شناسه خبر:55668
1401/3/2 08:59:36

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود با قطعی آن مواجه خواهیم شد، گفت: جهاد کشاورزی با آموزش و ترویج از کشت پُر‌آب‌بر جلوگیری کند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر روز گذشته در شورای حفاظت از منابع آب‌ها، تأسیسات و مجاری آبی استان با بیان اینکه ما در یک تنش آبی بسیار شدید قرار داریم و باید مردم همراهی لازم را در بخش کشاورزی و آب شرب داشته باشند، اظهار کرد: نزولات آسمانی و ذخایر آبی به‌شدت درحال کاهش است.

وی با بیان اینکه اگر در تابستان امسال صرفه‌جویی نکنیم با قطعی آب مواجه هستیم، گفت: در حوزه سرزمینی خودمان منابع قابل اتکایی نداریم و به این دلیل مجبور شدیم انتقال آب از سد تالوار را انجام دهیم.

استاندار همدان ادامه داد: پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان در 17 سال گذشته 60 درصد پیشرفت داشته و شرکت آبفا و آب‌ منطقه‌ای شبانه‌روز درحال تلاش هستند.

وی تأکید کرد: 40 درصد باقی‌مانده انتقال آب از سد تالوار به همدان ابعاد فنی پیچیده دارد و همکاران ما درحال تلاش هستند تا اقدامات لازم در حوزه حفاری، لوله‌گذاری و نصب پمپ‌ها را انجام دهند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه عدم توجه به تأمین آب شرب پایدار برای شهر همدان باعث شده میزان استفاده از منابع زیرزمینی افزایش پیدا کند و منابع استان را در خطر قرار دهد، تصریح کرد: دولت سیزدهم به‌طور جدی عزمش را جزم کرده که مسئله آب شهر همدان مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات فنی غیر قابل پیش‌بینی بوده و ممکن است با موانعی مواجه شود، گفت: پس از انتقال آب تالوار، باید به فکر تأمین منابع پایدارتری باشیم؛ چون اگر مصرف آب را مدیریت نکنیم، با مشکل مواجه می‌شویم.

استاندار همدان با بیان اینکه انتظار داریم بخش آموزش و ترویج جهاد کشاورزی با انجام اقدامات لازم از کشت گیاهان پُر‌آب‌بر جلوگیری کند، اذعان کرد: چند ماه سخت را پیش رو داریم و بازهم تأکید می‌کنم اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود، با قطعی آب مواجه خواهیم شد؛ چون منابع ما محدود است.

شناسه خبر 55668