شناسه خبر:47002
1400/7/22 10:05:26

سپهرغرب، گروه خبر: در حالی که پروژه آزادراه پل زال- چیلات یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی است و کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد به دلیل اراده ضعیف متولیان امر به دست فراموشی سپرده شده و به لیست شعارها و وعده‌های دولت قبل اضافه شده است.

آزاد راه پل زال- مرز چیلات- نجف که یکی از مهمترین آزاد راه‌های استان ایلام است و دارای ردیف اعتباری در بودجه سال 1399 است، هنوز به سرانجام نرسیده؛ آزاد راه نقطه شروع توسعه هر استان است چرا که انجام این پروژه‌ها باعث افزایش ترانزیت کالا و تردد مسافران با توجه به ایمنی این نوع جاده‌ها می‌شود.

یکی از مهم‌ترین آزاد راه‌های مواصلاتی استان ایلام آزادراه پل زال است که در حوزه جنوب استان ایلام قرار دارد و باعث رشد و توسعه و همچنین افزایش حجم مسافر برای زیارت عتبات عالیات در طول ایام سال می‌شود.

مردم خواستار این هستند که در دولت جدید و مدیریت جدید در سطح استان شاهد به سرانجام رسیدن این پروژه باشند؛ عملیات اجرایی این آزادراه علاوه بر ترانزیت بار، مسافر، تردد زوار عتبات عالیات و نقطه اتصال مشهدالرضا (ع) به نجف اشرف است.

پروژه استراتژیک آزادراه پل زال - چیلات - نجف اشرف به طول 126 کیلومتر باعث انقلابی در رشد و توسعه حوزه جنوب استان ایلام خواهد بود. همواره استانداران سابق و فعلی، معاونت عمرانی و مدیران کل سابق و فعلی راه و شهرسازی استان وعده آغاز عملیات اجرایی آن را در سال 1400 به مردم داده‌اند اما کماکان این پروژه به دست فراموشی سپرده شده است.

  پروژه‌ای که باعث برون رفت محرومیت می‌شود

رضایی یکی از شهروندان دهلرانی گفت: پروژه آزادراه پل زال یکی از مهمترین پروژه‌های جنوب استان است که چند سال است برای این پروژه برنامه ریزی و اعتبار در نظر گرفته شده است و باعث برون رفت شهرستان دهلران از محرومیت می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه جز پروژه‌های ملی محسوب می‌شود و از دولت گذشته برجای مانده، امیدواریم با رویکرد محرومیت زدایی در دولت جدید این پروژه به سرانجام برسد و از مسوولین در خواستاریم نسبت به این موضوع اقداماتی انجام دهند.

  پروژه رها شده و نیازمند توجه نمایندگان و مسوولین است

احمدی یکی از شهروندان ایلامی گفت: این پروژه حاصل تلاش استاندار و مدیران قبلی استان بوده که چقدر برای این پروژه ردیف اعتبار گرفته‌اند؛ اما این دلیل نمی‌شود پروژه به حال خود رها شود و هیچ گونه پیشرفت فیزیکی صورت نگیرد؛ با درایت مسوولین استان و پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس هر چه زودتر این پروژه به سرانجام می‌رسد.

  پروژه دارای منافع کشوری است

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه شهرستان دهلران گفت: برای این پروژه در رسانه ملی و کشوری تبلیغات خیلی گسترده‌ای صورت گرفته اما در عمل هیچ اقدامی در این پروژه نمی‌بینیم؛ برای این پروژه کار کارشناسی صورت گرفته و دارای منافع کشوری است و از دولت جدید انتظار داریم برای پروژه اقدامات لازم را انجام و بودجه کافی را در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه برای بعضی پروژه‌ها وعده‌هایی داده می‌شود اما بودجه کافی وجود ندارد افزود اگر بودجه‌ای وجود دارد در جای دیگر استفاده نشود مثل بودجه اربعین که در جای استفاده می‌شود که فکر اربعین را نمی‌توان در آن کرد.

