شناسه خبر:81905
1403/2/9 16:40:42

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: سه حوضچه مدیریت شیرابه پسماند با ظرفیت 38 هزار و 250 متر مکعب وارد مدار شد.

بابک مهدی‌آزاد روز یکشنبه بیان کرد: این حوضچه‌ها با 52 میلیارد ریال در مدت‌زمان دو سال اجرا شد و عایق‌کاری این طرح با استفاده از لایه «ژئوتکستایل» (فیلتر پارچه‌ای و مصنوعی) به‌منظور جلوگیری از نفوذ شیرابه به سطوح پایین صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از سه حوضچه به‌طور کامل پُر شده است و در یک ماه آینده تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز برای بالا بردن سرعت تبخیر شیرابه‌ها در این محل نصب و راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان افزود: حدود هفت هکتار فضا با دیوارکشی و خریداری و ایجاد سوله آماده سرمایه‌گذاری است و درحال مذاکره با بخش خصوصی هستیم.

به گفته مهدی‌آزاد این مکان مجهز به پست برق 500 کیلووات، دو هزار و 735 متر سوله و یک خط پردازش با ظرفیت 250 تُن در یک شیفت است و به‌زودی عملیات اجرایی پروژه لندفیل (محل دفن زباله یا پسماند) با انعقاد قرارداد شروع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سایتی برای نگهداری سگ‌های بی‌صاحب در این محل ایجاد شده، اما با توجه به ساخت 11 هزار واحد مسکونی در نزدیکی این محل، احتمال جابجایی این سایت برای پیشگیری از نارضایتی عمومی زیاد است و هم‌اینک مکان محصوری درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان یادآوری کرد: این مکان سال 1361 برای سایت دفن پسماند شهر همدان انتخاب شد و در انتخاب این مکان برای باد غالب، فاصله با مناطق مسکونی و اجتماعی به این محل و دیگر مؤلفه‌ها درنظر گرفته شده است.

مهدی‌آزاد ادامه داد: نزدیک‌ترین مکان مسکونی به سایت دفن پسماند روستای نهران در فاصله 2.5 کیلومتری این محل است که با توجه به جهت باد غالب از غرب به شرق، بویی در این محل احساس نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این سایت محل دفن زباله و پسماند مناطق شمالی استان همدان است، گفت: به‌طور متوسط روزانه 700 تُن زباله وارد این سایت می‌شود که زباله شهر همدان 430 تُن و مابقی شهرها و روستاهای شمالی 270 تُن در روز است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: 15 هکتار فضای سبز در سایت دفن پسماند همدان ایجاد شده و گل محمدی، سنجد، انواع و اقسام گونه درختی شامل بادام، گردو و صنوبر غرس شده است.

مهدی‌آزاد اضافه کرد: خودروهای حامل زباله با استفاده از تور پوشانده شدند تا در حین تردد، زباله‌ها با وزش باد جابه‌جا و پراکنده نشوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز دراین‌باره اظهار کرد: یکی از معضلات مناطق برفی این است که شیرابه با آلوده کردن آب می‌تواند به منابع زیرزمینی نفوذ کند.

سیده‌مریم محمدی افزود: سال‌ها شیرابه زباله لندفیل شهر همدان مدیریت نمی‌شد، بنابراین امکان ورود شیرابه به آب‌های زیرزمینی فراهم بود، اما با برنامه‌ریزی مناسب شهرداری همدان و مدیریت پسماند حوضچه‌هایی برای جمع‌آوری و نگهداری شیرابه پیش‌بینی شد.

وی اضافه کرد: این حوضچه‌ها کوبیده شده با لایه رس هستند و روی آن نیز لایه‌های غیر قابل نفوذی درنظر گرفته شده و نفوذ به آب‌های زیرزمینی به صفر رسیده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81905