شناسه خبر:62822
1401/8/30 11:50:35

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: تمام تلاش همکاران و دغدغه‌مندانی که در سایر دستگاه‌ها در زمینه خطر پیری جمعیت فعال هستند با چند برنامه صدا و سیما دچار لطمه می‌شود.

یک سال از ابلاغ قانون جوانی جمعیت از سوی رئیس جمهور می‌گذرد. قانونی که اجرای آن نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی متعددی است.

با این حال به نظر می‌رسد روند اجرای قانون در همه دستگاه‌های اجرایی یکسان نبوده است.

سید کاظم فروتن در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه‌ها در تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کوتاهی کرده و کدام دستگاه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند؛ گفت: اگر بخواهیم بگوییم که کدام دستگاه بهتر عمل کرده است همه دستگاه‌ها نسبت به توان خودشان اقداماتی داشتند اما دستگاهی که بیشترین وظایف را در این زمینه به عهده داشته و بیشترین اقدامات را هم لازم بود انجام دهد؛ وزارت بهداشت بوده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت بود که باعث شد تنظیم خانواده در کشور شکل بگیرد. از بین رفتن جمعیت و توقف در رشد آن با وزارت بهداشت شروع شد و به همین خاطر هم نیمی از ملاحظات قانونی در قانون جوانی جمعیت به وزارت بهداشت مربوط است لذا حجم وسیعی از اجرای قانون به عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

دبیر ستاد ملی جمعیت افزود: وقتی به خوبی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که اگر وزارت بهداشت دستورات اشتباه گذشته خود را حذف کند؛ سیاست‌های غلط کنترل جمعیت را کنار بگذارد و برای جمعیت برنامه ریزی نماید به جرأت می‌توان گفت وزارت بهداشت بهترین دستگاه ما خواهد شد.

فروتن گفت: به نظر من تا کنون هم وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده است. با معاونت بهداشت وزارت بهداشت هم اخیراً تفاهمات خوبی انجام شده است تا این اقدامات سرعت بگیرد می‌توانیم بگوییم که یکی از فعال‌ترین قرارگاه‌های ستاد ملی جمعیت ستاد مستقر در وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه دستگاهی که به نظر ما باید بیشتر کار کند و نیاز اصلی مردم را حل نماید؛ وزارت راه و شهرسازی در بحث مسکن است؛ افزود: ما در زمینه واگذاری زمین و مسکن در اول راه هستیم. به تازگی واگذاری زمین برای مسکن آغاز شده است.

فروتن خاطرنشان کرد: تعداد بسیار محدودی زمین و واحد مسکونی واگذار شده است؛ من معتقدم با فعال شدن سیستم اجرایی در وزارت راه و شهرسازی و دغدغه بیشتری که اعضای آن وزارتخانه داشته باشند بتوانیم تسهیلات مناسبی را برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر فراهم کنیم.

دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به کوتاهی صدا و سیما در تحقق قانون حمایت از خانواده گفت: صدا و سیما به رسالت‌های سنگین خود را چندان عمل نکرده است؛ من واقعاً از صدا و سیما انتظار دارم برنامه‌های خود را منسجم‌تر و با نظارت بیشتر انجام دهد.

به گفته وی متأسفانه همچنان شاهد برنامه‌های زنده در صدا و سیما هستیم که در قسمت‌های پربیننده، کارشناسانی حضور پیدا کردند که قانون حمایت از خانواده را قبول ندارند و مخالف این قانون بودند. تمام تلاش همکاران و دغدغه‌مندانی که در سایر دستگاه‌ها در زمینه خطر پیری جمعیت فعال هستند با چند برنامه صدا و سیما دچار لطمه می‌شود.

فروتن خاطر نشان کرد: از صدا و سیما انتظار دارم قرارگاه جمعیت خود را فعال کند. به نظر ما قرارگاه جمعیت در صدا و سیما فعال نیست. ما هیچ گزارشی از صدا و سیما تا کنون در این زمینه نداشته‌ایم؛ نمی‌دانیم در ستاد جمعیت صدا و سیما چه اتفاقاتی رخ داده است. بنا بر تاکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص جوانی جمعیت دارند؛ لازم است این مسئله در صدا و سیما جدی تر پرداخته شود. امیدواریم صدا و سیما را به عنوان پرچمدار حرکت فرهنگ‌سازی در عرصه جمعیت و خانواده داشته باشیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 62822