شناسه خبر:57848
1401/4/28 09:24:11

سپهرغرب، گروه متن زندگی: یک روانشناس با بیان اینکه زوجین نباید در حضور اقوام با همسر خود بحث و دعوا و به همسر بی احترامی کنند، گفت: ممکن است وقتی اقوام در جریان اختلاف بین زوجین قرار می‌گیرند، آتش زیر دیگ اختلاف زن و شوهر ‌را بیشتر کنند. اختلاف زوجین را به گوش دیگران برسانند و اصطلاحا این موضوع را نُقل محافل خود کنند که اینگونه کینه و کدورت بین زوجین بیشتر می‌شود.

دکتر مژگان احمدپور با تاکید بر اینکه زوجین باید احترام یکدیگر را به هنگام بروز اختلاف و بحث حفظ کنند، اظهار کرد: زوجین حتی به هنگامی که از دست هم دلخورند نباید در حضور دیگران با یکدیگر بد صحبت کنند و با رفتار و بیان دلخورآمیز خود دیگران را متوجه اختلاف و بحث پیش آمده کنند.

وی ادامه داد: وقتی خانواده‌ها و اقوام زن و شوهر در جریان اختلاف میان آنها قرار می‌گیرند، رابطه صمیمانه و دوستانه میان خانواده‌های عروس و داماد بهم ریخته و هر فردی از دید غیر کارشناسانه خود راهکار ارائه می‌دهد که نهایتا باعث بهم ریختگی بیشتر خانواده‌ها می‌شود.

این روانشناس معتقد است که در چنین شرایطی هر خانواده‌ای از فرزند خود طرفداری کرده و با صحبت‌های غیر کارشناسانه به طور عاطفی، احساسی و غیر واقع بینانه با موضوع برخورد می‌کنند.

احمدپور با بیان اینکه اغلب زوجین پس از فروکش شدن خشم از رفتار تند خود با همسر پشیمان شده و از اینکه اقوام را در جریان اختلاف خود قرار داده‌اند خجالت می‌کشند، تصریح کرد: به طور کلی ادب حکم می‌کند زوجین حتی به هنگام بروز اختلاف، احترام یکدیگر را حفظ کنند. اینکه زوجین پس از بحث و دعوا تصمیم می‌گیرند اصلا با یکدیگر حرف نزنند، اشتباه است. باید پس از فروکش کردن خشم و دلخوری، درباره اختلافات خود در کمال آرامش با یکدیگر صحبت کنند.

به گفته وی، زوجین می‌توانند به هنگام بروز اختلافات از تکنیک‌های کنترل خشم نظیر مکث سه تا پنج ثانیه‌ای استفاده کنند.

این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت حفظ احترام همسر در حضور اقوام و بستگان، توضیح داد: اگر زوجین دلخوری خود از همسر را به شیوه‌های مختلف در حضور اقوام و خانواده‌ها نشان دهند و یا به همسر کم محلی و بی‌محلی کنند، هیچ کمکی به بهبود رابطه‌شان نخواهند کرد بلکه رفتارهایشان برای اقوام تبدیل به علامت سوالی بی‌جواب می‌شود. باید توجه کرد که حتی اگر اقوام در جریان این دلخوری‌ها و اختلافات میان زن و شوهر قرار گیرند باز هم نمی‌توانند به زن و شوهر کمکی کنند و این کار جز نُقل محافل اقوام شدن، ثمری نخواهد داشت. از این رو زن و شوهر حتی وقتی از دست یکدیگر دلخورند باید در حضور اقوام در کمال ادب و احترام با یکدیگر برخورد کنند. وی معتقد است که بی‌احترامی و کم محلی به همسر در حضور اقوام جایز نیست و زوجین تحت هیچ شرایطی نباید علت دلخوری خود از همسر را برای اقوام بیان کنند.

احمدپور در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد که زوجین برای رفع مشکلات خود باید به روانشناس متخصص مراجعه کرده و با انجام تکنیک‌ها و مهارت‌هایی که از متخصص می‌آموزند، مشکلات خود را رفع کنند.

شناسه خبر 57848