شناسه خبر:47133
1400/7/25 10:45:31

سپهرغرب، گروه متن زندگی: استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر (ص) در روایتی فرمودند مشغول به لباس خود نباش که پایانش پوسیدگی، مشغول غذای خود نباش که پایانش فضولات، مشغول مال و دارایی نباش که پایانش به ارث ماندن، مشغول دوست و رفیق نباش که پایانش جدایی، مشغول جاه و مقام نباش که پایانش عزل، مشغول عیش و نوش نباش که پایانش حسرت و مشغول هیبت و شأن خود نباش که پایانش ذلت و زبونی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لقمانی با اشاره به سبک زندگی نبوی و تأثیر آن بر آسان و آرام کردن زندگانی، اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند خداوند برای این امت آسانی و برای دشمن سختی و تلخی در زندگی را مقدر کرده است.

وی با اشاره به تفاوت میان زنده‌مانی و زندگانی گفت: زنده‌مانی حرکتی افقی از گهواره تا گور است ولی زندگانی حرکت عمودی از فرش تا عرش است و خدا نکند که همه همت و سعی ما زنده‌مانی و تأمین خواب و خوراک و پوشاک باشد.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه گاهی حرص زندگی را تبدیل به بردگی می‌کند، افزود: اگر بخواهیم خوشبخت باشیم همه خوشبختیم ولی مشکل ما این است که می‌خواهیم خوشبخت‌تر باشیم و زندگی‌مان را به مقایسه، مسابقه، همچشمی و تفاخر می‌گذرانیم.

وی با بیان اینکه ما باید نگاهمان را به زندگی عوض کنیم و برای چشم دیگران زندگی نکنیم، گفت: در سبک زندگی نبوی پیامبر(ص) فرمودند من نیامده‌ام تا بر شما سخت بگیرم بلکه آمده ام مهربانی کنم، آسان بگیرم و مدارا کنم و اگر زندگی ما سخت است به خاطر این است که نبوی زندگی نمی‌کنیم.

لقمانی با تأکید بر اینکه باید آسان زندگی کنیم تا خداوند هم به ما آسان بگیرد، افزود: آسان‌ترین و دلپذیرترین مسیر زندگی مسیر خدا و خدا باوری است زیرا تمام واجبات و مستحبات به انسان نشاط و شادابی می‌دهد و تمام محرمات و مکروهات نشاط را از انسان می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وضو نور است و انسان‌های دائم الوضو همیشه شاداب هستند، گفت: از علامه طباطبایی سؤال کردند بدترین لحظات زندگی شما چه زمان‌هایی است؟ ایشان گفتند صبح‌ها که از خواب بر می‌خیزم زیرا وضو ندارم و همان چند قدمی که بر می‌دارم تا وضو بگیرم بدترین لحظات روز من است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که در آن 8 رکن زندگی را بیان کردند، خاطرنشان کرد: رکن اول این است که مشغول به لباس خود نباش زیرا پایانش پوسیدگی است ولی ما امروز صبح تا شب به لباس و مد خود می‌رسیم در حالی که در سبک زندگی نبوی لباس باید تمیز باشد و پوسیده و پاره نباشد.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) اسراف در لباس را نه در زیادی آن بلکه در پوشیدن نابجای لباس خانه در زمان کار و یا لباس مهمانی و آبرو داری در زمان کار دانست و گفت: در رنگ لباس هم پیامبر بهترین رنگ را رنگ سفید می‌دانستند در روایتی پیامبر(ص) فرمودند لباس‌ها نیز ذکر می‌گویند و زمانی که کثیف می‌شوند ذکر لباس نیز قطع می‌شود که باید فورا آن را عوض کرد و در روایت دیگری آمده که یک سوم هزینه پیامبر(ص) برای عطر بوده است.

لقمانی در ادامه ارکان زندگی آرام در روایت نبوی اظهار کرد: رکن دوم تا هشتم به ترتیب این است که مشغول غذای خود نباش که پایانش فضولات، مشغول و اسیر مال و دارایی نباش که پایانش به ارث ماندن، مشغول دوست و رفیق نباش که پایانش جدایی، مشغول جاه و مقام نباش که پایانش عزل، مشغول و اسیر عیش و نوش نباش که پایانش حسرت و مشغول هیبت و شأن خود نباش که پایانش ذلت و زبونی است.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند کسی که بیشترین غبطه و حسرت را می‌خورد کسی است که زیر خاک است و عذابی بر او نازل نمی‌شود ولی منتظر این است که یکی از بازماندگان او کار خیری برایش انجام دهد و حسرت این را می‌خورد که ای کاش خودش از مالش صدقه ای داده بود و اطعامی کرده بود.

شناسه خبر 47133