شناسه خبر:46327
1400/7/3 09:44:02
معاونت اجرایی سد و سامانه انتقال سد آزاد وزارت نیرو گفت:

پایان انتقال خط لوله آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج تا شهریور 1٤01

سپهرغرب، گروه خبر: معاونت اجرایی سد و سامانه انتقال سد آزاد وزارت نیرو از انتقال خط لوله آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خبر داد.

حجت الله محقق در جریان بازدید عکاسان خبری استان کردستان از پروژه سامانه انتقال آب آزاد به تصفیه خانه سنندج با بیان اینکه سد مخزنی آزاد کردستان ظرفیت 300 میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: این سد از نوع سنگ ریزه با هسته رسی است و به طول دریاچه 15 کیلومتر می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه آبگیری این سد از سال 90 آغاز و در سال 94 فاز اول آن به بهره برداری رسیده است، گفت: هدف اصلی سد آزاد مهار آب‌های سطحی و انتقال آب به دشت‌های شرقی استان است.

معاونت اجرایی سد و سامانه انتقال سد آزاد وزارت نیرو، افزود: در استان کردستان بهترین زمین‌ها کشت و کال در منطقه شرق قرار دارد ولی بیشترین آب در منطقه غرب استان جمع شده است که از طریق این سد آب به دشت‌های قروه و دهگلان انتقال داده شده است.

محقق گفت: سامانه انتقال آب از سد آزاد به طول 88 کیلومتر ظرفیت 7 متر مکعب در ثانیه وظیفه دارد آب را با حجم 190 میلیون مترکعب در سال به دشت‌های شرق استان انتقال بدهد.

وی درخصوص انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، عنوان کرد: هدف گذاری این سامانه باتوجه به اینکه سد قشلاق از لحاظ کیفی و کمی مشکلات برای آن پیش آمده است و آب شرب سنندج به دلیل طعم و بوی که دارد دچار نارضایتی در بین مردم شده است تصمیم گرفته شد تا سامانه خط لوله انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج در دستور کار قرار گیرد.

معاونت اجرایی سد و سامانه انتقال سد آزاد وزارت نیرو، اظهار کرد: در زمستان سال 99 این سامانه در دستور کار قرار گرفت و در زمان کوتاهی مطالعات و جانمایی آن توسط شر کت آب نیرو انجام شد.

محقق با اشاره به اینکه این پروژه حدود 25 درصد پیشرفت داشته است، بیان کرد: 3 و نیم کلیمتر لوله را در بازه کوتاهی از پروژه زاهدان وارد این سامانه شده است و تاکنون 3 کیلومتر لوله گزاری و 19 کیلومتر مسیر سازی شده است.

وی طول کل خط انتقال خط لوله را از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج را 27 کیلومتر عنوان کرد و گفت: افق این پروژه برای تامین آب شرب 700 هزار نفری در سنندج است.

معاونت اجرایی سد و سامانه انتقال سد آزاد وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: 300 میلیارد تومان برآورد هزینه این پروژه است ولی احتمالا باتوجه به شرایط اقتصادی این مبلغ تا 500 میلیارد تومان نیز هزینه داشته باشد.

محقق در پایان یادآور شد: در برنامه زمانبندی این پروژه اگر منابع مالی پروژه تامین شود برای شهریور 1401 این سامانه به پایان خواهد رسید.

شناسه خبر 46327