شناسه خبر:57850
1401/4/28 09:28:13
فضای مجازی محل اصلی جولان تبلیغات ضدحجاب است

اســــــتایل پوشش یا حجاب؟!

سپهرغرب، گروه متن زندگی: جوهر حجاب، حیاست و آیا در ظاهر حجاب‌های لاکچری با به رخ کشیدن تجملات زندگی، زیور آلات و لحظات خصوصی زندگی بلاگر‌های مثلا اسلامی در کف فضای مجازی، شما حیایی می‌بینید؟

همه چیز از آنجایی شروع شد که فضای مجازی درگیر فروش چادر‌های نگین‌دار مشکی و طرح‌دار رنگی شد. پس از این شیوه بستن شال و روسری به روش حجاب به میان آمد و همین باعث شد تا پوشش چادر در حاشیه قرار بگیرد چراکه بلاگر برای بستن شال و روسری مجبور بود تا پوشش چادر را کنار بگذارد.

تا اینجای ماجرا به خودی خود مذموم و قابل نقد نیست، اما داستان به همین ختم نشد چراکه در ادامه به رخ کشیده شدن تجملات مذهبی در قالب مراسم‌های مذهبی و تصاویر آن داغ‌تر شد. در کنار آن نمایش گوشی‌های میلیونی و زیور آلات خاص رواج یافت. گام‌های بعدی حذف کامل پوشش چادر و عبا‌های رنگی بود و پس از آن مدل‌ها و طرح‌های جذاب عبا جایگزین چادر شد.

این تعاریف بهترین بخش ماجرا از بازیچه شدن حجاب به دست بلاگر‌های مجازی است. بسیاری از این افراد لحظات زندگی خصوصی خود را در قالب همان تصاویر در معرض نمایش گذاشتند که همچنان هم ادامه دارد. عمدتا صفحات بلاگر‌های محجبه جز برای تجارت با حجاب نیست چراکه نماد حیا و نجابت در آن رنگی ندارد.

حجاب استایل‌ها به ظاهر ترویج حجاب می‌کنند، اما با خودنمایی در فضای مجازی عملا به ضد تبلیغ حجاب تبدیل شدند. قطعا و بدون شک خرید چادر نگین دار و عبای رنگی کار اشتباهی نبوده و نیست، اما به مرور زمان این افراد در شبکه‌های اجتماعی با برندسازی و تبلیغات سوء تاثیرات خودشان را بر روی سبک زندگی ایرانی اسلامی گذاشتند.

این افراد با فعالیت در فضای مجازی به مرور باعث از بین رفتن و کم رنگ‌تر کردن عفاف در جامعه شدند. سوال اینجاست که فلسفه حجاب مقابله با تبرج و خودنمایی است یا جلب توجه بیشتر؟! فلسفه حجاب دیده شدن بود یا نشدن؟! پاسخ سوالات را در ادامه خود خواهید داد.

واضح است که شبکه مجازی اینستاگرام سعی دارد در زمینه‌های مختلف رضایت کاربران را جلب و آن‌ها را جذب خود کند واین مهم بسته به جامعه هدف تفاوت دارد. بستر فراهم شده در این شبکه، نسبت به سایر شبکه‌ها قابلیت بیشتری برای دسترسی به سبک زندگی افراد مختلف در هرکجای دنیا می‌دهد. 

همین امر باعث خواهد شد تا حریم در این فضا بی معنی باشد. از سوی دیگر فضای ایجاد شده برای کاربران کاملا قابلیت خودنمایی دارد و فضایی را برای کاربران به وجود می‌آورد تا بتوانند در آن به اموری که در دنیای واقعی از نظر محدودیت‌های شرعی، اخلاقی، دینی و یا حتی داشتن حیا و عفت قادر به انجام نیستند، بپردازند.

اشتراک‌گذاری تصاویر به منظور جذب افراد و دنبال‌کننده‌های بیشتر حتی با حجاب کامل، اما ظاهری از همین حیث تعریف می‌شود. برخی از این افراد برای جذب بیشتر مخاطب دست به هر کاری می‌زنند حتی اگر با حجاب شان سازگاری نداشته باشد.

مگر نه آنکه هدف افراد دنبال کننده‌های بیشتر است؟! در نتیجه دقیقا این هدف تحقق پیدا می‌کند، اما ماجرا وقتی تلخ است که الگوسازی داشتن حجاب در نظر افراد محجبه دارای تغییر و تحول می‌شود. همین افرادی که قرار بود ملزومات حجاب را معرفی کنند و سبک زندگی اسلامی ترویج بدهند، به مخاطب خود مصرف گرایی و تجمل را القا می‌کنند. 

عبای اسلامی با آرایش غلیظ که جز جلب توجه نیست، به مخاطب می‌گوید که کنار گذاشتم چادر ضعف نیست و جایگزین بهتری دارد و مخاطب فکر میکند اصلا چرا با وجود عبا باید چادر استفاده کنم؟!

از همه مهم‌تر دیدن زیاد تصاویر با آرایش زیاد موجب خواهد شد قبح زدایی از کاری باشد که چندان جالب نیست. آرایش‌هایی که همواره شنیده ایم در هیچ کجای دنیا به اندازه کشور اسلامی ما مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و حالا این قبح شکنی در کنار چادر و حجاب اسلامی قرار می‌گیرد. آیا اصلا این موضوعات همخوانی دارد؟

مگر نه آنکه پوشش فاطمی پوششی ساده و سنگین باید باشد. مگر نه آنکه قرار بود سبک پوشش و زندگی افراد با الهام از بلاگر‌های اسلامی بهتر شود؟! پس چرا حرص خرید به جان مخاطب افتاد؟!

حجاب‌استایل‌ها ضربه اساسی به اصلیت حجاب زدند چراکه مردم رفتار ان‌ها را به پای حجاب و محجبه‌ها گذاشتند. جالب است بدانید و شاید هم می‌دانید که برخی از این حجاب استایل‌ها بعدتر‌ها کشف حجاب کردند و در اینباره توضیح دادند که صرف کسب در آمد و یا سایر موضوعات در این مسیر قرار گرفته بودند.

کوتاهی دستگاه‌های متولی نسبت به اموزش‌های لازم و کافی در خصوص اصل حجاب و فرهنگ عفاف برای دختران و پسران از دلایل بروز بدحجابی و پدیده حجاب لاکچری است.

این روز‌ها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محل اصلی جولان تبلیغات ضدحجاب است و نتایج دقیق آن در کف خیابان و جامعه به وضوح دیده می‌شود. محل مبارزه باید از همین فضای مجازی شروع شود که جلوه‌گری موجود در آن مطابقتی با دین و اسلام ندارد چراکه ذائقه دینی و اسلامی جوانان، در فضای مجازی آن هم توسط کسانی شکل می‌گیرد که از اصل دین چیزی نمی‌دانند. 

افرادی که حالا این روز‌ها با عبور از حجاب‌استایل در حال تلاش برای منبر استایل هم هستند و با همان نگاه اولیه حجاب در صدد بیان موضوعات دینی و علمی در قالب همان بلاگری هستند!

شناسه خبر 57850