شناسه خبر:81923
1403/2/10 19:36:52
به همت کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان؛

صنعت مبلمان و کشمش روی میز تحلیل ریسک

در گفت‌وگو با دبیر کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان مشخص شد؛ دو طرح تحلیلی ریسک صنعت کشمش و مبلمان در کمیته توانمندسازی این کمیسیون در حال پیگیری است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

سهم بالای جوانان از فعالیت‌های اقتصادی با در نظر گرفتن ورود مستمر کارجویان جوان به بازار کار، سرعت بالای تغییر فناوری و اهمیت دانش به‌عنوان موتور پیشبرنده اقتصاد موجب شده نیاز به تشکیل مجموعه مشورتی تخصصی در این حوزه حس شود. بر این اساس این کمیسیون آموزش، کارآفرینی و دانش‌بنیان‌ها اتاق بازرگانی وظیفه پایش فضای کلی کسب و کار، ارائه پیشنهادهای اجرایی برای بهبود فضای کارآفرینی و اشتغال و تولدی، تبیین تغییرات محیط‌های اقتصادی و ارائه مشاوره به دست اندرکاران و مسئولان جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه مباحث مرتبط با تولید و نقش‌آفرینی در بازارهای بین‌المللی را بر عهده دارد.
علاوه بر این بنا به نیاز دنیای امروز به اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان ظرفیت نهفته و بالقوه حال و آتی در این کمیسیون، با نگاه ویژه‌ای دنبال می‌شود که در این بین از حدود 10 ماه قبل در اتاق بازرگانی همدان نیز شاهد استقرار این کمیسیون هستیم که گویا گام‌های محکمی را نیز در این مدت کوتاه در مسیر پویایی اقتصاد و رفع مشکلات واحدهای تولیدی برداشته‌اند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص با دبیر این کمیسیون و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سید مسعود ذوالحواریه عنوان کرد: هدف اصلی از تشکیل کمیسیون این است که به این تشخیص برسیم که فعالان اقتصادی استان همدان چه نوع آموزش‌هایی نیاز دارند و در عین حال راه‌های ارتباط با دانشگاه و مراکز آموزش عالی را پیدا کرده و برای واحدهای تولیدی و صنعتی این مسیر را مرتفع کنیم.

وی گفت: علاوه بر این به احصاء مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان شرکت‌های نوپا در اقتصاد کشور و منطقه پرداخته و برای حل آن‌ها راهکارهایی را از طریق ارتباط با دانشگاه و پژوهشگران دانشگاهی و انجام پژوهش‌های جدی و کاربردی پیشنهاد دهیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه راه‌حل‌ها به شکل بسته پیشنهادی به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و در سه سطح بنگاه ملی، منطقه‌ای و حاکمیتی ارائه می‌شود، تشریح کرد: در حال حاضر حدود 10 ماه از عمر تشکیل این کمیسیون در اتاق بازرگانی می‌گذرد.

ذوالحواریه با اشاره به اینکه این کمیسیون یک کمیته تخصصی دارد که به شکل اختصاصی اهداف و مأموریت‌ها را پیگیری می‌کنند، تشریح کرد: کمیته توانمندسازی به ریاست دکتر محمدمهدی شهبازی؛ مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه بوعلی سینا، کمیته ارتباط با دانشگاه به ریاست دکتر میثم سلیمانی‌بدیع، رئیس پردیس علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و درنهایت کمیته شرکت‌های دانش‌بنیان به ریاست خانم دکتر قهرمانی فعال اقتصادی و مدرس دانشگاه اداره می‌شود.

وی ادامه داد: هر یک از این کمیته‌ها یک تا سه طرح پژوهشی را به صحن کمیسیون ارائه کرده، آن را به تصویب رسانده و در حال پیگیری هستند.

دبیر کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی همدان با تأکید بر اینکه یکی از طرح‌های مطرح‌شده ازسوی کمیته ارتباط با دانشگاه طرح تحول همکارى‌هاى دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشى و فناورى با جامعه و صنعت است تا بتوانند بین صنعت، جامعه و دانشگاه ارتباط برقرار کنند، گفت: درواقع این طرح باید سؤالات و مشکلات پژوهشی بخش صنعت را به دانشگاه رسانده و پاسخ‌های ارائه‌شده را نیز به بخش صنعت انتقال دهند.

ذوالحواریه ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه‌ای که کمیته شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره برعهده گرفته احصاء مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان و منطقه است زیرا سال‌ها است که از تصویب قوانین مربوط به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که این قوانین باید بازنگری شوند.

