عنوان یک مرکز فرهنگی در شهر ایلام، می‌تواند به‌عنوان چالشی فرهنگی مورد توجه باشد.

علی رحمتی بیان کرد: با توجه به محرومیت‌های بی‌شمار استان از امکانات فرهنگی و تفریحی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از مسئولان مربوطه در نهادهای مختلف فرهنگی و شهری تقاضا داریم نسبت به رفع مشکلات موجود، پیگیری‌های لازم را انجام داده تا شاهد افتتاح این مرکز فرهنگی باشیم.

   حجم بالای خاک‌برداری علت طولانی شدن پروژه سینما امید

معاون فنی شهرداری ایلام یکی از دلایل طولانی شدن پروژه سینمایی امید شهر ایلام را حجم بالای خاک‌برداری عنوان کرد و گفت: با توجه به محوطه 15 هزار متر مکعبی این مجموعه فرهنگی مرحله خاک‌برداری و آماده کردن بستر کار برای پیمانکار مربوطه به مدت پنج ماه به طول انجامید که این خود می‌تواند یکی از دلایل مهم به تعویق افتادن بهره‌برداری از این طرح فرهنگی باشد.

علی رضازاده به پیشرفت فیزیکی این پروژه اشاره کرد و افزود: اسکلت‌بندی و نصب ستون‌هایی در اندازه‌های مختلف بین پنج تا 11 متری به‌دلیل وجود چهار سالن سینمایی مجزا از موارد 50 درصد پیشرفت فیزیکی این طرح فرهنگی است.

وی گفت: فاز اصلی و پایانی سینما امید درحال‌ حاضر طی درج آگهی در رسانه‌های مختلف به مناقصه گذاشته شده و با شرکت پیمانکاران درحال انجام بوده، امیدواریم در ابتدای خردادماه ضمن مشخص شدن برنده مناقصه مراحل پایانی کار انجام گرفته و این پروژه تکمیل شود.

رضازاده به میزان اعتبارات تخصیص‌یافته در این رابطه اشاره و ابراز کرد: طبق برآوردهای اولیه، پنج میلیارد تومان درخصوص این پروژه فرهنگی پیش‌بینی شده که تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون تومان آن هزینه‌ شده و برای تکمیل به سه میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر نیاز است.

   رفع مشکلات موجود و جایگزینی پیمانکار جدید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری ایلام مجری پروژه سینمایی امید بوده، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌عنوان یکی از متولیان فرهنگی در استان ایلام در این رابطه حمایت‌های لازم را در دستور کار خود قرار داده‌ است.

عمران خودآموز گفت: طبق گفته مسئولان شهرداری با توجه به مشکلات به‌وجودآمده با پیمانکار قبلی این پروژه مدتی مسکوت ماند، اما خوشبختانه با رفع مشکلات موجود و جایگزینی پیمانکار جدید، عملیات اجرایی سینما امید شهر ایلام به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.

خودآموز با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تأمین منابع مالی درصدد کمک به شهرداری برای تکمیل پروژه سینما امید است، ابراز کرد: این اداره کل تاکنون مبلغ 700 میلیون تومان از طریق سازمان سینمایی کشور به این پروژه تزریق کرده و برای حمایت‌های تسهیلاتی کم‌بهره لازم، با اختصاص یک میلیارد تومان دیگر به این پروژه فرهنگی در راستای تکمیل آن اقدامات لازم را انجام داده‌ است.

با توجه به آنکه شهر ایلام از این شاخصه فرهنگی محروم بوده، نیازمند اهتمام جدی مسئولان در این رابطه است تا بتوان با ترویج افکار و ارزش‌های فرهنگی در میان مخاطبان مؤثر واقع شد.

شناسه خبر 40789