شناسه خبر:46234
1400/6/31 10:01:51
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان:

فعالیت 174 خانه هلال در استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت:فعالیت 174 خانه هلال در استان همدان

خانه هلال مرکزی است با ساختار و امکانات و فعالیت‌های داوطلبانه که در سطح محلات، شهرها و نقاط روستایی تاسیس می‌گردد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: جمعیت هلال احمر استان همدان در قالب سازمانی مردم‌نهاد در مقاطع مختلف به صورت داوطلبانه به ایفای نقش می‌پردازد. این جمعیت علاوه بر ورود به مخاطرات طبیعی نظیر سیل و زلزله و امثال آن در حوزه حوادث انسان‌ساخت نظیر حوادث و سوانح جاده‌ای ورود پیدا می‌کند تا از بروز خسارت وآسیب جلوگیری و یا میزان حوادث را کنترل کند.

علی سنجربگی افزود: معاونت‌های پنجگانه؛ امداد و نجات، امور جوانان، امور داوطلبان، آموزش و پژوهش و معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی تمام توان خود را به کار بسته‌اند تا مخاطرات طبیعی و انسانی کمترین آسیب را برای هموطنان ایجاد کنند.

وی با اعلام آمار حوادث و خدمات امدادی شعب به تفکیک نوع حادثه، بیان کرد: بیشترین اعزام نیروهای عملیاتی در حوزه جاده‌ای بوده است که پیرو آن 118 عملیات جاده‌ای انجام شده است. از میان حوادث رخ‌داده در 5 ماهه نخست سال که جمعا 118 مورد بوده است؛ 50 درصد مربوط به حوادث جاده‌ای، خوشبختانه طی مدت مذکور هیچ حادثه‌ای در زمینه برف و کولاک و اعزام نیروها به چنین حادثه‌ای نداشته‌ایم.

سنجربگی اعلام کرد: در مجموع 225 حادثه در مدت مذکور رخ داد که منجر به اعزام 261 تیم عملیاتی شد.در این میان 36 حادثه در کوهستان‌های استان رخ داده که در پی آن 45 تیم عملیاتی به محل اعزام شدند و 19 مصدوم توسط تیم امداد به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با یادآوری اینکه 225 حادثه در کل استان رخ داد که منجر به اعزام 261 تیم عملیاتی شد، گفت: در این حوادث 353 نفر دچار مصدومیت شده و 124 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند. همدان و ملایر به ترتیب با 27 و 26 درصد از حوادث بیشترین میزان اعلام حوادث و اعزام تیم عملیاتی را داشتند. همچنین ملایر با 110 مصدوم بیشترین آمار مصدومان را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد یادشده معاونت امداد و نجات فعالیت‌های شاخص دیگری داشته است. تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان همدان با دانش کلی درباره حوادث مختلف به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی به هم‌استانی‌های عزیز هستند و اقدامات شاخصی را در این مدت انجام داده‌اند. یکی از این اقدامات شاخص عملیات امدادرسانی تیم واکنش سریع به مصدوم حمله قلبی و انتقال با بالگرد از دره مرادبیگ به بیمارستان فرشچیان بود که خوشبختانه با موفقیت انجام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: همچنین این تیم در عملیات‌های متعدد دیگری نقش‌آفرینی و بیش از 10 عملیات واکنش سریع را هدایت کردند تا سایر نیروهای امدادی در محل حاضر شوند از جمله این ماموریت‌ها می‌توان به عملیات جستجوی فرد مفقودی توسط تیم آنست و تیم واکنش سریع در منطقه اطراف سد اکباتان، انجام عملیات امداد رسانی توسط تیم واکنش سریع و انتقال فرد مصدوم از پناهگاه یخچال به بیمارستان بعثت، همکاری با سایر ادارات و ارگان‌ها جهت جستجوی فرد غریق در سد کلان ملایر، انجام عملیات کوهستان توسط تیم واکنش سریع پست اسکی و سایر عملیات مشابه اشاره کرد.

