شناسه خبر:44568
1400/5/25 15:02:24
مدیرعامل کارخانه سیمان بیجار کردستان:

سودجویی دلالان عامل گرانی و کمبود سیمان در بازار است

مدیرعامل کارخانه سیمان بیجار کردستان گفت: با توجه به قطعی برق در سراسر کشور، میزان تولید سیمان کاهش یافت و همین عامل موجب سود جویی دلالان در بازار شد که به هر قیمتی آن را عرضه می‌کنند.

رضا نیک پور روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل گرانی سیمان و کمبود این محصول در بازار، دست دلالان و سودجویی سیری ناپذیر آنان است که با تدابیر انجمن صنفی صنعت سیمان و بورس کالا ، به زودی کل سیمان تولیدی کشور بی واسطه به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.

وی افزود: قبل از ورود سیمان به بورس کالا،  قیمت نهایی سیمان درب کارخانه برای هر پاکت حدود ۲۰۰ هزار ریال بود که توسط دلالان و سودجویان، در بازار مصرف برای هر پاکت تا قیمت یک میلیون ریال بفروش می‌رسید. 

مدیر عامل کارخانه سیمان بیجار تاکید کرد: صنایع تولیدی سیمان در کشور، با تمام مشکلات پیش روی تولید، کمترین سود از محصول نهایی را کسب می کردند و بیشترین سود با چندین برابر به جیب دلالان این بازار می رفت.

او با اشاره به ساز و کار بورس کالا و قطع دست دلالان و احتکار کنندگان گفت: از این پس با عرضه سیمان در بازار بورس، قیمت واقعی هر تن سیمان مشخص خواهد شد و متقاضیان با در دست داشتن یک کد بورسی می توانند نیاز خود را از این بازار بدون واسطه و بصورت مستقیم از کارخانه مورد نظر خود خریداری کنند.

نیک پور ادامه داد: یکی از معضلات بازار واسطه‌ای این است که کارخانه ‌هایی همچون سیمان کردستان با سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومانی بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال زیان انباشته داشته باشد و از سوی دیگر دلالان سیمان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سود خالص دریافت کنند.

وی با تشریح عملکرد بازار بورس کالا و شفافیت قیمت ها برای مصرف کنندگان واقعی گفت: در این بازار هیچ واسطه ای یا نمایندگی وجود ندارد و همه تولید سیمان بدون پرده در معرض دید قرار دارد.

مدیر عامل کارخانه سیمان بیجار یادآور شد: سیاست مدیریتی سیمان کردستان این گونه است که با افزایش ظرفیت عرضه در بورس کالا، قیمت این کالای استراتژیک را تثبیت بخشیده و بازار مصرف را مدیریت کند.

نیک پور آینده اقتصادی کارخانه سیمان کردستان را مثبت اعلام کرد و اظهار داشت: کارخانه سیمان کردستان با توان تولید ۲۴ نوع سیمان و با کیفیت بی نظیر این محصول در کشور، می تواند برای سهام داران وفادار، سود آوری مناسبی را کسب کند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد. 


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 44568