شناسه خبر:58625
1401/5/19 09:55:00

سپهرغرب، گروه خبر: شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه با داشتن 75 درصد منابع قیر طبیعی کشور، از ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری در این بخش برخوردار است و ایجاد ناحیه صنعتی می‌تواند آغازی برای جلوگیری از خام‌فروشی قیر طبیعی باشد.

شهرستان گیلانغرب قیر طبیعی مناطق محدودی از ایران و حتی جهان را به خود اختصاص داده که این ماده در ایران به‌صورت خام و بیشتر برای ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس برآوردهای انجام‌شده ذخایر قطعی معادن قیر گیلانغرب دو میلیون تُن تخمین زده شده، اما ذخایر احتمالی قیر تا میزان سه برابر می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد که قیر استخراجی از معادن این شهرستان علاوه‌بر تأمین نیازهای داخلی، به کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه و چین و دیگر کشورها صادر می‌شود.

اکنون 35 معدن قیر طبیعی فعال با اشتغال‌زایی برای 300 نفر به‌طور مستقیم و بیش از 500 نفر به‌طور غیر مستقیم در این شهرستان وجود دارد که صادرات بیش از 90 درصدی قیر تولیدی کشور به شکل خام است و احداث کارخانه‌های فناوری این محصول به‌ویژه در مناطق مرزی و محروم، نیازمند اهتمام و توجه مسئولان است.

   آغازی بر جلوگیری از خام‌فروشی قیر طبیعی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این ارتباط با اشاره به وجود ذخایر قیر طبیعی گیلانغرب، گفت: استان کرمانشاه و به‌خصوص گیلانغرب بیش از 70 درصد ذخایر قیر طبیعی کشور را در خود جای داده است و یکی از دغدغه‌های ذهنی من همواره معضل خام‌فروشی این ماده معدنی ارزشمند است که پس از خُرد کردن (که همراه با آلودگی زیست‌محیطی است) به خارج از کشور و عمدتاً چین صادر شده و پس از فرآوری، محصول نهایی با چند برابر قیمت به ایران و سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود.

«بهزاد باباخانی» افزود: پس از بررسی مشخص شد برای تکمیل زنجیره ارزش این محصول در استان کرمانشاه، باید چند اقدام مهم انجام داد و نخستین اقدام این است که به‌دلیل ماهیت این ماده و فرآوری آن، باید فضای فیزیکی مستقل و جدا از سایر صنایع پیش‌بینی کرد.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر دانش فنی فرآوری آن است که اکنون در اختیار چند کشور معدود قرار دارد و سومین اقدام نیز جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای فرآوری قیر طبیعی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: بر این اساس برنامه‌ریزی در سه حوزه مورد اشاره درحال انجام است و در مرحله نخست ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی قیر طبیعی در شهرستان گیلانغرب از سال گذشته پیگیری شد و پس از طی مراحل اداری در آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در 13 مردادماه 1401 ایجاد این ناحیه مصوب شد و استان اکنون مجوز یک ناحیه صنعتی تخصصی قیر طبیعی دارد که به‌زودی زیرساخت آن توسط شهرک‌های صنعتی استان مهیا خواهد شد.

باباخانی اضافه کرد: در فاز دوم با پیگیری استاندار کرمانشاه مذاکراتی با «ایمیدرو» برای انجام تحقیقات در زمینه فرآوری قیر طبیعی صورت گرفته و پژوهشگاه وابسته به ایمیدرو به‌زودی این کار را آغاز خواهد کرد.

   استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای انتقال فناوری

وی ادامه داد: در کنار اقدامات ایمیدرو استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای انتقال فناوری به‌شدت مورد توجه و پیگیری است و از طرفی دیگر درتلاش هستیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این زمینه استفاده شود.

باباخانی افزود: یک مورد موفق فرآوری قیر طبیعی از سال گذشته توسط یک شرکت دانش‌بنیان استان کرمانشاه برای تولید کربن فعال مورد نیاز صنایع کشور درحال انجام است که به‌زودی خبرهای خوبی از آن خواهیم شنید.

وی گفت: فرآوری قیر طبیعی از ضرورت‌های اقتصاد استان کرمانشاه است که جذب سرمایه‌گذار برای آن در اولویت برنامه حوزه اقتصادی قرار دارد.

هم‌اکنون 11 واحد فرآوری تولید پودر بیتومین از قیر طبیعی این معادن در شهرستان گیلانغرب ایجاد شده و 132 نفر نیز در این بخش مشغول به کار هستند و سالیانه بیش از 60 هزار تُن قیر طبیعی در این شهرستان تولید می‌شود.

90 درصد ذخایر قیر طبیعی استان کرمانشاه و بیش از 75 درصد ذخایر قیر طبیعی (بیتومین) کل کشور در شهرستان گیلانغرب وجود دارد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 72 هزار تن جمعیت دارد.

شناسه خبر 58625