شناسه خبر:47416
1400/8/3 10:42:08

سپهرغرب، گروه خانواده: کار‌های کوچکی که هر روز برای شریک خود انجام می‌دهید به او این امکان را می‌دهد که بداند به فکر او و رابطه‌تان هستید.

انجام کار‌های قدیمی و تکراری در زندگی مشترک می‌تواند روز به روز عواطف شما را از بین ببرد و روابط شما و همسرتان را خسته‌کننده و عادی جلوه دهد. اما انجام کار‌های جدید می‌تواند عشق و علاقه را در زندگی مشترک بیشتر کند.

نیاز به صحبت و عشق و علاقه میان همسران خصوصیتی ذاتی است و زندگی واقعی یعنی رابطه‌ای سرشار از مهر و محبت میان زن و شوهری که به یکدیگر اعتماد و علاقه دارند.

تمام ازدواج‌ها در ابتدا با یک حال خوب آغاز می‌شود. دوست داشتن، دوست داشته شدن و رسیدن به فردی که مورد پسند است و به دل شخص می‌نشیند، هیجانی را ایجاد می‌کند که موجب شیرینی و دلچسبی زندگی می‌شود. با استفاده از کار‌هایی مانند داشتن دفترچه خاطرات مشترک، کمک کردن در کار‌های خانه، سریال و فیلم تماشاکردن و... که خیلی هم هزینه بر نیستند، می‌توان عشق و علاقه را در میان همسران تقویت کرد.

در این میان و برای جلوگیری از ایجاد تنش و اختلاف، ابراز علاقه زوجین نسبت به یکدیگر بسیار مهم و حیاتی است، البته ابراز علاقه در هر دوره‌ای می‌تواند شکلی متفاوت داشته باشد.خشم یکی از ویژگی‌هایی می‌باشد که عدم کنترل آن می‌تواند آسیب‌های روانی شدیدی به افراد و خانواده وارد کند.

یک روانشناس درباره تکنیک تقویت عشق گفت: تمام زندگی‌های مشترک وقتی از سال‌های اولیه می‌گذرد مقداری شور و هیجان خود را از دست می‌دهند و بعضا زوجین احساس سرخوردگی می‌کنند و مدام با خود می‌گویند شاید شریک زندگی خود را اشتباه انتخاب کرده ام؛ و با گذر زمان فرد زندگی خود را با زندگی دیگران که در عقد و یا نامزدی به سر می‌برند مقایسه و خود سرزنش گری می‌کند.

معصومه حاتمی با بیان اینکه تمام پژوهش‌های دنیا بر این اعتقاد هستند که رابطه‌ی عاطفی مانند یک گلدان است، ادامه داد: کسانی که به گل و گیاه علاقه دارند، از خاک و کود مرغوب استفاده و به موقع آن را آبیاری می‌کنند. در رابطه‌ی عاطفی هم لازم است که زوجین یک سرکشی‌های انجام دهند. باید به موقع متوجه شد چگونه موانع و غباری که روی عشق نشسته را برطرف کرد. این غبار می‌تواند در اثر خستگی، اقتصاد نا به سامان، بیماری و مشکلات زندگی و... به وجود آمده باشد.

وی مطرح کرد: یکی از تکنیک‌های تقویت عشق، نوشتن انتظارات و خواسته‌هایی است که از همسرمان داریم. یعنی هرکدام از زوجین درخواست‌هایی که باعث حال خوبشان می‌شود را یادداشت کنند که این درخواست‌ها نباید هزینه‌بر و زمان‌بر باشد. عشق فقط هدیه دادن نیست، گاهی عشق با گفتن واژه‌های کلامی، خدمت‌رسانی، اختصاص وقت نشان داده می‌شود. صمیمیت در رابطه زوجین به معنی داشتن آرامش و اعتماد به فردی است که بدون نگرانی از سوء استفاده طرف مقابل می‌تواند نقاط ضعف خودش را بیان کند. داشتن صمیمیت عاطفی نقش بسیار زیادی در رضایت‌مندی افراد در زندگی مشترک ایفا می‌کند.

حاتمی تصریح کرد: بهتر است هرکدام از زوجین خواسته‌ها و نیاز‌های خود را روی کاغذ بنویسند و در ظرف‌های مجزا قرار دهند و هرکدام کاغذ‌های ظرف دیگری را بردارد و آن خواسته‌ها را برآورده کند. به این تکنیک، تکنیک ظرف شیرینی می‌گویند. این تکنیک، باعث نشاط، خنده و صمیمیت اعضای خانواده می‌شود. خواسته‌ها را می‌توان به صورت هفتگی یا روزانه شارژ کرد.

این رواشناس ادامه داد: در این تکنیک نباید گفت وگوی بالغانه وجود داشته باشد و باید به صورت اخباری یا احساسی با یکدیگر صحبت کرد. یک تکنیک دیگری به نام تکنیک کرکره وجود دارد. به این معنا که زوجین گاهی‌چشمانشان را ببندند و خیلی چیزها را نبینند و گوش‌هایشان را ببندند که بعضی از صحبت‌ها را نشنوند و گاهی هم دهانشان را ببندند و بعضی حرف‌ها را نزنند. این کار سبب قوی شدن بنیان رابطه می‌شود.

وی تأکید کرد: هرگز اجازه ندهید مشکلات زندگی شما را از همسرتان دور سازد، چون مشکلات همیشه هستند و خواهند بود. در هر حال، ابراز علاقه و عشق به همسر، بهترین و والاترین هدیه به اوست و نباید این هدیه را از وی دریغ کرد.

باتوجه به صحبت‌های این روانشناس و مسائل مطرح شده می‌توان دریافت که یکی از شاخص‌هایی که امروزه باعث آشفتگی در ارتباط همسران می‌شود، کمبود صمیمیت است و یکی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های ایجاد صمیمیت بین همسران، گفت وگو و تعامل سازنده می‌باشد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که در افزایش صمیمیت بین زوجین بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، احترام گذاشتن زوجین به یکدیگر است. سخت‌گیری و یا بهانه‌گیری در زندگی مشترک هر دو ریشه‌ای واحد دارند و هر دو نیز باعث بر هم خوردن آرامش زوجین در زندگی مشترک و صمیمیت بین آن‌ها می‌شود.

شناسه خبر 47416