شناسه خبر:46163
1400/6/30 08:56:19

سپهرغرب، گروه خبر: کاردار سفارت مالزی در ایران گفت: ایران و مالزی روابط خوبی هم ازلحاظ سیاسی و هم تجاری دارند، اما به‌دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات که سال‌ها قبل بیش از یک میلیارد دلار بوده، به حدود 300 میلیون دلار رسیده است.

محمد نظام حلیمی در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان صنعتی اراک و ساوه با قدردانی از دعوت اتاق بازرگانی اراک جهت بازدید از توان تولیدی و صنعتی استان مرکزی، بیان کرد: ایران و مالزی روابط خوبی هم ازلحاظ سیاسی و هم تجاری دارند، اما به‌دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات که سال‌ها قبل بیش از یک میلیارد دلار بوده، به حدود 300 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: هدف ما از این بازدیدها ارتقای این شاخص‌ها است و می‌خواهیم با بررسی ظرفیت و توان تولیدی در ایران و استان مرکزی مبادلات تجاری بین این دو کشور را به‌مانند گذشته افزایش دهیم.

کاردار سفارت مالزی در ایران از مالزی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده پالم به ایران خبر داد و بیان کرد: محصولات پالم فقط مختص به روغن نیست و از آن در صنایع صابون، آرایشی و بهداشتی و غیره نیز استفاده می‌شود که علاوه‌بر ایران کشورهای منطقه مثل عراق و ازبکستان نیز از بازارهای ما به حساب می‌آیند.

حلیمی اضافه کرد: با وجود صادرات غذاهای دریای از ایران به‌ سوی مالزی و همچنین محصولات کشاورزی، اما تراز تجاری بالا نیست و انتظار داریم محصولات ایرانی بیشتری به بازارهای مالزی صادر شود تا تراز تجاری بین دو کشور متناسب برقرار شود.

وی با بیان اینکه سفارت مالزی در تهران آماده همکاری درخصوص حضور تجار ایرانی در بازار این کشور است، گفت: در مقابل هم برای ورود سرمایه‌گذاران مالزی به ایران مشوق‌های لازم اعمال خواهد شد تا هر دو کشور از ظرفیت‌های بالقوه یکدیگر بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک نیز با قدردانی از قبول دعوت سفارت مالزی در بازدید از ظرفیت‌های صنعتی استان مرکزی و شهرستان ساوه، گفت: در بازدیدهای صورت‌گرفته از چند واحد تولیدی و صنعتی در ساوه و زرندیه، ظرفیت‌های موجود برای کاردان و رایزن اقتصادی سفارت مالزی تشریح و مقرر شد واحدهای توانمند جهت حضور در بازار مالزی ارتباط لازم را با سفارت برقرار کنند.

ناصر بیگی با بیان اینکه ساوه دومین شهر استان و دارای بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور است، افزود: شهر صنعتی کاوه و شهرک‌های صنعتی در ساوه و زرندیه دارای تنوع محصولی زیادی هستند و از لوازم‌خانگی گرفته تا ظروف تفلون، مواد غذایی و خوراکی، آبمیوه‌ها، آبگرمکن، مکمل‌های غذایی، کاشی و سرامیک، عایق رطوبتی، مواد شوینده، مواد شیمیایی و غیره را شامل می‌شود.

وی به ظرفیت ساوه در حوزه کشاورزی در کنار صنعت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی این شهرستان، بالغ‌بر 70 نوع محصول در آن وجود دارد که می‌توان به گندم، طالبی، ذرت، خربزه، انار، زیتون، پسته، گردو، بادام و سایر محصولات که برخی از آن‌ها برند ملی دارد، اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اراک خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مجموعه گلخانه‌ای خصوصی کشور در فضایی بالغ‌بر 100 هکتار شامل پنجاه قطعه پنج هزار متری در ساوه قرار دارد که محصولات گلخانه‌ای اعم از رز هلندی، توت‌فرنگی، آلوئه ورا، فلفل، خیار و گوجه و غیره را تولید و روانه بازار می‌کند.

بیگی از حضور برندهای مطرح کشور در ساوه گفت و عنوان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در ساوه از نمونه‌های کشور هستند و باید به این شهرستان نگاه ویژه کرد.

وی از ابراز علاقه مدیران شرکت‌های تولیدی و صنعتی برای حضور در بازار مالزی خبر داد و گفت: با توجه به علاقه‌مندی موجود برای حضور در این کشور، سفارت مالزی می‌تواند به‌عنوان یک واسطه ارتباط بین طرف‌های تجاری را برقرار کند تا شرکت‌ها بتوانند شرکای تجاری خود را بیابند و مذاکرات لازم را صورت دهند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک افزود: در این راستا پیشنهاد می‌شود یک استان از مالزی که هم‌صنف و هم‌راستای استان مرکزی است، معرفی شود و با عقد قرارداد خواهرخواندگی و امضای تفاهم‌نامه، زمینه ایجاد این ارتباط را فراهم کرد و بعد از ورود به استان مورد نظر، کم‌کم به سایر استان‌های و سپس به بازار مالزی ورود پیدا کنیم.

بیگی با تأکید بر این موضوع که درحال حاضر حجم مبادلات اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست، عنوان کرد: امیدواریم با عبور از شرایط فعلی و پایان همه‌گیری بیماری کرونا و همچنین برقراری ارتباط لازم میان تجار دو کشور، حجم تجارت بین این دو کشور مسلمان را افزایش دهیم.

گفتنی است در این جلسه تعدادی از مدیران صنایع سؤالات خود پیرامون تجارت با کشور مالزی را از کاردار و رایزن اقتصادی مالزی جویا شدند.

شناسه خبر 46163