شناسه خبر:81760
1403/2/5 17:37:32

طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور دانشگاه ملی ملایر با ظرفیت یک‌هزار قطعه جوجه گوشتی، 450 قطعه مرغ تخم‌گذار و 240 قطعه مرغ مادر در هر دوره پرورش به راه‌اندازی رسید.

با راه‌اندازی این سالن، یک واحد تولیدی مرغ گوشتی با ظرفیت 600 قطعه روز چهارشنبه افتتاح شد.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملی ملایر در این خصوص گفت: این طرح در دانشگاه و با هدف آموزشی و تحقیقاتی راه‌اندازی شده است.

سعید خلجی اضافه کرد: سالن تحقیقاتی پرورش طیور گروه علوم دامی دانشگاه ملایر مجهز به قفس‌های باطری‌شکل به ظرفیت یک‌هزار قطعه جوجه گوشتی، 450 قطعه مرغ تخم‌گذار و 240 قطعه مرغ مادر در هر دوره پرورش است.

خلجی بیان کرد: قابلیت اجرای طرح‌های مختلف آزمایشی این سالن در طیور گوشتی، تخم‌گذار و مادر، کبک و بلدرچین است و مجهز به قفس‌های باطری‌شکل سه‌طبقه دارای آبخوری نیپل و دانخوری تراف با قابلیت تنظیم ارتفاع، منبع آب جهت اندازه‌گیری مصرف آب و سینی‌های جمع‌آوری فضولات گالوانیزه است.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملایر ادامه داد: از قابلیت‌های این سالن امکان انجام انواع آزمایش‌های مربوط به تعیین نیاز مواد مغذی مورد نیاز طیور همچون پروتئین، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ها و نیز انجام آزمایش‌های مربوط به اندازه‌گیری قابلیت هضم مواد خوراکی و ابقای مواد مغذی است.

خلجی گفت: سیستم نور سالن از طریق لامپ‌های LED تعبیه‌شده در ارتفاع مختلف بوده، به‌نحوی که نور به‌طور یکنواخت در بین طبقه‌های مختلف قفس‌ها روشنایی ایجاد کند.

وی یادآور شد: سیستم تهویه سالن شامل دو عدد فن 90 جهت تخلیه هوا و یک عدد فن 30 برای گردش هوای بین طبقات قفس است و بسته به سن جوجه‌ها توسط تایمر تعبیه‌شده روشن و خاموش می‌شود.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملایر افزود: هواده‌های سالن در ضلع شمالی سالن به‌طوری تعبیه شده که تهویه حداقلی سالن را امکان‌پذیر می‌کند.

خلجی گفت: از مزایای این سالن امکان انجام پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت طیور با دقت و صحت بالا است و نتایج و داده‌های به‌دست‌آمده از آزمایش‌های صورت‌گرفته روی طیور مختلف در این سالن می‌تواند در مزارع تجاری سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دانشگاه ملی ملایر بیش از 6 هزار دانشجو دارد و در چهار کیلومتری مسیر ملایر- اراک واقع شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81760