امام جمعه دهلران ادامه داد: این که نماینده مردم در مجلس اعلام کند به فلان وزارتخانه و دیدار با وزیر رفته‌ایم و قول داده‌اند فقط حرف است؛ اگر گفتند انجام دادیم، شد و در عمل به سرانجام رسید آن وقت می‌توان گفت به نتیجه رسیده است یعنی باید مشک دوغ کره داشته باشد.

  پروژه دارای منافع کشوری و استانی است

وی افزود: پروژه آزادراه پل زال دارای منافعی برای استان حتی برای کشور است؛ بنزین، گازوئیل و ترافیک با افتتاح این پروژه به صورت مستقیم به مرز عراق، سوریه یا حتی دریای سرخ صادر می‌شود.

امام جمعه دهلران ادامه داد: استان‌های میانی و شرقی مثل یزد، اصفهان، خراسان‌های رضوی، جنوبی و کرمان می‌توانند از این مسیر عبور کنند و به عراق بروند.

وی گفت: کارشناسانی که روی این پروژه کار کرده‌اند که این پروژه دارای منفعت ملی، استانی و شهرستانی است حداقل استان ایلام را از محرومیت، گمنامی از کنار بودن، از بن بست بودن خارج می‌کند؛ ما وسایل و اسباب را فراهم کنیم حالا که مردمانی از کشورهای هند و پاکستان و افغانستان می‌آیند ما باید بستر را فراهم کنیم از این استان‌ آنها را فراری ندهیم.

امام جمعه دهلران افزود: در سفر دولت جدید به استان ایلام اصلاً اسمی از این پروژه نبود وضعیت جاده‌ای و شهرستان در این سفر برجسته دیده نشد، مصوبات این شهرستان برجسته نبود، ما از دستگاه قضا، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات می‌خواهیم علت اینکه این چنین پروژه‌هایی با این اعتبارات چرا هنوز اقداماتی برای آن انجام نگرفته است را بررسی کنند.

  پروژه مرکز کشور را به طور مستقیم به عراق وصل می‌کند

یعقوبیان مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان ایلام گفت: پروژه آزادراه پل زال به طول 126 کیلومتر قرار بود مرکز کشور را به عراق و کربلا به طور مستقیم وصل کند در دولت قبل و زمان استاندار وقت ایلام صحبت‌های شد و به عنوان یک آزادراه مسافری _ ترانزیتی معرفی شود که طول مسیر و هزینه‌های رفت و آمد را کاهش دهد.

وی افزود: برای پروژه فقط به صورت سالانه اسم آن در ردیف بودجه آمده ولی خبری از اعتبارات مشخص شده نیست و علیرغم اینکه قرار بود چند بانک عامل در این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری کنند اما همه بانک‌ها با توجه به اینکه مشاورین برای پروژه در نظر گرفته بودند، طبق اظهار نظر آنها به دلیل عدم توجیه اقتصادی و مقرون به صرفه نبودن این پروژه از همکاری در این پروژه انصراف دادند.

یعقوبیان ادامه داد: فعلا انجام این پروژه با توجه به اینکه بودجه کلانی به اندازه بودجه عمرانی استان ایلام را در پی دارد، مقرون به صرفه نیست و به صورت راکد مانده است؛ احتمال بسیار ضعیف است در دولت جدید برای این پروژه اقدامی صورت گیرد.

وی افزود: ولی با رویکرد مدیریت فعلی اداره راه و شهرسازی استان ایلام بسیاری از پروژه‌های زیرساختی و عمرانی استان در حال انجام و به سرانجام رسیدن است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم به توان همه پروژه‌ها در زمان و موعد مقرر به سرانجام برسد.

قابل توجه نمایندگان مردم در استان ایلام علی‌رغم اینکه تصویب بودجه سالیانه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است با پیگیری لازم برخی از پروژه‌هایی که فقط اسم آنها در ردیف بودجه آمده تخصیص اعتبار لازم را اخذ کنند.

معاونت عمرانی استانداری و مدیران راه و شهرسازی استان ایلام از طریق وزارت راه و شهرسازی جهت مطالبه این پروژه مهم که خواسته به حق مردم استان ایلام است اقدامات لازم را انجام دهند و علت عدم تخصیص بودجه برای پروژه را پیگیری کنند.

شناسه خبر 47002