وی با بیان اینکه در کمیته توانمندسازی نیز سه پروژه در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها بخشی به‌عنوان ارتباط با صنعت وجود داشته که یکی از وظایف تعریف‌شده آن اعزام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به مراکز صنعتی و خدماتی است (طرح کاربینی، کارآموزی و کارورزی) و طی آن به مدت یک ترم می‌توانند بدون اینکه جزو سنوات تحصیلی آن‌ها محسوب شود، در بخش صنعت مشغول به‌کار ‌شوند؛ حتی ورود به این عرصه را می‌توان شروعی برای استخدام این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قلمداد کرد.

وی ابراز کرد: پس یکی از طرح‌هایی که ما در این کمیته دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم یک بخش متناظر با این بخش موجود در دانشگاه‌ها، در اتاق بازرگانی ایجاد کنیم.

دبیر کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی استان همدان ادامه اداد: دومین طرح، احصاء مشکلات و تحلیل ریسک صنعت کشمش ملایر از ابتدای تولید تا انتها یعنی فروش و صادرات است.

ذوالحواریه با بیان اینکه سومین طرح نیز تحلیل ریسک صنعت مبلمان از تولید تا صادرات و فروش است، تشریح کرد: درواقع به‌دنبال آن هستیم که در پی بروز مشکلاتی همچون نوسان قیمت ارز، مباحث سیاسی، بروز خشک‌سالی و غیره، چه راهکارهایی می‌توان پیش روی فعالان این بخش گذاشت؟

وی ادامه داد: همانطور که پیشتر عنوان شد نتیجه این تحقیقات به شکل یک بسته در شورای گفت‌وگو مطرح می‌شود و به‌عنوان یک پیشنهاد علمی از طرف بخش خصوصی به دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه البته علاوه بر پیگیری مباحث مرتبط با کمیته‌ها چندین جلسه مشترک با پارک علم و فناوری، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه عمران و توسعه نیز برگزار کردیم، تشریح کرد: نتیجه یکی از جلسات مشترک منجر به عقد قرار داد بین شرکت بتن صنعت بریس با دانشگاه عمران و توسعه شد که طبق آن زین‌پس در بخش انتقال دانشجو و استفاده از امکانات شرکت برای انجام پروژه‌های دانشجویی، پایان‌نامه و رساله‌ها تعامل لازم شکل خواهد گرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه علاوه بر این قرار است مشابه این قرارداد قرارداد مشترکی با دانشگاه بوعلی سینا نیز منعقد شود گفت: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه جلسه‌ای نیز در ملایر داشتیم که طی آن شاهد اتفاقات مبارک و ایجاد همکاری‌های خوبی بین پژوهشکده انگور و پژوهشگاه مبلمان دانشگاه ملایر و آزاد با اتاق بازرگانی بودیم و قرار است از فرصت ایجادشده برای طرح‌های تحلیلی (تحلیل ریسک بازار کشمش و مبلمان) عنوان‌شده در بالا استفاده کنیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد تعامل مستمر با کارشناسان و فعالان اقتصادی در صنایع مختلف از طریق ایجاد راه ارتباطی بین صنعت، دانشگاه و جامعه و توجه به تحلیل دقیق و روشن از موانع تولید و راهکارهای اجرایی می‌تواند به کارآمدی فعالیت‌های اقتصادی کمک شایانی کند، حال آنکه یکی از کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، کمیسیون «آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان» است که با هدف افزایش کارایی و اثربخشی حوزه آموزش، توسعه ظرفیت‌های تجاری در سطح استان و به‌تبع آن کشور شکل گرفت تا از طریق تعامل سازنده با نمایندگان تشکل‌های حرفه‏ای مرتبط و دعوت از مسئولان ذی‌ربط و کارشناسان خبره این حوزه، به واکاوی و ارائه راهکارهای کارشناسی بهینه در جهت تسهیل در فرآیندهای تولید و فروش و صادرات بپردازد و تلاش کند با شناسایی تنگناهای قانونی و فرآیندی کسب‌وکار در حوزه فعالیت‌های تحت پوشش و ارائه پیشنهادهای اجرایی، به روان‏سازی و تسهیل کسب‌وکارها و رفع موانع و مشکلات ذی‌نفعان بخش‌های مختلف کمک کرده و پیشنهاد‌هایی اجرایی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی در قوانین و آیین‌نامه‌های تجاری ارائه دهد.

بنابراین اینکه در استان همدان رویکرد اتاق در خصوص تحلیل ریسک متمرکز بر دو محصول صادرات‌محور یعنی کشمش و مبلمان است ستودنی است اما این انتظار وجود دارد که در سایر بخش‌های صنعتی و تولید نیز این تحلیل بازار کارشناسانه جهت رفع موانع احتمالی انجام شود.

شناسه خبر 81923