شناسه خبر:55642
1401/3/1 13:34:54

سپهرغرب، گروه خبر: مانور دورمیزی آواربرداری اماکن مسکونی و مراکز کلیدی شهر همدان با حضور شهرهای معین برگزار شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، روز چهارشنبه مانور دورمیزی آواربرداری اماکن مسکونی و مراکز کلیدی شهر همدان با فرض زلزله 6.5 ریشتری در شهر و با حضور شهردار همدان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان و مدیران مناطق شهرداری همدان، کارشناسان مناطق و ارزیابان از استانداری و فرمانداری همدان و شهرداری‌های معین استان برگزار شد.

شهردار همدان در این مانور با بیان اینکه این دومین مانوری است که طی چند ماه گذشته برگزار می‌شود، عنوان کرد: اتفاقات خوبی در این مانور در مقایسه با جلسه قبل رخ داد و نکات مثبتی داشت که یکی از آن‌ها محیط برگزاری مانور بود که در مرکز مدیریت بحران انجام شد و ارتباط خوبی بین تیم‌ها برقرار بود.

سیدمسعود حسینی در ادامه با بیان اینکه شاید وقتی نام مانور می‌آید زیاد آن را جدی نگیریم اما با شیوع کرونا دیدیم که با بحران مواجه شدیم و در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، باغ بهشت و در حوزه‌های تغذیه‌ای، اقتصادی، روحی و روانی بحران به‌وجود آمد، ابراز کرد: تمام این موارد در مواقع بحران دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: اگر ما الگوسازی نکنیم، در روز بحران کسی کمک کار ما نخواهد بود؛ امروز باید در مورد آن فکر کنیم و با شهرهای معین آشنا شویم تا در روز حادثه ارتباط برقرار کنیم. امروز بهترین موقعیت برای این است که بدانیم در مناطق مختلف شهر همدان چه اتفاقاتی می‌افتد و برای آن پیش‌بینی و تمهیداتی را داشته باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه همدان دبیرخانه مرکزی کشور در شهرهای تاب‌آور است، عنوان کرد:‌ امیدواریم مانورهای بیشتری را برگزار کنیم؛ چراکه امروز شهرنشینی به 73 درصد رسیده است و یک‌هزار و 259 شهر وجود دارد که این تراکم شهرها مشکلات فراوانی خواهد داشت.

شهردار همدان با اشاره به اینکه موضوع دیگر مطالبه‌گری شهروندان در مواقع بحران است، گفت: امروز نظم در خدمت‌رسانی وجود نداشت و بحث‌ فرهنگی و روانی درنظر گرفته نشده بود؛ درحالی که باید در بحران این مسائل را درنظر بگیریم.

حسینی تصریح کرد: در بحران باید برای بازگرداندن شهر به حالت قبل برنامه‌ریزی شود؛ نظام تاب‌آوری بازگشت قبل را داشته باشد و از همین‌ رو تاب‌آوری مدیریتی بسیار مهم است.

وی گفت: امروز واگذاری و تفویض مدیریت از سوی مدیران مناطق به معاونان خدمات شهری رویکرد خوبی بود.

حسینی با بیان اینکه در مدیریت بحران باید بحث‌های اجتماعی، اقتصادی، جبران خسارت و غیره مشخص شود، بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در مورد فهرست تاب‌آوری و آمادگی ذهنی بسیار مهم است و ما باید هر لحظه آمادگی بحران را داشته باشیم و امروز مباحث جدی‌تر و کارشناسی‌تر از قبل بود.

معاون خدمات شهری شهردار همدان هم با بیان اینکه این مانور شروع خوبی برای حرکت و اقدام در صحنه واقعی است، عنوان کرد: به‌واقع این مانورها می‌تواند آمادگی لازم را در شرایط بحران به‌وجود آورد.

حسین مردانی در ادامه اظهار کرد: این مانور دورمیزی با فرض اینکه زلزله 6.5 ریشتری در شهر همدان رخ داده است و باعث تخریب قسمتی از همدان شده و خیابان‌‌های اصلی آسیب جدی دیده است و بر فرض اینکه خیابان‌های شهر پُر از آوار بوده، برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف از این مانور آشنایی با برنامه‌ریزی و مدیریت تخریب آوار است، عنوان کرد: در این مانور تمرین شرح وظایف برنامه‌ریزی و مدیریت و اجرای آواربرداری، ارزیابی برنامه بازسازی و بازتوانی، افزایش هماهنگی میان تیم‌ها و سازمان‌های درگیر حادثه، برنامه‌ریزی و اقدامات بازیابی اولیه، تعیین ضعف‌ها و کاستی‌های برنامه‌ریزی مدیریت حادثه و بحران، تعیین نقاط ضعف در منابع و تجهیزات موجود و تشخیص خلأهای کارکردی ازجمله اهداف است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این مانور فرض بر آن است که آواربرداری و نجات اولیه انجام شده است، گفت: قرار است که مسیرها بازگشایی شود و برای آن برنامه‌ریزی کنیم که هریک از این تیم‌‌‌های مناطق چهارگانه شهرداری برنامه‌ریزی خود را اعلام می‌کنند.

مردانی اظهار کرد: این مانور یک آزمون و تمرین است و تیم ارزیابی نیز برای بررسی برنامه‌ریزی حضور دارد.

شناسه خبر 55642