  عملکرد مطلوب معاونت جوانان در عرصه بشر دوستی

سنجربگی با تاکید بر نقش جوانان و بکارگیری ظرفیت‌های موجود گفت: معاونت جوانان با تاکید بر فعالیت‌های بشردوستانه اقدامات مطلوبی انجام داده است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اجرای ویژه برنامه‌های مناسبتی و بشردوستانه نظیر هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، هفته جوان، اهدای خون، ماه رمضان، هفته هلال، رحلت امام‌خمینی (رض)، هفته مبارزه با مواد مخدر، ویژه‌برنامه عید غدیرخم، هفته ازدواج، هفته حجاب و عفاف با شرکت 2805 نفر عضومشارکت کننده و15145 نفر بهره ور، همچنین برنامه‌های پیشگیری از کرونا شامل نذر سلامت همراه با خادمان حسینی هلال با شرکت 961نفرروز عضو و ارائه خدمات بهداشتی به 46640نفر از عزاداران حسینی، اجرای طرح ناظران سلامت با شرکت 418 نفر روز عضو و6628 نفر روز بهره ور وهمچنین طرح ایران یاران جوان با شرکت 162 نفر روزو مشارکت جوانان درمراکز واکسیناسیون وارایه خدمات به81535 نفر اشاره کرد.

وی ادامه داد: این معاونت در برگزاری جشنواره‌ها، پویش‌ها، مسابقات مشارکت فعال داشته و خوشبختانه توانسته است رتبه‌های برتر کشوری را کسب کند. راه‌اندازی پویش عید نو، عهد نو (برای لبخندش)، پویش مجازی انسانیت بیشتر، جشنواره صلح و دوستی، مسابقه نهال کاری، مسابقه شکوه حقیقت، کسب رتبه در (جشنواره گام دوم انقلاب- جشنواره حضرت علی اکبر-جشنواره دانشجوی هلالی) از جمله این موارد است. که این جشنواره‌ها با مشارکت 1581 نفر عضو برگزار گردیده است.

  آموزش 75 هزار نفر از طریق جمعیت هلال احمر

سنجربگی افزود: در حوزه معاونت آموزش و پژوهش1128 دوره تعریف شد کمکهای اولیه 22 ساعته حضوری تا آموزش‌هایی نظیر: کمکهای اولیه15 ساعته نیمه حضوری، حمایت حیاتی پایه(3 ساعته)، یک روزه کمک‌های اولیه (6 ساعته)، دو روزه کمک‌های اولیه (12ساعته)، پایه داوطلبی، دادرس، مخاطرات حضوری، مخاطرات غیر حضوری، تولید وانتشار محتوای در فضای مجازی، ارسال پیامک، برگزاری مسابقات، آموزش همگانی مبتنی بر نیاز محلی، آموزش خانه‌های هلال، عمومی امداد، عمومی نجات، تخصصی، بازآموزی، ضمن خدمت ارائه شود. در طی این 1128 دوره، نزدیک به 75 هزار نفر آموزش دیدند.

بهره‌مندی 25 هزار نفر از خدمات معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر استان همدان

در عرصه فعالیتی معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر که با مشارکت 1500 نفرداوطلب، بالغ بر 42 میلیارد ریال صرف و 25 هزار نفر از خدمات این معاونت بهره‌مند شدند. در این راستا برنامه‌هایی نظیر تهیه بسته‌های معیشتی در قالب طرح‌های همای رحمت، فرشتگان رحمت و کمک‌های مومنانه، طرح حامیان سلامت و کرامت، مدافعان سلامت، اجرای پروژه‌های داوطلبی محرومیت‌زدایی مختلف از جمله (ساخت سرویس بهداشتی جهت خانواده محروم،صندوق مهربانی (اهدا وام به مددجویان ) اشتغال‌زایی خانواده‌های نیازمند،احسان شعبانیه و... )، طرح نیابت، اجرای کاروان‌های سلامت. اهدای خون، برنامه‌های مذهبی در مناسبت‌هایی مختلف و برگزاری برنامه نذر آب 4 است.

