شناسه خبر:81732
1403/2/5 23:12:24
معاون بنیاد ملی نخبگان خبر داد؛

فراخوان جدید جذب سه هزار نخبه در 33 دستگاه‌

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اعلام اینکه جذب هزار نفر از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف شده، گفت: برای اعلام فراخوان جدید جذب در اردیبهشت در حال برنامه‌ریزی هستیم.

یاسین کیخا با اشاره به ذکر آماری در خصوص جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در یک سال اخیر اظهار کرد: طبق مصوبه هیئت‌وزیران در سال 1400 تاکنون سه فراخوان از سوی بنیاد ملی نخبگان جذب اعلام شده است. فراخوان اول و دوم در سال 1401 اعلام و حدود هفت هزار نفر ثبت‌نام کردند.

وی افزود: بعد از بررسی پرونده‌ها، ارزیابی و معرفی به کانون‌های ارزیابی در سال 1402 به صورت تدریجی انجام شد و در نهایت پرونده 1370 نفر در مجموع تأیید شد. در حال حاضر بیش از هزار نفر تعیین تکلیف و به دستگاه‌های اجرایی معرفی شدند و برای تعدادی هم کد استخدامی صادر شده است.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه خاطرنشان کرد: بهمن ماه سال 1402 فراخوان سوم بنیاد ملی نخبگان با حدود سه هزار و 21 کد شغل از 18 دستگاه اجرایی اعلام شد که 25 هزار نفر موفق به ثبت نام و تأیید نهایی پرونده خود شدند.

کیخا به نسبت جنسیتی متقاضیان جذب در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرده و گفت: در فراخوان اول و دوم حدود 60 درصداز متقاضیان آقا و حدود 40 درصد خانم بودند ولی در فراخوان سوم نسبت جنسیتی متقاضیان برعکس شد به طوری که حدود 60 درصد متقاضیان خانم و 40 درصد آقا هستند.

وی بیان کرد: در فراخوان اول و دوم میانگین سنی خانم‌ها 35 سال و آقایان 33 سال بود و بیشترین متقاضیان فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی و از استان تهران بودند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ضمن اعلام اینکه در فراخوان اول و دوم وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی در بحث جذب نهایی نخبگان معرفی شده نسبت به سایر دستگاه‌ها موفق‌تر عمل کردند، تصریح کرد: بیشترین ظرفیت جذب و کدشغل‌ها در فراخوان سوم مربوط به وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو وزارت دفاع است. به طور مثال وزارت آموزش و پرورش در فراخوان سوم حدود 800 کدشغل اعلام کرده که نسبت به سایر دستگاه‌ها معنادارتر است.

کیخا همچنین به ذکر آماری در خصوص بیشترین درخواست‌ها نسبت به کدشغل‌های اعلام شده گفت: به طور مثال سازمان استاندارد ایران فقط چهار کدشغل اعلام کرده ولی مابه ازای هر یک کدشغل سازمان 138 نفر انتخاب اولویت داشتند. بیشترین نسبت انتخاب افراد ما به ازای کدشغل مربوط به سازمان استاندارد ایران و وزارت نفت است.

وی با اعلام اینکه در حال برنامه‌ریزی هستیم که فراخوان چهارم جذب را در اردیبهشت‌ماه اعلام کنیم، گفت: قرار است در این فراخوان علاوه بر 18 دستگاهی که در فراخوان قبلی مشارکت داشتند، 15 دستگاه دیگر پای کار بیایند و در مجموع جذب نخبگان برای سه هزار کدشغل در 33 دستگاه صورت خواهد گرفت.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 81732