شناسه خبر:65384
1401/11/6 09:25:33

سپهرغرب، گروه انتظار: مدیر مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه اهداف امام مهدی (عج) در پرتوی اقامه نماز محقق می‌شود، گفت: از این رو، اقامه نماز یعنی حاکم کردن روح نماز بر ابعاد فردی و اجتماعی زندگی باید در دستور کار منتظران ایشان باشد.

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی با بیان اینکه نماز و انتظار از ارکان یک حقیقت واحد هستند، اظهار کرد: چارچوبی به نام توحید و دین وجود دارد که ازجمله آموزه‌های آن، تشکیل حکومتی جهانی و بر مبنای توحید است و ما آن را با نام مهدویت می‌شناسیم، و با ظهور امام زمان(عج) محقق می‌شود.
وی ادامه داد: همانطور که مبنای حکومت موعود تربیت فرد و جامعه و به صلاح رساندن هر دوی آنها است، نماز نیز به ابعاد فردی و اجتماعی حیات انسان نظر دارد و در هر دوی این ابعاد تربیت را دنبال می‌کند.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: از این رو وقتی آیه 41 سوره مبارکه حج از صالحانی که در زمین به قدرت می‌رسند، سخن می‌گوید به اقامه نماز توسط آنها تاکید دارد: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ...» یعنی این صالحان در دوره حکمرانی و توانگری، نماز را اقامه و روح نماز را در همه ابعاد بر جامعه حاکم می‌کنند.
حجت الاسلام کلباسی درباره نقشی که نماز در تحقق سبک زندگی منتظرانه دارد، گفت: منتظر باید بداند در انتظار چیست، اگر انتظار مهمانی را می‌کِشیم به تناسب آن مهمان زمینه استقبال و پذیرایی را فراهم می‌کنیم، انتظار و شخص و نظامی که منتظرشان هستیم به ما می‌گوید باید چگونه باشیم و رفتار کنیم.
وی اضافه کرد: همانطور که امام زمان(ع) موعود قرآن و همه ادیان الهی است، نماز نیز برنامه قرآن و همه ادیان الهی است لذا نماز در دعوت همه انبیاء وجود دارد این یعنی نماز رکن و نماد و نخ تسبیح دین‌داری است و به دیگر امور در عرصه دینداری قوام می‌دهد.
این مسئول با بیان اینکه اقامه نماز یعنی حاکم کردن روح نماز بر ابعاد فردی و اجتماعی زندگی باید در دستور کار منتظران باشد، ابراز کرد: اهداف امام مهدی(عج) در پرتوی اقامه نماز محقق می‌شود لذا منتظران ایشان باید به نماز نگاه و اهتمامی ویژه داشته باشند.
وی با بیان اینکه انتظار و بی‌نمازی با هم جمع نمی شوند، گفت: منتظِر باید خود را به شکل منتظَر درآورد وگرنه انتظار او فایده ای ندارد چون انتظار امری واقعی است نه امری صرفاً دلی قلبی، انتظار کشیدن برای حکومت خدا در زمین و زمینه سازی برای آن ملزوماتی دارد که اهتمام به اقامه نماز و حاکمیت روح نماز بر جامعه مهمترین آنها است.
حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه در اقامه نماز در جامعه منتظر، مسجد مهمترین نقش را ایفا می‌کند، تصریح کرد: وقتی بحث تربیت و جامعه و آینده آن مطرح است طبیعتا نسل نو در این باره مخاطب و محل نظر هستند، به عبارت بهتر، محور ساخت جامعه دینی و تربیت دینی نسل نو هستند لذا مسجد به عنوان نماد اقامه نماز باید به تربیت این نسل اهتمامی ویژه و برای آن برنامه داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد به عنوان مهمترین محل اقامه نماز باید با فعالیت‌های فرهنگی علمی و پژوهشی و تبلیغی بر تربیت نسل نو متمرکز شود.

شناسه خبر 65384