شناسه خبر:81542
1403/2/2 08:17:06
یک فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی عنوان کرد:

گرده‌افشانی گیاهان و مواجهه با گردوخاک، علت اصلی بروز آلرژی فصلی

یک فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی با بیان اینکه گرده‌افشانی گیاهان و مواجهه با گردوخاک علت اصلی بروز آلرژی فصلی است، تأکید کرد: به افرادی که با این نوع از حساسیت درگیر هستند، توصیه می‌شود که از مایعات به‌طور مستمر استفاده کرده و در برنامه روزانه خود از مواد غذایی دارای امگا 3 بیشتر مصرف کنند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی یکی از انواع حساسیت‌های شایعی است که طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد. معمولاً این حساسیت در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز و در زمان‌هایی که گیاهان گرده‌افشانی می‌کنند، شکل گرفته و علائم آن ظهور می‌کند. گاهی مواقع نیز با ورود گرده گل و گیاه به چشم‌ها یا سیستم تنفسی، علائم آن آغاز شده و بیشتر درختانی مانند بلوط و افرا و گیاهانی مانند علف چمنی گرده‌افشانی می‌کنند.
این بیماری می‌تواند در برخی مواقع همراه با آسم باشد که نیاز است نسبت به بالا بردن اطلاعات و آگاهی خود در این زمینه تلاش کنیم. به همین منظور و در راستای شناخت بیشتر از موضوع آلرژی فصلی، گفت‌وگویی با آقای خالد فتحی‌زاده، متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی با بیان اینکه شیوع آلرژی فصلی از فصل بهار تا اواخر تابستان بیشتر با گرده گیاهانی که در هوا موجود است آغاز می‌شود، عنوان کرد: محیط‌های گرم و وزش باد نیز از عوامل تشدید این حساسیت هستند.

خالد فتحی‌زاده عوامل ژنتیکی را یکی دیگر از علت‌های بروز آلرژی فصلی دانست و گفت: فرزندانی که پدر و مادر آن‌ها به‌طور هم‌زمان دارای این نوع از حساسیت هستند، در 60 درصد مواقع دچار آلرژی فصلی می‌شوند و اگر فقط یک نفر از آن‌ها با این حساسیت درگیر باشد، این عدد نیز کاهش می‌یابد.

وی قرار گرفتن در مکان‌هایی که گرده‌افشانی گیاه در آن انجام می‌شود یا گردوخاک وجود دارد را از دیگر زمینه‌های آلرژی فصلی دانست و اشاره کرد: بدن فرد در این شرایط نسبت به محرک‌های محیطی واکنش نشان می‌دهد و همین واکنش بدن باعث ترشح شده و نشانه‌های آلرژی مانند آبریزش بینی، سرفه، خارش و غیره نمایان می‌شود.

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی با بیان اینکه هرچه میزان مواجهه با گرده‌افشانی گیاه یا گردوخاک بیشتر باشد احتمال ابتلا به آلرژی نیز بیشتر است، ابراز کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، کرم‌های آنتی‌بیوتیکی، ناخن‌های مصنوعی، خالکوبی، برخورد و تماس با پشم و موی حیوانات خانگی، بالش یا عروسک‌های موجود در خانه از دیگر مواردی هستند که باعث این آلرژی می‌شوند.

فتحی‌زاده حساسیت فصلی را یک نوع از واکنش‌های طبیعی بدن دانست و افزود: قرار گرفتن در شرایط مختلف و یا استفاده از اقلامی که عنوان شد می‌تواند باعث بروز دادن آلرژی فصلی شود.

وی با تأکید بر اینکه نشانه‌های شایعی برای آلرژی فصلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: التهاب سینوس‌ها، مخاط بینی که باعث آبریزش بینی و عطسه می‌شود، ریختن اشک، خارش در دهان یا پشت گلو، از نشانه‌های شایع آلرژی فصلی است.

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی وجود بیماری آسم در افراد را باعث شدت یافتن آلرژی فصلی در بدن دانست و اشاره کرد: در افرادی که دچار آلرژی فصلی بوده و هم‌زمان با آن درگیر آسم هستند، ممکن است شاهد بروز علائم دیگری همچون سرفه، خس‌خس سینه، تنگی نفس، افسردگی، کم‌اشتهایی و اختلال در خواب نیز باشیم.

