شناسه خبر:57102
1401/4/6 09:15:17

سپهرغرب، گروه اندیشه: زمانی که به اسم سالن همایش، سالن‌های شیک و مجلل ساختیم و جلساتمان را در آنجا شکل دادیم،‌ فاصله‌گیری جامعه مذهبی از مسجد آغاز شد؛ مسجد به انسان طهارت می‌بخشد اما ساختمان‌های مجلل، روح معنویت را از فرد می‌گیرد.

مساجد مکان‌های مقدسی هستند که ریشه در تاریخ انبیای الهی دارد. مسجدالأقصی، مسجدالحرام و مسجدالنبی از مقدس‌ترین مساجد شناخته می‌شوند که همواره مورد توجه خوبان عالم و البته مورد هجمه دشمنان الهی قرار داشته‌اند. با ظهور نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله مساجد در سایر بلاد اسلامی گسترش یافتند و کاربری ویژه‌تری به خود گرفتند؛ مسجدی که قبلاً محل عبادات فردی بود، اکنون به‌صورت جمعی و با محوریت امام جماعت انجام می‌شود. علاوه بر این، کارکردهای دیگری مثل کارکردهای اجتماعی و فرهنگی حتی نظامی به آن افزوده شد، به گونه‌ای که جلسات سران نظام اسلامی در آنجا شکل می‌گرفت. اما در فرآیند انقلاب اسلامی، مساجد همچون صدر اسلام نقش مهمی را در پیروزی این نهضت ایفا کردند و در واقع برای اولین بار پس از تاریخ صدر اسلام، این اماکن مقدس سنگر اول جامعه اسلامی در برابر هجمه‌های دشمنان شدند.

از این جهت مساجد یکی از مهم‌ترین نقاط راهبردی ما محسوب می‌شوند و هرگونه اهمال‌کاری در مدیریت بهینه آن،‌ به معنای سوزاندن فرصتی طلایی برای اداره بهتر جامعه به‌سوی ارزش‌های دینی است؛ چالشی که اکنون گریبانگیر جامعه شیعی ما شده است.

معاون اول دادستان کل کشور با تأکید نسبت به جایگاه مسجد در آموزه‌های اسلام گفت: در صدر اسلام تمام موضوعات در مسجد اتفاق می‌افتاد و در واقع این مکان مقدس تمام محوریت حکومت نبوی را در بر گرفته بود؛ پیامبر صلی‌الله علیه و آله وقتی قصد داشتند برنامه‌ای را در جامعه اعمال کنند، مردم را در مسجد جمع می‌کردند. در اوایل انقلاب و دفاع مقدس، تمام جلسات در مساجد شکل می‌گرفت و امام می‌فرمود «ما انقلاب کردیم مسجد درست کنیم» و نیز تأکید داشتند مساجد سنگرهای اسلام هستند.

حجت‌الاسلام سید محسن موسوی، افزود: متأسفانه در عصر حاضر مقداری از این فضا فاصله گرفتیم. عدم بها دادن به این مکان مقدس و راهبردی سبب اُفت کارکردهای آن شده است. اگر ما هم مانند سیره نبی مکرم اسلام برنامه‌های خود را در مسجد تشکیل دهیم، به فرهنگ‌سازی امر مسجد کمک خواهیم کرد. زمانی که به اسم سالن همایش، سالن‌های شیک و مجلل ساختیم و جلساتمان را در آنجا شکل دادیم،‌ از همان زمان فاصله‌گیری جامعه مذهبی از مسجد آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه باید اذعان کنیم ما در ساختارهای‌مان اسیر فرهنگ غرب شدیم، گفت: اگر به سمت فرهنگ اسلامی و سنت نبوی بازگردیم، به آبادانی مسجد کمک خواهیم کرد. مسجد به انسان طهارت می‌بخشد و او را مجبور می‌کند طهارت جسم و روح داشته باشد، اما ساختمان‌های مجلل، روح معنویت را از فرد می‌گیرد. در این راستا رسانه‌ها می‌توانند تولید محتوا کنند تا مردم ترغیب شوند به سمت مسجد روند و آن را آباد کنند.

شناسه خبر 57102