شناسه خبر:81729
1403/2/5 22:42:49

مدیرکارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بازارسازی را از اولویت‌های حمایتی این مرکز برای شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: به نظر من علی‌رغم وجود اسناد بالادستی و رویکردهای نوینی که در معاونت علمی تعریف شده، در بدنه مدیریتی کشور این تفکر که می‌شود از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد و به دانش جوانان اطمینان کرد، نهادینه نشده است.

امیرحسین بهروز کارخانه نوآوری امیدینو را کارخانه‌ای فعال در حوزه هوشمندسازی دانست که اهدافی چون توسعه و استقرار نهادهای زیست‌بوم همچون مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها، مهارت افزایی و توانمندسازی نخبگان حوزه هوشمندسازی، پاسخ به نیازهای فناورانه و اولویت‌های حوزه هوشمندسازی کشور با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال بین شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان با شرکت‌های بزرگ را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ایجاد هاب نوآوری حوزه هوشمندسازی و ارتباط هدفمند با فعالان داخلی و خارجی این حوزه و ایفای نقش نوآوری درون سازمانی با هدف شناسایی کارکنان نوآور و خلاق از دیگر اهدافی است که در این کارخانه دنبال می‌شود و حوزه‌های فعالیت ما در این کارخانه شامل حوزه‌های «فین‌تک»، «انرژی»، «معدن»، «حمل ونقل»، «سلامت»، «کالاهای اساسی» و «کشاورزی (امنیت غذایی)» می‌شود.

مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینوی معاونت علمی، با اشاره به نامگذاری سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: یکی از مصادیق تحقق شعار سال، بازارسازی است و مهم‌ترین ظرفیتی که ما در کارخانه هوشمندسازی در نظر گرفتیم، این است که در تلاش هستیم تا نیازهای نوآورانه‌ای را که در داخل اکوسیستم بانکی است، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم تا نقطه اتصال میان دانش‌بنیان‌ها با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را برقرار کنیم.

بهروز، افزود: بر این اساس چندین مورد از پروژه‌هایی را که در این حوزه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده است، توانستیم به سرانجام برسانیم و با توجه به شعار سال، تلاش شده است که حوزه بازارسازی با مشارکت مردم را به طور ویژه‌تری توسعه دهیم.

وی عمده‌ترین موضوع برای حوزه دانشی را بازارسازی عنوان و اظهار کرد: رویکرد اقتصادی و تجاری‌سازی یکی از رویکردهای کارخانه نیز بوده است و در این راستا تلاش کردیم از طریق خدمات آموزشی و مشاوره‌ای، همراه تیم‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجاری‌سازی باشیم.

مدیر این کارخانه هوشمندسازی با اشاره به ضرورت اتصال شرکت‌های فناور کوچک به مجموعه‌های بزرگ، اظهار کرد: به نظر من علی‌رغم وجود اسناد بالادستی و رویکردهای نوینی که در معاونت علمی تعریف شده است، در بدنه مدیریتی در بخش‌های مختلف، این تفکر که می‌شود از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد و به دانش جوانان اطمینان کرد، نهادینه نشده است.

بهروز، گفت: ما در تلاش هستیم که این تفکر را پی‌ریزی کنیم؛ چراکه نبود این رویکرد موجب شده شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی دچار چالش باشند.

وی ادامه داد: اگر با تک‌تک فعالان اکوسیستم نوآوری و فناور کشور صحبت کنید، شاهد خواهید بود که این شرکت‌ها محصول را به تولید رسانده‌اند و نوآوری نیز خلق شده، ولی در حوزه بازارسازی دچار چالش هستند؛ چراکه وقتی این تیم‌ها در کنار رقیب سنتی قرار می‌گیرند، به‌واسطه تجربه‌ای که آن‌ها دارند، همواره در سطح دوم قرار می‌گیرند و این در حالی است که این رویکرد یک رویکرد صحیح نیست و ما در تلاش هستیم بر اساس اسناد بالادستی موجود مسیر تجاری‌سازی و اقتصادی کردن دستاوردهای فناورانه را برای شرکت‌های بخش خصوصی هموار کنیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81729