فتحی‌زاده مصرف ادویه‌جات به‌ویژه ادویه‌هایی که بوی تند دارند یا غذاهای سرخ‌شده را از زمینه‌های تشدید آلرژی فصلی دانست و گفت: سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی نیز می‌تواند باعث تشدید حساسیت فصلی شود.

وی با بیان اینکه معمولاً در آلرژی فصلی ترشحات مخاط رقیق و شفاف هستند، عنوان کرد: در آلرژی فصلی افراد معمولاً تب نمی‌کنند، اما عطسه کردن، خارش بینی و گلو در آن‌ها زیاد است.

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی با بیان اینکه در فاز بیماری این نوع از حساسیت علائم شدت بیشتری داشته و باعث ضعف در بدن و اذیت فرد بیمار می‌شود، ابراز کرد: براساس معاینات صورت‌گرفته و بررسی‌های انجام‌شده فاز بیماری آلرژی فصلی بین هفت تا 10 روز است.

فتحی‌زاده با تأکید بر اینکه درمان آلرژی فصلی با معاینه فیزیکی و توسط پزشک معالج انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری نیز براساس نشانه‌هایی که عنوان شد، امکان‌پذیر است.

وی متوجه شدن محرک‌های محیطی آلرژی فصلی را توسط پزشک معالج یا فرد بیمار دانست و افزود: باید سعی بیمار بر این باشد که از رفتن به سمت محرک‌ها دوری کند.

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی با بیان اینکه تست‌های تشخیصی مانند تست‌های پوستی می‌تواند تعیین کند که بیمار به چه چیز‌هایی حساسیت دارد، اشاره کرد: تست‌های آزمایشگاهی، تست‌های تصویربرداری و تست‌های مخاط بینی ازجمله تست‌هایی هستند که از آن‌ها برای تشخیص آلرژی فصلی کمک گرفته می‌شود.

فتحی‌زاده انجام تست‌های خون و گلبول‌های سفید را از دیگر راهکار‌های تشخیص آلرژی فصلی دانست و گفت: درمان آلرژی فصلی با دارو‌های شیمیایی و گیاهی که توسط پزشک معالج تجویز می‌شود، امکان‌پذیر است.

وی کمک گرفتن از طب‌های مکمل را یکی از روش‌های درمان آلرژی فصلی دانست و افزود: گاهی نیز برای بیمارانی که دارای آلرژی فصلی بوده و هم‌زمان با آن آسم نیز دارند، از دارو‌های استنشاقی و اسپری‌های تنفسی کمک گرفته می‌شود.

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، آسم و آلرژی با تأکید بر اینکه مواجهه با گردوخاک عامل تشدید آلرژی فصلی است، عنوان کرد: شست‌وشوی سینوس‌ها و مجاری بینی با محلول‌های آب و نمک از مواردی بوده که برای پیشگیری از آلرژی فصلی مؤثر است.

فتحی‌زاده مشاوره با پزشک‌های متخصص در این زمینه را ضروری دانست و گفت: مصرف مایعات فراوان نیز می‌تواند عامل حساسیت‌زا در آلرژی فصلی را کاهش دهد.

همان‌طور که دانستیم، آلرژی فصلی یا همان حساسیت فصلی ازجمله حساسیت‌هایی است که طبیعی بوده و نشان‌دهنده این است که بدن فرد نسبت به یک‌سری محرک‌ها و عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد. عطسه کردن، آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش بینی و گلو و جاری شدن اشک، از علائم این حساسیت است. دوری کردن از مواد آلرژی‌زا بهترین راهکار برای دوری از حساسیت فصلی بوده و د صورت درگیری با آلرژی فصلی می‌توان با مراجعه به پزشک معالج و بیان شرح حال و همچنین انجام برخی از تست‌ها، نسبت به تشخیص آن اقدام کرد. دارو‌های شیمیایی و گیاهان دارویی می‌تواند وضعیت این حساسیت را بهبود داده و فرد در شرایط عادی قرار گیرد. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته مصرف برخی از مواد غذایی نیز می‌تواند آلرژی فصلی را تشدید کند و این افراد گاهی به خوراکی‌های روزمره خود که قالب آن‌ها ادویه‌جات است، حساسیت نشان می‌دهند. مصرف میوه و سبزیجات به‌طور روزانه یا استفاده از مواد غذایی که دارای امگا 3 هستند مانند تخم مرغ، گردو، ماهی، کنجد و غیره می‌تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.

شناسه خبر 81542