شناسه خبر:57488
1401/4/16 08:35:49

سپهرغرب، گروه اقتصادی: برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس با انتقاد از طرح بازتوزیع یارانه بنزین می‌گویند: فروش بنزین به دست مردم موجب شکل‌گیری بازار سیاه و افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و نفعی برای افراد فاقد خودرو که عموماً از اقشار ضعیف جامعه هستند، نخواهد داشت.

یکی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم، عدالت‌محور کردن سیاست‌گذاری‌های کشور در موضوعات مختلف به‌خصوص سیاست‌های اقتصادی بوده است. ازجمله اصلاحات مورد تأکید دولت، توزیع عادلانه یارانه‌های پرداختی مستقیم و غیرمستقیم به مردم است.ازاین‌رو پیشنهاد محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با عنوان «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» باهدف عدالت‌محور شدن توزیع یارانه بنزین و انتفاع همه مردم از یارانه سوخت در دستور کار دولت قرار گرفت. این طرح از اسفندماه سال گذشته به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش به اجرا درآمد. بر اساس این طرح به‌ازای هریک از شهروندان کیش، 20 لیتر بنزین در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ خواهد شد.

در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده و بنزین یارانه‌ای هزار و 500 تومان و بنزین آزاد سه هزار تومان است و افراد فاقد خودرو می‌توانند سهمیه بنزین یارانه‌ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

ظواهر طرح نشان از انتفاع افراد فاقد خودرو و برقراری عدالت در توزیع یارانه سوخت دارد؛ همچنین مجریان طرح خبر از بازخورد مثبت و نتایج موفقیت‌آمیز محله اول آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه سوخت در جزیره کیش می‌دهند.

  موافقان طرح: آماده تسری طرح به نقاط دیگر کشور داریم

در همین رابطه مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاریـ صنعتی و ویژه اقتصادی 25 فروردین 1401 در یک گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی که اتفاق افتاده بود اجرای آزمایشی «بنزین من»، طرحی موفق بوده و به‌عنوان یک الگو در جزیره کیش بدون هیچ‌گونه مشکلی اجرایی شده است.

سعید محمد، افزود: نتایج اجرای طرح باز توزیع بنزین به دولت ارائه شده و بررسی‌های لازم در حال انجام است که در صورت نیاز به سایر نقاط کشور تسری پیدا کند و جزیره قشم نیز به‌عنوان دومین محل اجرای آزمایشی طرح، آمادگی لازم را برای اجرای آن را در صورت ابلاغ دولت دارد.

مسئولان در شرایطی از موفقیت کامل مرحله آزمایشی و آمادگی برای تسری به کل کشور سخن می‌گویند که ظاهراً مردم جزیره کیش و جایگاه‌داران نظر دیگری دارند.

  طرح باز توزیع بنزین در کیش در نگاه مردم

ازجمله مهم‌ترین انتقادات مردم جزیره کیش نسبت به طرح بازتوزیع یارانه بنزین، عدم اطلاع‌رسانی در مورد جزئیات طرح، تخصیص نیافتن سهمیه 20 لیتری به همه ساکنان جزیره کیش با وجود سکونت در این منطقه، ذخیره نشدن سهمیه در کارت‌های بانکی در صورت عدم استفاده از بنزین در طول یک ماه و آشنا نبودن به ساز‌وکار فروش سهمیه در صورت عدم استفاده از آن است. این اظهارات نشان از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و فقدان یک بانک اطلاعاتی جامع از ساکنان منطقه اجرای آزمایشی طرح دارد.

علاوه بر این برخی اظهارات دیگر حاکی از آن است که این طرح به طور همزمان با تخصیص عادی سوخت به خودروها در جریان است و صرفاً یک سهمیه سوخت اضافی به برخی افراد تعلق گرفته است.

  کارشناسان چه می‌گویند؟

علاوه بر مردم، کارشناسان حوزه انرژی و نمایندگان مجلس نیز انتقاداتی به طرح فوق دارند. آنان معتقدند فروش بنزین به دست مردم موجب شکل‌گیری بازار سیاه و افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و نفعی برای افراد فاقد خودرو که عموماً از اقشار ضعیف، و جامعه هدف اصلی طرح هستند، نخواهد داشت.

در همین رابطه، پرویز محمد نژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی بحث منابع مالی و پولی مطرح می‌شود، قطعاً بازار هم شکل خواهد گرفت و همیشه در بازار‌ها افرادی به دنبال سوداگری هستند. کسی که خودرو ندارد، مجبور است سهمیه خود را به فروش رساند و این افراد طعمه سوداگران خواهند شد؛ زیرا کسی سهمیه خود را از بین نمی‌برد و به هر قیمتی می‌فروشد. این معضلات منجر به افزایش خروج غیررسمی و قاچاق بنزین به کشور‌های همسایه خواهد شد.

همچنین کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگویی اظهار کرد: طرح بازتوزیع یارانه بنزین در راستای تخصیص عدالت‌محور یارانه‌ها است، اما اعطای سهمیه بنزین به افرادی که فاقد خودروی شخصی هستند، می‌تواند موجب شکل‌گیری بازار سیاه فروش بنزین از طرف این افراد شود.

حسن مرادی ادامه داد: طرح بازتوزیع یارانه بنزین محکوم به شکست خواهد بود. اگرچه در طولانی‌مدت باید‌ به نوع و نحوه یارانه‌ای که به اقشار ضعیف جامعه اعطا می‌شود فکر کرد و برنامه‌ریزی داشت، اما در حال حاضر دولت قادر به اجرای این طرح نیست.

به گزارش تسنیم، بر اساس اظهارات اخیر وزیر اقتصاد، طرح بازتوزیع یارانه بنزین از اولویت دولت خارج شده و برنامه‌ای برای گسترش و تسری به کل کشور در این بازه زمانی وجود ندارد. این اظهارات گمانه‌زنی‌ها در مورد مشکلات فراوان طرح و عدم امکان اجرا در تمام کشور را افزایش داده است.

شناسه خبر 57488