وی از دیگر برنامه‌های اجرایی این معاونت را ارائه خدمات حمایتی دارو و درمان به بیماران نیازمند و کرونایی و همچنین تحویل تجهیزات پزشکی بانک امانات به‌صورت امانی بالاخص کپسول اکسیژن و اکسیژن‌ساز در این روزهای کرونایی به‌صورت رایگان عنوان نمود و از عموم مردم خواست با اهدا کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود یاری رسان بیماران نیازمند باشند.

  تشکیل جلسه اضطراری دبیرخانه کرونا

وی افزود: معاونت بهداشت، درمان وتوانبخشی نیز فعالانه در عرصه جامعه حضور داشته است و در حوزه‌های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، داروخانه، گفتاردرمانی، کاردرمانی، پزشک عمومی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، متخصص ( چشم پزشک)، دندانپزشک، پاراکلینیک،، مامایی، مشاوره انجام خدمت کرده است.

علاوه بر خدمات فوق‌ در عرصه کرونا، تحت عنوان درمان اضطراری نیز به ارائه خدمت پرداخته است. مکاتبه وهماهنگی جهت واکسیناسیون کارکنان ونجاتگران، گندزدایی مرتب واحدهای اداری ودرمانی ساختمان ستاد، تشکیل جلسه اضطراری دبیرخانه کرونا، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلیه برنامه‌ها؛ حضور در آزمون ایثار به عنوان تیم‌پزشکی و دبیرخانه کرونا؛ معرفی یک تیم 10 نفره جهت نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در صندوق‌های اخذ رای و یک تیم جهت صندوق سیار در انتخابات- مکاتبه با معاونت بهداشتی و جمعیت مرکز جهت انجام واکسیناسیون کارکنان و داوطلبان فعال جمعیت، و هماهنگی انجام واکسیناسیون اولویت اول و دوم به تعداد 800 دوز (امدادگران پایگاه‌ها؛ناظران سلامت؛ داوطلبان؛ مربیان و پرسنل ) اضافه شدن شیفت کاری داروخانه تا 10 شب وفعالیت در روزهای تعطیلی، همکاری در واکسیناسیون عمومی با استفاده از نیروی داوطلب، توزیع ماسک بین کارکنان استان 260 بسته، برپایی بیمارستان صحرایی از تاریخ 25 مرداد در محوطه بیمارستان بعثت باتجهیزات بیمارستانی از جمله 17 تخت؛ وسایل معاینه؛ دستگاه اکسیژن‌ساز و تجهیزات احیا به درخواست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی؛ با حضور روزانه 8 نفر از نجاتگران وپرستاران در 2 شیفت 12 ساعته جهت کمک به امر درمان بیماران کرونایی.در بیمارستان صحرایی بیماران سرپایی کرونایی خدمات اولیه گرفته و ترخیص میشوند که فعالیت آن فعلا ادامه دارد.

  فعالیت 174 خانه هلال در استان همدان

وی در ادامه درباره خانه هلال و فلسفه وجودی آن گفت: خانه هلال مرکزی است با ساختار و امکانات و فعالیت‌های داوطلبانه که در سطح محلات، شهرها و نقاط روستایی تاسیس می‌گردد.

سنجربیگی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای‌عالی مدیریت بحران کشور در قانون پنج‌ساله ششم با موضوع افزایش تاب آوری جوامع محلی، جمعیت هلال‌احمر نسبت‌به راه‌اندازی خانه‌های هلال اقدام کرد افزود: این خانه‌ها در راستای تقویت و ایجاد زمینه حضور و مشارکت واقعی آحاد مختلف جامعه در فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه و ارائه خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه با رویکرد تقویت ساختارهای داوطلب‌محور با ترویج فرهنگ وقف صلح و نوع‌دوستی تاسیس می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان 174 خانه هلال شکل گرفته که حدود 10868 داوطلب عضو این خانه‌ها هستند و در این میان 504 دوره برای اعضا تعریف شد که منجر به آموزش 4511 نفر شد.

 

شناسه خبر 46234