شناسه خبر:55703
1401/3/2 09:53:19

سپهرغرب، گروه سیاسی: مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه گفت:همچنان گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است و ما بر این همکاری تاکید کرده و معتقدیم بحث‌های مهم منطقه‌ای با گفت‌وگوهای سیاسی و راه‌حل‌های سیاسی باید همراه باشد.

علیرضا عنایتی، در مورد سفر رئیس‌جمهور به عمان گفت: سالی که گذشت شاهد موفقیت‌های زیادی در حوزه پیرامونی منطقه خلیج فارس بودیم، به طور مثال، گفت‌وگوهای ایران و عربستان به طور منظم پیش‌ رفت و در مجموع پنج دوره مذاکرات منظم با عربستان سعودی داشتیم که مثبت و سازنده بود و امیدواریم سیر این گفت‌وگوها بتواند به نتایج مشخص‌تری هم منتهی شود. در سفر رییس‌جمهور به قطر نیز، 15 سند همکاری امضا شد که همه آن‌ها در حال پیگیری هستند و در حال حاضر نیز شاهد سفر رییس‌جمهور به عمان هستیم.

 امیدوارم مناسبات با کشورهای خلیج‌فارس استمرار یابد

وی ادامه داد: از نتایج این گفت‌وگوها اعزام کارشناسان در وزارت امورخارجه به سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان مامور ثابت و دائم بود که چند ماهی است که در آنجا مستقر شده‌اند و همکاری بسیار خوبی با سازمان دارند و میزبان هم شرایط را تسهیل کرده است.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه در مورد سفر حج گفت: حج امسال از سهولت و روانی برخوردار خواهد شد و حجاج ایرانی امسال به حج مشرف می‌شوند. البته دو سال گذشته به دلیل کرونا این وقفه ایجاد شد و امسال شاید فضای مناسباتی و گفت‌وگوهای ایران و عربستان به سهولت کار در بخش حج کمک خواهد کرد.در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی هم همکاری‌های ایران و عربستان به نسبت گذشته بهتر بوده است. وی تاکید کرد: امیدواریم مناسبات ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در سطوح عالیه یعنی روسای کشورها به شکلی که تامین کننده منافع مردم منطقه و جهان اسلام باشد، استمرار پیدا کند.

 گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در دولت سیزدهم

عنایتی افزود: از سوی دیگر از زمان دولت سیزدهم در مورد گسترش روابط اقتصادی، کنسولی، مرزی، گفت‌وگوهایی را با کشورهای حوزه خلیج فارس داشته و در حال اجرایی شدن این گفت‌وگوها هستیم. همچنین در بخش کمیسیون مشترک اقتصادی میان کشورهایی که نقش سازنده و موثری را دارند، گفت‌وگوهای خوبی میان رئیس جمهور کشورمان با روسای کشورهای عمان، کویت، قطر و عراق انجام شد.

 سیاست همسایگی اولویت دولت سیزدهم

وی به گفت‌وگوهای مستمر میان رییس‌جمهور با سران کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: سران برخی از کشورهای عربی به طور مستمر با رییس‌جمهور کشورمان، گفت‌وگوهایی درباره مسائل منطقه و مسائل مهمی دارند که این موضوع می‌تواند برای ثبات منطقه مهم و موثر باشد و تصور می‌کنیم که ادامه گفت‌وگوها و رفت و آمدها می‌تواند نشانگر شعار دولت جدید مبنی بر اولویت همسایگی باشد.

 گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است

عنایتی افزود: ما گام‌های زیادی برداشتیم اما فکر می‌کنم همچنان گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است و ما بر این همکاری تاکید کرده و معتقدیم بحث‌های مهم منطقه‌ای با گفت‌وگوهای سیاسی و راه‌حل‌های سیاسی باید همراه باشد و هرگونه نظامی‌گری و نظامی‌سازی و نگاه به امنیت از دریچه نظامی مخل امنیت منطقه است و نمی‌تواند امنیت را برای منطقه ما به همراه داشته باشد و عنصر تهدیدگری مانند رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در منطقه ما جایگاه امنیت‌ساز را احراز کند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه تاکید کرد: این همکاری‌های ایرانی –خلیج‌فارسی با همه کشورها ما را به سمت همکاری اقتصادی و تجاری رهنمون می‌سازد و امیدواریم که باز هم بتوانیم در این چارچوب حرکت کنیم.

 سفرهای روسای ایران و کشورهای منطقه می‌تواند نشانه اراده جدی طرفین باشد

وی در مورد سفر رییس‌جمهور کشورمان به عمان گفت: دیدار روسای کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله سفر متقابل روسای ایران و قطر و همچنین دیگر سفرهای پیش‌رو می‌تواند هم نشانه جدی از اراده طرفین باشد و هم بسیاری از ظرفیت‌های روابط را فعلیت ببخشد.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه همچنین به سفر امیرعبداللهیان به امارات اشاره کرد و گفت: سفر وزیر امورخارجه کشورمان به امارات برای تسلیت و تبریک به رییس جدید امارات، نشانه اولویت و سیاست همسایگی دولت سیزدهم است و میتواند آغاز روابط با سایر کشورهای همسایه باشد.

شناسه خبر 55703